Motorsåg och handhållet

Stihl fs 460 går dåligt.

13 inlägg 4010 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl fs 460 går dåligt.

pitch73  
#757858 Har två Stihl fs 460 C-EM K som jag behöver felsöka då de stått och samlat damm ett tag.

Såg 1: Lättstartad, går bra på tomgång men vill inte varva upp när man gasar. Bluddrar och svarar ibland på gasen och ibland inte. Vid gassläpp går den tillbaka till bra tomgång.

Såg 2: Lättstartad, ingen tomgång, svarar på gaspådrag hyfsat men inte hundra. Behöver hålla lite gas för att den inte ska lägga av.

Tips på ordning att felsöka och har dessa modeller några egenheter som man bör kolla/känna till?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

HannuRöj  
#757880 Såg 1 låter som den hade samlat sot i ljuddämparen. 🤔
Såg 2 misstänker jag en kopplingsfjäder har gavit av.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

JensSkoog  
#757917 Har du testat att kalibrera dom genom att starta upp med full choke och
senn lämna dom med choke på tomgång i några minuter. Det hjälpte på min FS460.

Nu funkar den bra, men jag tar åtta dagar av sju
med min den gamla FS48 när jag ska röja :wink:

Men, enligt min ÅF är det många som har haft svårt med FS460, och
i många fall har dom bytt över till en ny förgasare.

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

Tralsmo  
#757931 Ja håller på å röjer själföryngrat tall område just nu.
Lövröjning, stubbskott. Röjde de för 3 år sen å nu ä stubbskotten oppe.

Ja tycker 460 har gått rätt bra men det här me å gå å smågasa som ja gör nu funkar inte bra me dom här sågarna. Blir ju ochså så att bitvis så får man gå en bit innan det blir nåt å ta.

Inte för att det tidsmässigt har nån större betydelse egentligen men sågen blir inte rapp i svaret när man håller på smågasar som det blir när man kör sånt här. Den bluddrar å å tar några sekunder innan den svara. Väldigt irriterande.

Innan ja köpte kedjeröjsågen så röjde ja (riktigt grov) förröjning me ms 201 å den betedde sej nåt liknande.
Det blev mycke spilltid på tomgång å sågen får inte arbeta.

Min uppfattning är att att dom här moderna sågarna me autotune å m tronic mår inte bra av gubbakörning.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

JensSkoog  
#757970 "..gubbakörning" - dagens bästa nyord för mig :-bd
Och ja, det är väl en beskrivning av mig det, @Tralsmo

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

Tralsmo  
#757976 Njaaa Jens ,, att döma av när man ser dina bilder å läser dina kommentarer så får man ju inte uppfattningen att du håller på me gubbakörning precis.

Åföralldell skulle de kunna stämma på mej me ( gubbakörning alltså).

Men en sak har vi gemensamt Jens ( förutom att vi är gubbar) vi är tillräckligt gammla för att ha lärt oss att det är meningslöst att ha brått.
Men det betyder inte att vi gubbakör.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

HannuRöj  
#804914 Väcker trådet och förtsäter rubrikens ämne.
Min äldre 460 började plötsligt gå mager.

På startläge startade bra och tomgång var som vanligt, men så fort man gasade och väljaren hoppade till normalläge blev blandningen mager.
Felet var att sughalsen mellan cylindern och förgasaren var spruckit. Förran jag hittade felet byte jag magnetventtilen på förgasaren, och testade mikrostömbytaren vid förgasarens axeln mm. Provade även med en annan tändning. 🤯 Symptomen uppfann ju inte på startläge..

Motorn varvade galet. Så det finns ingen varvtalsbegränsing på tändningen 😮 !
Har nu anställd min brors son och det var han som körde. Han är inte erfaren med sågar men märkte felet i tid så skär inte motorn 👍.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

machonisti  
#804955 Äsch, Hannu av allt möjligt som kan hända. Inte riktigt lätt att upptäcka det felet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

Björn T  
#804991 Utan dessa hjälpmedlen är det många gånger svårt att hitta felet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

HannuRöj  
#805029 Precis Björn T, utan rätta metod är felsökning snarare gissning.

Det som ledde mig på fel spår var bra tomgång. 🫣 Vanligtvis orsakar luftläcka ökat och ojämn tomgång, men denna gick och lät precis som den alltid gjort.
M-Tronic måste ha kompenserat magra blandingen, möjligtvis anpassat tändläge också, att hindra varvtalet öka.
Även det var konstigt att efter renoveringen behövdes inte återkalibrera den trots jag hade först kalibrerat den med spuckna halsen. Så verkar att den vägrade kalibrera sig fel, eller hämtade fram fabriksställning som nu råkade vara optimalisk. Fungerar perfekt, varvar upp bra och är kraftig.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

Björn T  
#805035
HannuRöj skrev:Precis Björn T, utan rätta metod är felsökning snarare gissning.

Det som ledde mig på fel spår var bra tomgång. 🫣 Vanligtvis orsakar luftläcka ökat och ojämn tomgång, men denna gick och lät precis som den alltid gjort.
M-Tronic måste ha kompenserat magra blandingen, möjligtvis anpassat tändläge också, att hindra varvtalet öka.
Även det var konstigt att efter renoveringen behövdes inte återkalibrera den trots jag hade först kalibrerat den med spuckna halsen. Så verkar att den vägrade kalibrera sig fel, eller hämtade fram fabriksställning som nu råkade vara optimalisk. Fungerar perfekt, varvar upp bra och är kraftig.

M-tronic och auto-tune kompenserar för mindre luft läckor, därför är det svårt att höra fel. Men med mätinstrument kan den inte luras.
Det sämsta för dessa system är så kallad gubbkörning under längre tid. Då kan datorn bli knäpp, och behöva en reset.

Användarvisningsbild

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

anersimyra  
#805040
Tralsmo skrev:Njaaa Jens ,, att döma av när man ser dina bilder å läser dina kommentarer så får man ju inte uppfattningen att du håller på me gubbakörning precis.

Åföralldell skulle de kunna stämma på mej me ( gubbakörning alltså).

Men en sak har vi gemensamt Jens ( förutom att vi är gubbar) vi är tillräckligt gammla för att ha lärt oss att det är meningslöst att ha brått.
Men det betyder inte att vi gubbakör.

Hellre ”gubbakörning” i skogen än ”gubbagreppet” när vi låter vårt vatten..🤣

Avatar Fallback

Re: Stihl fs 460 går dåligt.

Tralsmo  
#805058 Hellre ”gubbakörning” i skogen än ”gubbagreppet” när vi låter vårt vatten..🤣[/quote]


Själv föredrar ja tantmodellen.

Men i skogen får de ju bli gubbagrepet.
Annars kommer de ju på kängorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).