Uppvärmning

Roster Vedex 3300

7 inlägg 4553 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Roster Vedex 3300

Ent  
#757747 Pannan är eldad i tre år ca, ser att det börjar bränna ur det övre keramiklaget kring "blåshålet", alltså precis där sekundärluften kommer in. Funderar på att skära till lite kraftigare plåt som skyddar kring hålet, tänker att keramiken kanske håller några år till. Kan det få nån oönskad bieffekt?

Fråga B, man kan köpa keramikdelarna separat. Det som slits är uppenbarligen de ovan nämnda delarna, övrigt ser OK ut. Är det lönt att bara byta de dåliga bitarna eller bör man byta alltihop?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Roster Vedex 3300

JFA  
#757899 Hej,

Jag bytte all keramik i min Vedex 3000 då alla delar var ordentligt slitna, hade det sett ut som för dig hade jag bara bytt dom slitna delarna.

Användarvisningsbild

Re: Roster Vedex 3300

Granstorp  
#757933 Min Vedex 3300 installerades ny 2013 och jag har bytt alla keramikdelar en gång! En bekant har en likadan panna som han bara ägt i några år och han har bytt flambaljan flera gånger, jag har fortfarande orginalbaljan kvar i min! Tror mycket beror på hur hårt man eldar i sin panna!

Avatar Fallback

Re: Roster Vedex 3300

Ent  
#757936
Granstorp skrev:Min Vedex 3300 installerades ny 2013 och jag har bytt alla keramikdelar en gång! En bekant har en likadan panna som han bara ägt i några år och han har bytt flambaljan flera gånger, jag har fortfarande orginalbaljan kvar i min! Tror mycket beror på hur hårt man eldar i sin panna!


Oj, det var skillnad! Vad eldar man för ved när man bränner slut på flambaljan så snabbt? Men ett rosterbyte sen 2013 är ju imponerande livslängd. Vilken ved? Jag kör 90 % björk och resten gran.
Vad gäller att elda hårt eller inte, man kan väl inte göra så mycket mer än att elda upp, fylla upp och så stänga vedluckan? Eller fyller du bara delvis undan för undan medan du eldar?

Här verkar vara bra priser, 2200 + frakt för komplett sats. 1400 + frakt för de 4 innersta.
https://www.eldfastservice.se/pannkeramik-till-nibe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Roster Vedex 3300

Granstorp  
#757939
Ent skrev:
Granstorp skrev:Min Vedex 3300 installerades ny 2013 och jag har bytt alla keramikdelar en gång! En bekant har en likadan panna som han bara ägt i några år och han har bytt flambaljan flera gånger, jag har fortfarande orginalbaljan kvar i min! Tror mycket beror på hur hårt man eldar i sin panna!


Oj, det var skillnad! Vad eldar man för ved när man bränner slut på flambaljan så snabbt? Men ett rosterbyte sen 2013 är ju imponerande livslängd. Vilken ved? Jag kör 90 % björk och resten gran.
Vad gäller att elda hårt eller inte, man kan väl inte göra så mycket mer än att elda upp, fylla upp och så stänga vedluckan? Eller fyller du bara delvis undan för undan medan du eldar?

Här verkar vara bra priser, 2200 + frakt för komplett sats. 1400 + frakt för de 4 innersta.
https://www.eldfastservice.se/pannkeramik-till-nibe


Jag eldar till 90% barrved! Det jag menade med att elda hårt är att ser jag vid sista ilägget på kvällen att returvattnet från tankarna är 60-70’ så fyller jag inte pannan helt fullt utan kanske halva eller en fjärdedel. Min bekant slänger i fullt och går och lägger sig även om tankarna är i princip fullladdade. Visst, fläkten ska stanna vid för höga temperaturer men påfrestningarna på både plåt och keramik borde bli högre om pannan får jobba mot ständiga maxtemperaturer och slå av och på under några timmar!

på plåt och keramik

Avatar Fallback

Re: Roster Vedex 3300

Ent  
#757961 OK, då förstår jag hur du menar. Kan ju vara så att barrveden är skonsammare för keramiken i o m att den är mindre energirik per volymenhet. Eller att man lägger i lite mindre men flera gånger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Roster Vedex 3300

Granstorp  
#757969 Laddar alltid pannan full, det är bara det sista ilägget jag är lite försiktig med om tankarna börjar bli genomvarma!

Sen om min teori stämmer vet jag inte, men det är i alla fall något jag lurat i mig själv 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).