Skogsröjning

Hur röja sådd contorta?

17 inlägg 8083 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur röja sådd contorta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651994 Sådde contorta för 13 år sedan på en T22. Inget stort fan av contorta, men älgen far illa med svensktall.
Såddes maskinellt med fläckmarkberedning, vill minnas den hette Stromberg. Midjemontera aggregat med två blad som skrapade upp ca 2m långa såddspår dvs typ intermittent markberedning.

Nu har jag ett antal spår tät uppkomst och sly/inget däremellan samt huvudbry hur jag ska röja. Lite ojämn uppkomst, ca 2-5m höjd, men det börjar vara dags.

En stam/spår skulle killgissat ge 1800/ha. Ok stamantal, men motverkar helt syftet med sådd( högre kvalitet).
Låta det trängas några år till, fast det ser tätt ut på de bättre delarna där även en del löv finns?
Ta bort varannan stam och tro man hinner med en 2:a röjning?
Lämna 2stam/spår med risk att de fular till sig innan de får trängas igen?

Har ingen erfarenhet av contortaröjning, men det kanske någon här har?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

rokon  
#652003 Du kommer inte att få contortan att ramla när du röjer den då de hakar i varandra liksom de tar fingerkrok med de finaste grenarna som då är hållbarare än själva virkets tekniska egenskaper.
Men du skall definitivt ta dig an det innan det blir för grovt, jag tror en gammaldags röjyxa blir det lämpligaste där, då slipper du släpa på bensin eller batterier utan bara sånt som du behöver förtära själv.
Röj till 2400 per ha nu, så kan du ta dit en skördare för gallring sedan när det blir dags, jag fick då 370 kr M3 för det som massa nu på vårvintern. Men det kan ju skilja.
Det du nu röjer får du bara låta stå kvar så får det torka och ruttna så småningom.
Läste vad du skrev en gång till nu så ser jag att det är bättre du sparar ca 3 stycken per avlång fläck, för du vet ej vilken som har bra rotsystem, utan en del lägger ju sig, mest pga upplega. Eller går av. stammen är inte lika hållbar som grenarna.
Senast redigerad av rokon tor 25 jun 2020, 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur röja sådd contorta?

Axl  
#652004 Det ska stå tätt. Var och kollade på försök i Härjedalen och det var nog lägre bonitet, sått i början av 80-talet. Vill minnas att det som såg bäst ut hade ca 4000 stam (ytorna som hade färre tappade rejält i produktion) det producerade nästan lika mycket som det som hade 9000. Men inte ens det tätaste hade någon direkt självgallring än. Så röj nu men spara mycket stam.

Avatar Fallback

Re: Hur röja sådd contorta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652013 Vill minnas att jag pratade med en såddexpert från ett skogsbolag ,Holmen?, verksam i härjedalstrakten. Han menade att sådd contorta gav helt annan kvalitet och övertygade mig om att så.
Förbandsförsök contorta tittade vi på vid en skogsforumträff i vindeln. Helt klart kan det trädslaget producera volym.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur röja sådd contorta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732002
$matches[2]

Grunnar fortfarande på denna röjning..

1634396949_dd35d4bd-5771-4c71-915d-406845d34416.jpeg
1634396949_949d386c-d6d6-4550-b72a-b552ce529e82.jpeg


Hade helt glömt att jag planterat lite Douglas här som tydligen överlevt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

Älgfoderodlare  
#732006 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

svampbob  
#759276 Ang Contorta.

En granne kom förbi härom kvällen och frågade om jag ville ha lite virke som låg vid väg kvarglömt.
Jag tog skotaren och hämtade ett lass timmer som såg lite fult ut. Det måste ha legat sedan förra vintern.
Jag började kapa pannved av det och upptäcker efter en stund att det mesta var Contorta. Den hade klarat lagringen mycket bättre än tallarna. Det mesta av barken ramlade av men i princip ingen blånad. Virket var blött, tungt och kåddoftande.

Jag sparade ett par stockar som jag tänker prova att såga.

Avatar Fallback

Re: Hur röja sådd contorta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759293 Några bilder vore fint! 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

svampbob  
#759322
Mangan skrev:Några bilder vore fint! 👍


En vedklabb.

Avatar Fallback

Re: Hur röja sådd contorta?

hfab  
#759325
svampbob skrev:
Mangan skrev:Några bilder vore fint! 👍


En vedklabb.

Fint propellervirke 👍

Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

svampbob  
#759329
hfab skrev:
svampbob skrev:
Mangan skrev:Några bilder vore fint! 👍


En vedklabb.

Fint propellervirke 👍


Jag blev förvånad över att det var så bra kvalité på stockarna. Väldigt raka och lite skruv.
Jag sparade två stockar som jag tänker prova att såga.

Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

Älgfoderodlare  
#759338 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

svampbob  
#759357 SCA sågar i år 35000 m3 contorta på Gällösågen. Man jobbar nu hårt med riktlinjer för apteringen av contortan.

På det hela så utfallet från contortan bättre än förväntat.

Avatar Fallback

Re: Hur röja sådd contorta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759407 Ska gallra runt 700 fub i år och enl virkesköparen sågas inget timmer ur contorta.
Kanske på G snart så man borde vänta? Å andra sidan är det rätt många år sedan man läste om positiva provsågningar som inte ledde någonstans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur röja sådd contorta?

svampbob  
#759426
nisse skrev:Ska gallra runt 700 fub i år och enl virkesköparen sågas inget timmer ur contorta.
Kanske på G snart så man borde vänta? Å andra sidan är det rätt många år sedan man läste om positiva provsågningar som inte ledde någonstans.


Kanske @torbjörn eller @fredrik kan forska lite i ämnet och prata med SCA. De rapporter som jag refererar till sprids nu bara internt på SCA. Sågningen av contorta i Gällö borde vara värt ett SF reportage.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).