Traktorer och processorer

Volvo BM 650 - motorolja går över till hydrauliken

13 inlägg 4707 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo BM 650 - motorolja går över till hydrauliken

Isak2002  
#758262 Hej, har en volvo bm 650 som sen i vintras började krångla med motoroljan, motoroljan försvinner och hamnar i hydraultanken så måste tömma hydralsystemet lite då o då, ibland blir hela hydraultanken full så de börjar bli tryck o sprutar ut olja under körning/tomgång, så kollar här om någon vet vad som är fel, har sökt överallt utan något svar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fråga

Cat554  
#758269 Hydraulpumpen er vel eneste som er gemensamt. Kjent at det kan henda på Rottne også.

Användarvisningsbild

Re: Fråga

Isak2002  
#758270 Har provat byta den till en från en volvo bm 700 men fortfarande samma problem

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga

Isak2002  
#758271
Cat554 skrev:Hydraulpumpen er vel eneste som er gemensamt. Kjent at det kan henda på Rottne også.

Har provat byta den till en från en volvo bm 700 men fortfarande samma problem

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga

Cat554  
#758273 Och det finns ingen separat pump för servostyrning som använder hydrauloljan?

Användarvisningsbild

Re: Fråga

Isak2002  
#758275
Cat554 skrev:Och det finns ingen separat pump för servostyrning som använder hydrauloljan?

Ingen anning,men sär sitter nån sak till styrservon under traktorn,men den gör völl inte att motoroljan hamnar I hydraltanken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga

Johan på hästbacken  
#758276 Har haft en Volvo BM 650 och den hade liknande problem. Men den hade läckage från hydralsystemet till motorn så oljenivån ökade i motorn. Då var problemet hydralpumpen som läckte olja direkt in i motorn. Det låter konstigt att olja från motorn kan läcka in i hydralsystemet eftersom hydraliken arbetar under avsevärt högre tryck än motorn. Kan det vara så att motoroljan kan komma in genom hydralikens retur ?

Användarvisningsbild

Re: Fråga

Isak2002  
#758278
Johan på hästbacken skrev:Har haft en Volvo BM 650 och den hade liknande problem. Men den hade läckage från hydralsystemet till motorn så oljenivån ökade i motorn. Då var problemet hydralpumpen som läckte olja direkt in i motorn. Det låter konstigt att olja från motorn kan läcka in i hydralsystemet eftersom hydraliken arbetar under avsevärt högre tryck än motorn. Kan det vara så att motoroljan kan komma in genom hydralikens retur ?


Ok,ja tycker med att de är konstigt att oljan hamnar I hydraltanken,behöver fylla på olja 2gånger i veckan o då finns de ingen olja på stickan dom gångerna jag fyller på,utan då fylls hela hydraltanken med motorolja,hydraloljan kokar efter bara några minuter och blir tryck o sprutar hydralolja från påfylningslocket,men så fort man tömmer ut en 4-5l olja från hydraltanken så är det lungt och ing problem förutom att oljan blandas med hydral oljan,men hydralpumpen siter ju på där man fyller på motorolja,men vi har bytat den för vi trudde de va de som var fel men de var de inte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga

Johan på hästbacken  
#758281 Jag tror att motoroljan på något sätt läcker in genom hyrdralpumpens sugsida. Det är den enda rimliga teorin jag kan se

Avatar Fallback

Re: Fråga

Cat554  
#758289
Johan på hästbacken skrev:Jag tror att motoroljan på något sätt läcker in genom hyrdralpumpens sugsida. Det är den enda rimliga teorin jag kan se

Det skulle tilsi at det er stort motstånd på sugsidan. Mener det er en sil i tanken. Bør nog testas.
OH

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 650 - motorolja går över till hydrauliken

Fredi  
#758319 Måste väl vara så att sugsidan till hydraulpumpen är täppt och pumpen suger in olja från motorn genom axeltätningen?

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 650 - motorolja går över till hydrauliken

Isak2002  
#758347
Fredi skrev:Måste väl vara så att sugsidan till hydraulpumpen är täppt och pumpen suger in olja från motorn genom axeltätningen?


Då borde de ju vara röret där är stopp i,imed där sitter en renoverad hydralpump på

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 650 - motorolja går över till hydrauliken

Fredi  
#758421 Finns där ingen sugsil på röret i tanken som kan va täppt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).