ATV och UTV i skogen

Behov av kubik på ATV?

38 inlägg 11113 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behov av kubik på ATV?

balo  
#758022 Är i begrepp att köpa en fyrhjuling för att ha på gården och i skogen. Kommer mestadels att köra ved och gallringsvirke och kanske dra ut en älg någon gång 😉 .
Har en bit till mina skogsskiften så jag vill ha en traktorregistrerad för att köra lagligt.

Just nu lutar det åt antingen Polaris eller Can-Am, men hur många kubik krävs?
Räcker det med 450 cc? I så fall sparar jag pengar så det räcker till en timmerkärra också.
Eller blir jag besviken att jag inte satsar på +500 cc direkt?
Förstår ju att "Big is better" i många fall, men vad har ni för erfarenheter av 450 cc i skogen?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

tallen100  
#758028 450 cc räcker mer än väl, du får ändå inte ner kraften i marken.
Det är ofta en fördel med en klenare motor när den ska nyttjas till arbete, ju kraftigare motor desto lättare spinner det lös.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

hlb  
#758030 Mjaa, större volym ger mer vridmoment så man kan köra lugnare. Större volym är ju dock dyrare i inköp, men har också högre andrahandsvärde. Har erfarenhet av 650 - 800 - 1000 cc. 800 är en bra kompromiss för hårt skogsarbete.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

tallen100  
#758033 Ska du dra tungt efter väg så är givetvis ju större desto bättre, och även till nöjesåkning är det ju trevligare med lite mer kraft, kanske.
Men att köra i skogen och dra ved och älg på lågväxel och där det går sakta så vidhåller jag att 450 cc räcker mer än väl, det spinner innan kraften tryter.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

hlb  
#758039 Håller med om att det kan spinna med en 450, men drivlina mm är anpassat efter motoreffekten så en större maskin tål mer påfrestningar. Man kunde spinna med en VW 1200 -58 med under 30 hkr, men bara tillfälligt genom att misshandla kopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Daniel Ivarsson  
#758061 Det beror nog på. Tung vagn efter väg, då är nog ju större desto bättre. I skogen gäller nog ju lägre utväxling desto bättre. Min gamla King quad 250 med super låg växel var betydligt mer framkomlig än min nuvarande yamaha 450. Att kunna smyga fram på lämpligt varv kommer längre än att gasa och åka på halvspinn.
Stora däck och hög frigång är viktigt.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Emil83  
#758062 Jag hade samma fundering inför köp av atv. Var inne på en Honda 500cc eller grizzly 700 men av en tillfällighet snubbla jag över en gammal Honda från 95 på 300cc. Jag är så jäkla nöjd med den lilla maskinen. Kör den fast är den inte större än att jag orkar lyfta den rätt. Den är otroligt smidig och senast igår drog jag hem ett stort lass på kärran utan större protest. Sen drar den typ ingen bränsle. Jag använder den varje dag och tror knappt jag fyller i tio liter i månaden! Klart det är roligt med mycket motor men på frågan om det behövs är mitt svar nej:)

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Ent  
#758093
hlb skrev:Mjaa, större volym ger mer vridmoment så man kan köra lugnare. Större volym är ju dock dyrare i inköp, men har också högre andrahandsvärde. Har erfarenhet av 650 - 800 - 1000 cc. 800 är en bra kompromiss för hårt skogsarbete.

Jag hade samma tro förut, men även återförsäljarna medger att de större kubikarna faktiskt är lite hetsigare än de små. Sen finns åtminstone på Can-am skillnaden att 450 har gemensam olja i motor och växellåda, medan det på en 570 och uppåt är separerat. Separata oljor måste ju vara bättre, men hur stor betydelse det har under maskinens livslängd vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

hlb  
#758095 Hur hetsiga de stora är, beror på vem som haterar gasen. Tror ändå inte jag vill byta min 1000 cc, även om jag får pengar emellan och aldrig utnyttjar effekten på landsväg.

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

anersimyra  
#758097 Med min 800 potatis på 64 hp bestyckad med stora skogshjul och feta TB kedjor så krävdes inte mycket mer än tomgång även med en fullastad Avesta 4,2 H..🙂

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

balo  
#758105 Tack för alla svar! 👍
Får provköra på måndag och se vilken jag fastnar för, men nu vet jag att jag inte behöver vara rädd för att 450 är för klen i normalfallet. Även om en större naturligtvis klarar mer. Känns just nu som om mina behov täcks bra av en 450.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

tallen100  
#758132
anersimyra skrev:Med min 800 potatis på 64 hp bestyckad med stora skogshjul och feta TB kedjor så krävdes inte mycket mer än tomgång även med en fullastad Avesta 4,2 H..🙂

Sålde du snöbollen eller blev den kvar?🙂

Användarvisningsbild

Re: Behov av kubik på ATV?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758135

Jag är inne på min andra Polaris och denna är mindre i kubik men gör samma jobb, förra var en 500 Sportsman
och nuvarande är en Sportsman ETX på 325 cc. Givetvis byter jag gärna till en 1000cc med servo men prislappen avskräcker.
Den jag köpte var den sista som ÅF hade inne så jag fick den billigt och det avgjorde saken.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

Ent  
#758146 Sedan man vant sig med styrservo skulle jag inte vilja vara utan. Framför allt när man ska precisionsbacka med lastat kranvagn är det gött att kunna styra med en hand. Jag gissar att den blir lättare att sälja med servo också.

Och om du har en vettig Yamaha-handlare i närheten ska du definitivt kolla där också. Inte lika snygga som Can-am men högre kvalitet, riktig diffspärr fram och centrifugalkoppling som gör den smidig i ingreppet. Enda nackdelarna är högre pris förstås, och ingen parkeringsbroms.

Avatar Fallback

Re: Behov av kubik på ATV?

bevakare  
#758187 Hallå
Jag har åkt can am 800 max i ca 9-10 år, jätterolig motor. Dock hett som f....n på vänsterbenet särskilt på sommaren, drog bra med bränsle halv eller tom i tanken jämt.
Sålde den och köpte en suzuki kingquad 500 2019, gillar den mycket bättre, 500 räcker till allt normalt och drar ca 1,00-1,20 liter milen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).