Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1810 inlägg 185960 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756961
hlb skrev:Min gamla Tylarc kommer inte upp i strom. Felet har kommit o gått ett par gånger. Någon som har tips eller elschema. Bra svets annars. Lönt att lämma in för rep?

Kempi ska ju vara bra grejer, så de är väl sannolikt att någon av de 6 tyristorerna inte funkar som den ska.
Bara öppna upp och kontrollmäta dom så de har samma värde.
Varmgång i anslutningar på insida är inte ovanligt på svetsar heller

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#756983

Den här burken kom in igår - sjutton kedjor
till slipning. I slutet av februari levererade jag 15 nyslipade
kedjor till samma killen. :-o
Han har en öststatare som jobbar för sig, och jag tror
inte han vet att det går att fila.

Har varit mycket slipning sista tiden. Alla ska säkra
vinterveden tror jag. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Alex Strömberg  
#757039
JensSkoog skrev:
1651265354_anth_2022.04_(1).jpg

Den här burken kom in igår - sjutton kedjor
till slipning. I slutet av februari levererade jag 15 nyslipade
kedjor till samma killen. :-o
Han har en öststatare som jobbar för sig, och jag tror
inte han vet att det går att fila.
1651265354_anth_2022.04_(2).jpg

Har varit mycket slipning sista tiden. Alla ska säkra
vinterveden tror jag. :wink:

Hade nästan tackat nej till att slipa 17 kedjor. Är inga pengar alls i att slipa. Skit tråkigt är de också.

Ingen verkar fatta att de går att fila hemma. Nej man ska lämna in skiten när man kört kedjan i 200 stenar eller bara köpa ny kedja så fort den är slö. Köpa nytt är dock inget problem för mig. Pengar i kassan och behöver inte slipa 🤭

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#757053
Alex Strömberg skrev:Hade nästan tackat nej till att slipa 17 kedjor. Är inga pengar alls i att slipa. Skit tråkigt är de också.

Ingen verkar fatta att de går att fila hemma. Nej man ska lämna in skiten när man kört kedjan i 200 stenar eller bara köpa ny kedja så fort den är slö. Köpa nytt är dock inget problem för mig. Pengar i kassan och behöver inte slipa 🤭

"Non olet" som det hetter på Latin - pengar doftar inte illa :wink:
Slipning gör jag när frun ser på TV, och när jag tar 50 kr. för kedjan plus moms, så
blir det en slant i plånboken när jag slipar 8 - 10 kedjor i timman.
Inte alla kedjorna blir superbra, men man blir geniförklarat
endå, eftersom kunderna är vana med kedjor som nästan
inte skär alls :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#757054 Bästa kunderna. 😂😂

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Alex Strömberg  
#757057
JensSkoog skrev:
Alex Strömberg skrev:Hade nästan tackat nej till att slipa 17 kedjor. Är inga pengar alls i att slipa. Skit tråkigt är de också.

Ingen verkar fatta att de går att fila hemma. Nej man ska lämna in skiten när man kört kedjan i 200 stenar eller bara köpa ny kedja så fort den är slö. Köpa nytt är dock inget problem för mig. Pengar i kassan och behöver inte slipa 🤭

"Non olet" som det hetter på Latin - pengar doftar inte illa :wink:
Slipning gör jag när frun ser på TV, och när jag tar 50 kr. för kedjan plus moms, så
blir det en slant i plånboken när jag slipar 8 - 10 kedjor i timman.
Inte alla kedjorna blir superbra, men man blir geniförklarat
endå, eftersom kunderna är vana med kedjor som nästan
inte skär alls :-bd

Jo gör man för "folk blir nöjda" så tjänar man inga pengar. Tar 130kr per kedja och de är fortfarande inte värt de från firmans sida. Kan fixa något annat istället och fakturera bra mycket mer istället för att slipa kedjor.

Sen gör man de svart är de annan sak. Jag gör de med kvitto och min arbetsgivare betalar för tapat tid när jag slipar kedjor. Så de blir endast av när jag ätit min lunch fort eller inte har något annat för mig.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#757106 Jens gör betydligt mer deg än han som maskinslipade här förr i tiden. 5kr per kedja + moms.

Sen är det ju lite skillnad om man är anställd av någon eller driver något eget där man kanske inte är ute efter att maximera allt hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#757121 Det ja har lärt mej me åren är att folk som blir nöjda me jobbet man gör glömmer rätt snart va det kostar.
Att tjäna pengar ä en sak som sker över tid. Man tjänar inga pengar genom att ta rejält betalt vid ett enda tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#757123 Så sant så sant.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Cat554  
#757133 Vaieren til markøren på såmaskinen røk, så jeg måtte gjøra en ny. Nu er inte såmaskiner for skogen, men vaiere bruker vi. Muligens kan noen ha nytte av tipset:
Kappet vaieren og sveiset enden. Binder ihop enden med maskeringstejp för kapning. Svetsar den litt i enden for inte å få en borste av den.
Svetsat enden
En 8 mm mutter på 6 mm vaier
[/attachm
Pressad. Muttern sitter godt på vaiern.
ent]
Inn i verkstadspressen

Gjør en ögla på samma sett, men da med 12 mm mutter, eller lämplig etter vaiertjocklek. Mutterne biter bra i vaiern.
OH

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#757139
Alex Strömberg skrev:Jo gör man för "folk blir nöjda" så tjänar man inga pengar. Tar 130kr per kedja och de är fortfarande inte värt de från firmans sida. Kan fixa något annat istället och fakturera bra mycket mer istället för att slipa kedjor.

Sen gör man de svart är de annan sak. Jag gör de med kvitto och min arbetsgivare betalar för tapat tid när jag slipar kedjor. Så de blir endast av när jag ätit min lunch fort eller inte har något annat för mig.

Om jag skulle ta 130 pr kedja, så skulle jag väl inte ha så många kunder kvar
efter en tid, men självklart hade det varit kul med en timpenning på 1000-1300, hellre
än 400-500 (som är bra i min värld) (Fakturerar 520 + moms för trädfällning och
trädgårdsarbete där jag själv håller maskinar och bensin.)
Slipar bara vitt och allt går genom mitt enskildföretag med moms och skatt och det hela.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757195
Skorsten

Jag köpte en alloljepanna i höstas och nu först fick jag dit skorstenen.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hfab  
#757198
Slurfi skrev:
1651515953_img_20220501_164402.jpg

Jag köpte en alloljepanna i höstas och nu först fick jag dit skorstenen.

Du må ju lägg in en bild på panna å 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757301
hfab skrev:
Slurfi skrev:
1651515953_img_20220501_164402.jpg

Jag köpte en alloljepanna i höstas och nu först fick jag dit skorstenen.

Du må ju lägg in en bild på panna å 😀

Ska göra det när det börjar se mer presentabelt ut.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757303
7610

Nu fick jag hem de nylackade fälgarna, då framgår behovet av mer färg ännu tydligare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).