Skogsmiljö och Trädlära

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

135 inlägg 41737 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74961 Att de som jagar är mer tolerant mot älgskador, håller jag med om.

Uvskogen, vi har kanske varg här nu permanent, det strövar förbi någon varje år. Tyvärr inget resultat på rådjurs- eller älgstammen. Björn tror jag vi kan glömma. :)

Det är skillnad på forskning och anekdoter. En persons upplevelser kan bero på slump eller önskedrömmar eller lokala faktorer. Forskning innebär att man filtrerar bort sådant, och att man utför experiment som går att repetera. Och den forskningen visar inget stöd för det du säger, flisshejk.

"spindeln", jag har inte påstått någonting om vad älgen helst betar.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

flisshejk  
#75011 Nisse skrev skapat älgfoder påverkar skade bilden betesskador ökade inom en viss radie runt foderplatsen, det du refererar till är en studie där man skapade en foderplats med utsatta ensilage balar, där har man fått en ökad skadebild runt foderplatsen samma sak har inträffat där man utfodrat renar under vintern, i mitt fall där jag skapat foder efter flera kilometer skogsbilvägar, myrkanter och nedlagda odlingar får man inte den konsentration av djur som vid en ren foderplats.
Det är skilnad på forskning och anekdoter tycker Mangan, om jag under trettio år lyckats att genom de åtgärder jag gjort klarat skogen utan större betesskador är ju den önskedröm jag hade, efter vad jag sett så är det knappast någon slump heller, däremot så kan det naturligtvis som jag skrev i mitt försata inlägg bero på lokala variationer, men det förringar ju inte att det har lyckats, det är ju så att om man inte tror att någonting skall lyckas så gör det oftast inte det därför att man inte provar. Jag hoppas att någon på detta forum får inspiration att våga prova och inte bara kräva mindre älg men det är klart det är ju enklare att ropa på att någon annan skall göra jobbet, kom ihåg att när jägarna kliver ned från älgtornen och går hem då är det färdigjagat

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75013 Hur hade skogen sett ut om du hade gjort annorlunda? För att ta reda på det måste man göra många olika försök och jämföra metoder och resultat. Det är vad forskare har gjort, och man har inte sett något som entydigt visar att skadorna minskar med ökat viltbete. Ibland hjälper det, ibland blir det värre.

Och så blir jag så trött på det där utpressningssnacket "sluta klaga annars skjuter vi inget alls". Det skulle definitivt skjutas mer om länsstyrelsen spred ut de djur som inte skjuts på övriga jägare, som någon föreslog. Bara att ansöka om extratilldelning om man vill ha mer. Så slapp de stackars jägarna som ser det som jobbigt att skjuta älg gå ut i skogen, menar jag.

För vi får inte glömma, anledningen till att det finns så mycket älg är att jakten är begränsad. Hade var och en fått skjuta så mycket älg han/hon ville, hade det nog blivit annorlunda. Jag hade nog själv tagit upp bössan för att freda min skog. Med reglerna nu känns det meningslöst, en kalv gör varken till eller från.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75052 På nåt sätt måste man hålla med Mangan, det enda jag sett/läst som gett riktig effekt är hård jakt eller gott om rovdjur. Inget av det tycks "Jägarna" tycka om. Nu är jag både, visst liten men ändå skogsägare, och jägare.

Detta år sa reglerna att vi fick inte skjuta några stora efter de första 2 om vi inte sköt kalv. Ingen kalv inom synhåll men gott om stora. För min egen del, med ca 5 Ha 4-5 årig frösådd tall (ca 1-1,5 m) så är jag glad för min "egen" Björn och att tre vargar springer runt här. Kan pusta om ca 5 år.

Sen det där med att jägarna går hem, vadå, jakträtt har den som har mark, och det är då definitivt inga problem att arrendera ut älgjakt!.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75322 mm ! jag tycker att denna fråga måste få mera liv , ...och "seriösa jägare " .. ?? hur många på forumet som jagar älg har i år skjutit en bäver för att hjälpa sin skogsägare som upplåtit mark .. det är ju en j-vligt itressant fråga ....med tanke på vattenflöden som varit , .... så upp till bevis ! ni som skjutit en bäver ... jag misstänker att jag är den ende skogsägaren , som har en minst sagt nitisk jägare ...

detta är i många fall ett större hot mot skogen än just älgen .. men alla talar tyst om detta ....?

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75342 Ett ev bäverproblem är väldigt lättlöst jmf med älgen. Dynamit finns i närmaste järnhandel.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75626
nisse skrev:Ett ev bäverproblem är väldigt lättlöst jmf med älgen. Dynamit finns i närmaste järnhandel.

/Nisse


javisst! det finns en del andra "trix" också jodå jag vet .. men det var som jag misstänkte .. de sk. jägarna jagar inte bäver .!? ..det är för "obekvämt" :-?

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Torparn79  
#75749
"spindeln" skrev:
nisse skrev:Ett ev bäverproblem är väldigt lättlöst jmf med älgen. Dynamit finns i närmaste järnhandel.

/Nisse


javisst! det finns en del andra "trix" också jodå jag vet .. men det var som jag misstänkte .. de sk. jägarna jagar inte bäver .!? ..det är för "obekvämt" :-?

du "spindeln" tror du inte att det beror på att om man skjuter en bäver så vet man inte om man får den kvar, dom brukar ju "försvinna" när man skjutit dom, sen, att jaga bäver är väl likställt med att jaga råttor på logen, inget man gör om man inte lider av skadorna..

vi har ett område på trakten som är dränkt av bävern, jag har själv inte varit upp och tittat, men det är ca 100 ha som mer liknar Tjernobyl än ett frodigt granbestånd, där fick man inte göra något åt bäverns framfart förrän Banverket började klaga, banvallen höll på att hamna i "dammen"..

ekonomiska intressen som är tillräckligt stora sätter visst "miljö- och kompostknuttarna" ur spel oxå..

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

halvproffs  
#75763 Jag är både jägare och markägare och visst kolliderar intressena, vore konstigt annars. Har för mig att som markägare är man skyldig enligt nått gammalt riksdagsbeslut att ha och tåla visst antal älgar och andra djur. Har haft stora problem med betning/brott på skogen på vissa marker. På ett område blev det inte en tall kvar av sparandevärde så jag högg bort allt och spara gråal som forskarna påstår att älgarna inte äter. Vad tror ni hände? Barkgnag på nästan varje al. Tror att det är näringsämnen i marken som gör att vissa marker får godare träd. Blir vedhuggning där sen och plantering av gran.Ibland skulle man vilja syna korten på forskarna vad dom gör med pengarna.
För några år sen fick dom pengar för att forska om björk i tallbestånd hjälpte till att kvistdana tallarna!!!!!!!! 1981 o 1983 sköt vi 21 älgar på 1760 ha= full tilldelning av länsstyrelsen. Gick ej att få mer i tilldelning. Trots mängden med älg var det områden som blev helt obetade= torra tallmarker. Senaste åren har det varit rätt bra balans med älgar och bete.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75932 en mycket svår fråga detta med älg, och dessutom känslig då "jägarna" hoppar jämfota vid datorn då dessa läser detta !! ..men jag säger skjut mer älg , det är då f-n ingen brist här ..

sedan detta med bäver ? ..ojoj denna "Castor Fiber " .. jag är lite provokativ nu och säger som så ...

att om bävern får ta över ...så finns inga marker , inga skogar , och inget bete åt älgen.. så då drar älgen vidare från dina jaktmarker ... är det inte så ? ...

men det är ju allmänt känt att detta med älgjakt är en fråga i alla kategorier ..

och det är just därför KJELL SUNDVALL gör en 3 dje film om alla jägare =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75968 Jag har möjlighet till A-licens på egen mark. Undrar hur mycket det skulle kosta att få fatt i jägare som kan hjälpa mig att fälla älg? Vi har dessutom fri kalvjakt,så man kan ju locka med detta.

Det som stoppar detta är byafriden.Förståelsen för älgskador är rätt låg jmf med glädjen av älgjakt. Ö.h.t. är förståelsen för skogsbruk rätt låg bland allmänheten. Läste en undersökning som visade att 70% av befolkningen vill att minst hälften av skogen skall vara till för att skydda djur och natur..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75975
nisse skrev:Det som stoppar detta är byafriden.Förståelsen för älgskador är rätt låg jmf med glädjen av älgjakt. Ö.h.t. är förståelsen för skogsbruk rätt låg bland allmänheten. Läste en undersökning som visade att 70% av befolkningen vill att minst hälften av skogen skall vara till för att skydda djur och natur..

/Nisse


Ja så är det, många fattar inte att väldigt många i Sverige lever av de inkomster som skogen ger. Men det är svårt att komma fram med den typen av information när organisationer typ Naturskyddsföreningen (med kamporganisationen "Rädda skogen") alltid får massor med medialt utrymme.

Men jag har sagt det förut, det är få grupper som är så dåligt organiserade som privatskogsägare. Ändå äger vi lågt räknat över 50% av alla skog i landet. Oftast så "låter vi oss" representeras av våra respektive virkesköpare, typ WEDA skog.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75985 Skogsägareföreningarna företräder privatskogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75987
Mangan skrev:Skogsägareföreningarna företräder privatskogsbruket.


Jodå, men mer i rollen som skogsbrukare, inte i opinionsbildningen för skogen som väldigt stor inkomstkälla för landet. Dessutom är de splittrade över landet i olika föreningar.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75988 Nja, de har ju samarbete i alla fall. Men jag ser inte hur en ny organisation skall kunna få fler medlemmar eller bilda än mer enad front? Skogsägare är ju av naturen lite egna... :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).