ATV och UTV i skogen

Behov av kubik på ATV?

38 inlägg 11116 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Beangan  
#758478
Ent skrev:Då vinner Can-am Outlander, min lilla 450 får dra 750 kg på väg 🙂. Sedan tror jag inte lagens män/kvinnor är så nitiska att de ifrågasätter en skogsman/kvinna som puttrar hemåt med en vällastad kranvagn om det i övrigt inte ser tokigt ut, fellastat, instabilt, osv.


Beror ju lite på hur den är reggad, men 750kg kommer du inte få dra hur som.
Min outlander 570 får dra 750 bromsat och 200kg obromsat. Reggad som traktor A

Vilken skogskärra är bromsad? Har inte sett någon.

I slutänden blir det nog lite olagligt hur man än vrider och vänder på det om man drar en skogskärra med något på.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Ent  
#758479
Beangan skrev:
Ent skrev:Då vinner Can-am Outlander, min lilla 450 får dra 750 kg på väg 🙂. Sedan tror jag inte lagens män/kvinnor är så nitiska att de ifrågasätter en skogsman/kvinna som puttrar hemåt med en vällastad kranvagn om det i övrigt inte ser tokigt ut, fellastat, instabilt, osv.


Beror ju lite på hur den är reggad, men 750kg kommer du inte få dra hur som.
Min outlander 570 får dra 750 bromsat och 200kg obromsat. Reggad som traktor A

Vilken skogskärra är bromsad? Har inte sett någon.

I slutänden blir det nog lite olagligt hur man än vrider och vänder på det om man drar en skogskärra med något på.

Så är det väl i och för sig, men jag har aldrig hört talas om att någon häromkring fått böter med ATV och fullastad kranvagn. Men nu är jag medskyldig till att tråden tappar fokus, jag ber om ursäkt ^:)^

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

tallen100  
#758480 Som jag ser det så räcker det fint med både skoda pickup och en 400 cc fyrhjuling till "vanlig" skogs/gårdskörning.
Inte det fränaste förstås men duger gott till såna uppgifter, hästkrafter och cc är inte allt alla gånger 😉

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Brodd  
#759697 Det här är min erfarenhet.
Jag har haft många olika fyrhjulingar.
Allt från 350 till 1000cc.
Alla orkar motorer klarar uppgiften.
Jag anser att det som avgör är kraftöverföringen.
Can am, polaris, cf moto slirar på remmen om det går för tungt.
Yamaha kan stå "mot en vägg" ganska länge utan att kraftöverföringen ger sig.
Den har variatorrem men även en typ av centrifugalkoppling i oljebad. Så det är omöjligt att bränna en rem.
Det enda som kan hända är att du får ett larm om hög oljetemp. Men det har aldrig inträffat.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

djkj  
#759735 Sen är ger ju Yamahas fina kraföverföring en fantastiskt mjuk och fin krypkörning i svår träng, i synnerhet på
lågväxel.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Ent  
#759738
djkj skrev:Sen är ger ju Yamahas fina kraföverföring en fantastiskt mjuk och fin krypkörning i svår träng, i synnerhet på
lågväxel.

Jajamän, det märktes skillnad till gammel-Kodiakens fördel när jag köpte Can-am. Yamaha har mycket lenare tillslag. Sen har amerikanen andra fördelar som pris, parkeringsbroms, kraftigare servoverkan, åkcomfort mm så det jämnar ut sig.
Senast redigerad av Ent lör 04 jun 2022, 07:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Brodd  
#759743 Ja, jag håller med, det finns trevligare maskiner att köra om man inte ska dra skogsvägen i svår terräng.
Kör mycket hellre min polaris 570.
Men i skogen går det inte att jämföra, då är det jamman som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Wup  
#759850 Nu blev ju detta ett sidospår, men jag blev lite fundersam. Har kört en Honda 500 med tillhörande kranman timmer kärra sedan 08 tror jag det är. Då man lassat den, i regel mer än man borde också, så känns det ju tydligt att det egentligen är för tungt för en eventuell panikbromsning. Nu kör jag väldigt lite på allmän väg då gården ligger såpass nära skogen, men vad kan konsekvenserna bli vid en eventuell olycka med tex ett annat fordon?
Hur får man lättast reda på det?
Känns som det finns många olika vagnar att köpa, men egentligen inga atv som rent lagligt får dra dom...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).