Sågverk (mindre)

Bygga sågverk med hea-balk

77 inlägg 21516 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#757654 Det var länge sedan det hände något här. Men nu är tjälen borta så såghusbygget har börjat.

Har stockar som barkats som stolp (5st) och en bärlina (9m) för öppningen. Men idag kom dränneringen ner i marken efter lite om å men då grävmaskinen bara tvärdog pga soppabrist. Så vi pumpade ur tanken å demonterade ågrorde rent å grejade, men var bara bra en stund. Morfar får kolla över filtret i veckan.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#759081 Plintgrävning 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#765431 Har byggt lite på såghuset nu😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

totte  
#765440 Maffigt! 👍

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#765704 Idag fick jag upp en gavel med panel. Men nu är förådet slut så snart lär jag såga ny till resten av huset 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#766297 Skruvade upp plast som tillfällig vägg i väntan på panelsågning. Sen har jag börjat såga en ek jag fälde åt en granne i våras, första snittet sen sågverket blev "färdigt" 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#767954 Sågat lite mer på eken, lite synd på en spik som jag sågade av 😮
Har även fått tag på sista takplåten och ett nockbleck 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#769677 Lite mera ek. Försökte ladda upp en film snutt men funkar inte 😥
För den nyfikna så tog ett snitt i den här 6minuter, 70cm bred och 3m lång och har legat sedan april ungefär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#769728 La ut på tuben ist.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

totte  
#769756 Skoja att se! Tuffa skär för sågen. men hörs att den är bra inställd för jobbet, fyrtaktar fint innan den går i full belastning.

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#769788
totte skrev:Skoja att se! Tuffa skär för sågen. men hörs att den är bra inställd för jobbet, fyrtaktar fint innan den går i full belastning.


Ja han får jobba hårt 😎 superskönt med Mtronic å sen har den fått en barkbox för att andas ut bättre å 1%extra olja nu när jag bara kör sågverk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#772672 En bild på mig å frun vid sågverket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

johanp1979  
#813789
Williamm skrev:
Klyv Bixby skrev:Är lite kluven till vilken såg som ska inhandlas till sågverket? Är inne på en stihl 661a lr nya hva 592an 🤔

Har någon erfarenhet av stora Echon i sågverk så dela gärna med er 😉

Ja jag vet att dom har datastyrda förgasare men är övertygad om att även den utvecklingen gått framåt så borde inte vara något bekymmer.

Största Echon är väll bara 70cc? I så fall är den för liten.
Varför inte nya 881?
Det finns en 661 med manuell förgasare. Och 585 borde också gå bra. Men dem finns inte här vad jag vet.


Har du byggt något sågverk? Kan du inte lägga ut lite bilder?

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

johanp1979  
#813792
johanp1979 skrev:
Williamm skrev:
Klyv Bixby skrev:Är lite kluven till vilken såg som ska inhandlas till sågverket? Är inne på en stihl 661a lr nya hva 592an 🤔

Har någon erfarenhet av stora Echon i sågverk så dela gärna med er 😉

Ja jag vet att dom har datastyrda förgasare men är övertygad om att även den utvecklingen gått framåt så borde inte vara något bekymmer.

Största Echon är väll bara 70cc? I så fall är den för liten.
Varför inte nya 881?
Det finns en 661 med manuell förgasare. Och 585 borde också gå bra. Men dem finns inte här vad jag vet.


Vilket fint bygge! Går och funderar på att bygga ett själv.

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#813832 Jo visst har jag byggt😇

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).