Skogsmiljö och Trädlära

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

135 inlägg 41752 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75997 Det är nog så som du säger "Mangan", jag försöker inte skapa någon ny föreningen i och för sig, bara en reflektion över hur man kan få ett väldigt inflytande på vilka beslut som fattas och vilken "sanning" som gäller om man organiserar sig.

Tänker lite på "Skattebetalarna", när de bildades och vilket inflytande de fått. En fråga driver de.
Kanske det skulle kunna funka för skogsägarna. Fast det kanske inte är något stort problem egentligen?

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76029 skriv nåt nudå? .. det finns ju säkert nån som vet hur allt ska vara .. , men dessa är väl för fega att skriva ?

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76038 Här är ett annat gissel, som bl.a. går på gran http://www.skogsaktuellt.se/?p=32991&pt=108&m=1422
/Niklas

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Nolltax AB  
#76047 Aktivt ut far jag å fäller asp å gallrar tall på vintern så viltet har nått att knapra på.
Grannen tjötar å vill panga på räven min enär den tar så många rådjurskid.
Bra, svarar jag. Då blir det mindre antal viltolyckor i trafiken....
Måttligt road blir han men vem bryr sig.....

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76061
Niking skrev:Här är ett annat gissel, som bl.a. går på gran http://www.skogsaktuellt.se/?p=32991&pt=108&m=1422


Hur är jaktreglerna för kronhjort, samma som för rådjur?

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76063
Mangan skrev:Skogsägareföreningarna företräder privatskogsbruket.


Det ser jag som SÄF's största och viktigaste uppgift.Tyvärr verkar jag vara i minoritet, för effektiv lobby-och PR-avdelning står inte högst på agendan. Här kanske den egna industrin står i vägen för en trovärdig insats.


/Nisse

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76064
nisse skrev:
Mangan skrev:Skogsägareföreningarna företräder privatskogsbruket.


Det ser jag som SÄF's största och viktigaste uppgift.Tyvärr verkar jag vara i minoritet, för effektiv lobby-och PR-avdelning står inte högst på agendan. Här kanske den egna industrin står i vägen för en trovärdig insats.


Jo, och eftersaom du är i minoritet, så komemr du inte kunna skapa en organisation osm gör vad du vill som kan representera de andra skogsägarna. Det är så jag menar.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76336 och det var ett j-vla intressant inlägg ? av "mangan" .. förklara vidare nu hur du egentligen tänkte när du skrev ovanstående ...

var vänlig utveckla och förklara hur vi skogsägare är i "minoritet" och inte kan påverka

och för satan!! skaffa en dator du kan skriva på , eller sluta skriv =)) =))

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76364
"spindeln" skrev:och för satan!! skaffa en dator du kan skriva på , eller sluta skriv =)) =))


Vad skulle den där kommentaren vara bra för? Håll dig till saken istället.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

halvproffs  
#76374 Saklighet är en dygd tycker jag. Man lär sig mer och för en mer konstruktiv "debatt" som saknar påhopp på andra insändare.
Några har man märkt skriver i ilska och då fallerar stavning och konstruktivitet i insändaren. OBS, god anda på forumet tjänar vi alla på.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76418 Jaha, vargjakten klarades på en dag! Om jägarna kunde visa samma iver att skjuta
fullt när det gäller älg 😡

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76586 Funderar ibland om inte Skogssällskapet skulle fungera bättre som skogsägarlobbyist. Det de för ut i media låter ofta rätt klokt.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76606 Hej på er igen! , ..just detta med varg lämnar jag osagt ..( mkt intressant att se alla utredningar o.s.v

och absolut inga personliga "påhopp" från min sida mot "mangan" ...

men : jag saknar svar på hur vi skogsägare är en "minoritet" i detta land ?
Senast redigerad av "spindeln" mån 04 jan 2010, 00:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76607 Alla skogsägare tycker inte lika dant. De skogsägare som tycker som jag är en minoritet av skogsägarna. De som tycker som du är också en minoritet av skogsägarna. Därför är det svårt att skapa en organisation som representerar skogsägare i alla frågor. Skogsägarföreningarna har väl inte lyckats sådär 100 när det finns gott om privata skogsägare som aldrig skulle sätta sin fot på ett medlemsmöte av diverse ideologiska skäl.

Själv är jag lite tveksam till hela svenska idén att man måste ha en förening som representerar. Det är alldeles för mycket kompromissande och kohandel över det hela.

Så, är du med nu "spindeln"?

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76609 japp! , jag är alltid öppen för en fråga :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).