Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Lamptjuvar

26 inlägg 9636 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lamptjuvar

Rotröta  
#75260 Kom till skördaren i fredags och då fanns det inte en lampa kvar på maskin.Är det nån som vet om det finns några gps sändare som man kan sätta i lampan så att man kan hitta tjuvarna :Har förtillfället satt upp en åtelkamera vid maskinen och om jag får tag på några tjuvar kommer jag att använda DRILLINGEN två sluggskott och en kula. 😡



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Lamptjuvar

skogsjan695xl  
#75267 Det är ju förjäkligt att folk inte kan låta grejerna få vara ifred, hoppas att du får tag på dom, kula i knät så tar dom sig inte så långt.

Användarvisningsbild

Re: Lamptjuvar

masterchief  
#75269 Var i Sverige håller du till så man kan hålla ögonen öppna?
Blev av med mina för ett år sedan i linköpingstrakten....

Avatar Fallback

Re: Lamptjuvar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75276
Rotröta skrev:Kom till skördaren i fredags och då fanns det inte en lampa kvar på maskin.Är det nån som vet om det finns några gps sändare som man kan sätta i lampan så att man kan hitta tjuvarna :Har förtillfället satt upp en åtelkamera vid maskinen och om jag får tag på några tjuvar kommer jag att använda DRILLINGEN två sluggskott och en kula. 😡



åtelkamera är olagligt utan tillstånd.... tänkte bara nämna det!

Avatar Fallback

Re: Lamptjuvar

Naders  
#75283 Detta kan kanske vara nåt?! :roll:

http://www.blocket.se/goteborg/GPS_tracker_Troja_2_1_25151366.htm?ca=15&w=1

Användarvisningsbild

Re: Lamptjuvar

Elias  
#75290 Jag har blivit av med extraljus för 12 000 under 1 år. Lagomt roligt speciellt när det äe ens privata skattade pengar. Blivit anklagad att vara tjuv av länsförsäkringar västerbotten vid anmälan första gången ( Ungefär det 4 ordet han sa på försäkringsbolaget när jag ringde) Ibland känns det som man skulle rigga en bomb vid extraljusen så tog man bort dem så pang, men icket.

Avatar Fallback

Re: Lamptjuvar

Coltimoor  
#75346 När jag för några år sedan blev bestulen på extraljusen på min personbil fick jag mycket bra service av Länsförsäkringar Västerbotten. Fick full täckning för nyinköp samt 300 kr för eget arbete (monteringen av de nya).

Användarvisningsbild

Re: Lamptjuvar

Elias  
#75350 Jag tror det kan hänga på att jag fick fel person där men snacka om en idiot. Bytte försäkringarna till IF och ja då blev jag avstulen extraljusen igen. Om jävulskaperna inte kunde ta slut, if har ingen självrisk på stöld som länsförsäkringar har (1500 spänn). Sedan största problemet är egentligen att jag hade lightforce när jag blev av med dem första gången, skickade in kvitton osv och fick bara vänta. Så jag köpte nya extraljus före allting var klart, då hävdade bolaget att de hade rabatt på lightforce hos laitis och skulle därefter dra av 15% på MITT JÄVLA VÄRDE. Så detta slutade med att jag fick i stort sett ingenting känns det som för extraljus som hade ett marknadsvärde på 6500-7000 spänn + montering på min nya audi.

Användarvisningsbild

Re: Lamptjuvar

halvproffs  
#75360 Enligt domen mot dansken som blev åtalad för åtelkamera, så blev han friad med motiveringen att där kameran satt var det sällsynt att folk vistades. Kontentan av det hela är att när det fiins viss risk att bli filmad måste man söka tillstånd för åtelkamera, ej annars.

Avatar Fallback

Re: Lamptjuvar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75365
halvproffs skrev:Enligt domen mot dansken som blev åtalad för åtelkamera, så blev han friad med motiveringen att där kameran satt var det sällsynt att folk vistades. Kontentan av det hela är att när det fiins viss risk att bli filmad måste man söka tillstånd för åtelkamera, ej annars.



Jo... Men sätter man upp en åtelkamera för att vakta sin maskin så är väl ändå avsikten att fota folk? eller har ja fel... ja tycker ju det skulle vara lagligt att sätta upp kameror överallt just för att kunna sätta dit dumjökar, har man inget att dölja så spelar det väl ingen roll att man blir fotad?!?!

Det enda ja ville var att upplysa om det där me kameran, så man inte åker dit själv när man har fotat tjuven, eller hur det nu fungerar, å ja tror nog inte alla vet om att det är så att man inte får utan tillstånd...

Användarvisningsbild

Re: Lamptjuvar

halvproffs  
#75693 Domen gällde ju som användningen var tänkt dvs som åtelkamera. Vill du sen ha den som övervakningskamera kommer ju det i ett annat läge. Då måste man alltid ha tillstånd.

Avatar Fallback

Re: Lamptjuvar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75704 I värsta fall så får man väl böta lite för att ha haft en olaglig kamera. Det kan det ju vara värt om man lyckas stoppa tjuvarna. Det är i vart fall ett lindrigare brott än att skjuta dom i knäna med drilling som nån föreslog.

Användarvisningsbild

Re: Lamptjuvar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75705 Hävda att du vill bevaka maskinen så att den inte börjar brinna, om du sen lyckas få med någon bandit som tar dina lampor är det ju bara en bonus... :-)

Avatar Fallback

Re: Lamptjuvar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75759 Kamera, lagligt eller ej. är väl det samma.
Men det är inte bra att hota med skjutvapen, för att vapenlicensen kan sitta löst.
En snickare i vår by, tog fram bössan när tjuvarna höll på att stjäla bilen.
Sköt ett varningsskott, ringde polis och höll tjuvarna kvar.
Han blev utan vapen i ett helt år.
Nu löste det sig för honom till sist.
Det är heller ingen som försökt sno hans bil någon mer gång.

Avatar Fallback

Re: Lamptjuvar

novis??  
#75761 prova SGT dom säger att det funkar på varg :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).