Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ödbjörn och andra småskotare...

347 inlägg 183326 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ödbjörn och andra småskotare...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745 http://www.blocket.se/view/6653822.htm? ... c=1&city=0

Vad säger ni om priset, 165.000 för en 6-tons skotare från -79?


Senast redigerad av Mangan sön 18 dec 2005, 14:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#747 hehe man får ju en kockum för mindre pengar,den stora modellen vet inte vad dom heter..den där var nog lite överdyr,kanske är nåt värde i att den är antik ? hehe

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748 Storleken på denna maskin är ju mycket bättre för hempulare än gamla kockums maskiner.

För hembruk vill man ju inte ha en jätte bamsing till maskin.

Men priset är ju alldeles åt väggarna på denna maskin. Så mycket vill man ju inte betala för en maskin som man får leta ihjäl sig efter delar till ;)

Även om jag hellre skulle lägga pengarna på denna maskin än att lägga motsvarande på en 4wd traktor med skogsvagn.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749 Håller med Ola att jag är mer lockad av den här storleken än något större. Svårt att få delar, även om det bygger på bm 430? Eller är det massa specialdelar som tillverkades i 12 exemplar någonstans.

Vad kan vara ett mer rimligt pris, 80.000:-

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750 Ahaa bygger den på en 430. Mer än jag visste iaf. Gör det nog lättare att hitta delar till den då.

Men annars kan man ju kika på en minibruunett. En 578:a får man ju för runt 100.000:- Den är ju riktigt smidig att köra runt med i skogen.

Enda nackdelen med sådana maskiner är ju att det är ett elände att flytta dem som hempulare, man måste ju nästan ha någon trailer varje gång man skall flytta dem om man inte vill slita transmission och däck.

Där för har jag själv nöjt mig med en liten maskin som en vimek 101. Visst i minsta laget, men jag gör inga stora avverkningar utan det är mest för att kunna ta hem lite vindfällen och ved. Större projekt lejer jag gärna bort.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751 Vimek, ja...

http://www.blocket.se/vi/6815490.htm?ca=16_s

Som hemmapulare behvöer man väl inte flytta grejerna? Ja, om man inte har en verkstad i närheten förstås.

En Vimek 101 kostar ung 140 lakan...

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752
Mangan skrev:Vimek, ja...

http://www.blocket.se/vi/6815490.htm?ca=16_s

Som hemmapulare behvöer man väl inte flytta grejerna? Ja, om man inte har en verkstad i närheten förstås.

En Vimek 101 kostar ung 140 lakan...


Hmm en vimek 606 är jag sugen testa. Verkar vara en liten smidig maskin, men ack så dyr. Nja en beg valmet 836 eller minibruunett skulle jag nog kika på istället.

Har man 5-6 mil mellan sina skiften, vill man gärna flytta maskinen och då blir det slitage om man skall hjula den mellan sina skiften. Sedan vill man kanske ta något litet jobb åt någon annan för att få lite "extra pengar".

140 lakan kostade inte min, troir det blivit under 100 för den. Men då är maskinen en 95:a Vagnen ny. Kranen av okänd årsmodell. Hydraulsystemet hembyggt osv. Mycket jobb jag gjort själv men så är jag snål också.

Bra maskin måste jag säga, men lite liten kanske och omöjligt att få ekonomi på den, men det är värt någon krona att klara sig själv ibland.

Avatar Fallback
Fredrik  
#753 Tjena!

Det liknar en "Snorre" (och det står just RK66 i annonsen) fastän de brukade vara gula?!?!
Annars håller jag med, det är dyrt.
Det stod väl iofs inget om timmar, är den "helg-körd" kan den ju vara fräsch, å andra sidan är den gammal, och detta med reservdelar...

Vidare håller jag med dig Ola, det är problem med flytten mellan skiften eller småjobb, att "hjula" dom skriver sliter ju järnet på grejerna, vore det inte för detta håller jag 578, 678 högt.

En annan grej som slagit mig när det gäller gallringsskotare VS huggarvagnar: Hur ligger läget med detta med lastkapacitet egentligen?
Jag menar, min vagn tål 9t och har en lastyta på 2,3m2, jag borde alltså kunna byta lass med en Valmet 832, men det kan jag fetglömma.
Nån som har koll på läget med detta?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Olika tunga ton

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757 Gjort samma reflektion om lastförmåga på en huggarvagn vs liten skotare. Någon som har en "omräkningsfaktor" . Eller ska man översätta lösmeter med fastmeter?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#759 "Gallringsskotarna", är åtråvärda på eftermarknaden och för privatister som söker en nättare maskin.
Är dessutom skicket bra så får man räkna med ett högre/högt pris än om man tittar på en ÖSA 260,,, typ.
Däremot tror/gissar jag att priserna fortfarande kan vara lite "uppdrivna" efter "Gudrun".
Före stormen så gick det knappt att avyttra en vettig 868 för 50-60 och strax efter så var det tydligen inga
problem att kränga samma maskin för uppemot 150.

De försvann iaf som en avlöning från maskinsajterna.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#762
Ola skrev:Där för har jag själv nöjt mig med en liten maskin som en vimek 101. Visst i minsta laget, men jag gör inga stora avverkningar utan det är mest för att kunna ta hem lite vindfällen och ved. Större projekt lejer jag gärna bort.


Ursäkta att jag frångår ursprungsämnet lite, men,,,

Hur funkar Vimeken när det blir lite grövre/längre slag, typ sågtimmer över 46 dm?.
Orkar den med den typen av stockar problemfritt eller får du jäklas för att få upp det i vagnet?.
Hur pallar grejorna med i övrigt på Vimeken när det blir lite tyngre hantering?
Vore kul med lite synpunkter från en som använder maskinen i "praktiskt bruk", och inte från någon nasare som lyfter 3 gärdsgårdspinnar på SkogsNolia/Elmia.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763 Ok vi kör lite vimek snack här också.

Eftersom maskinen är ganska så liten så är det naturligtvis lite krångligt att köra tyngre saker. Den lassar ca 2 ton och då blir det ju inte många stockar på ett lass. Kranen lyfter ca 300 kg på 3m och mer alldeles intill vagnen. Naturligtvis är kranen alltid för kort och man måste planera när man hugger så man alltid kommer fram till virket, men det brukar inte var något problem om man planerar lite. Det finns vinsch annars, men det brukar jag försöka undvika.

Sedan var det ju så att jag köpte kranen beg och har monterat den själv, men eftersom jag är lat har inte stödbenen kommit på plats riktigt ännu. Ja ja det går iaf att lassa det mesta bara man tänker på vad man gör. Men naturligtvis skulle man behöva stödben för att kunna köra riktigt effektivt.

En annan sak som är lite knas är att hydraulflödet är lite litet. Kollade med vimek hur stor pump det skulle vara och monterade en likadan. Hade man mer flöde skulle kranen tydligen gå som en gräddvisp. Ja på svängen går den redan för snabbt eftersom det bara sitter en vridkolv på kranen, men vill man köra flera funktioner samtidigt så funkar det inte riktigt bra. Skall se om jag kan testa med en större pump och strypning till svängen senare.

Sedan är det ganska hög tyngdpunkt på vagnen när den är olastad och man måste ha koll på hur man kör i lutning osv. Klättrar hjulen upp på en stubbe välter den väldigt snabbt (men så blir väl alla vagnar med kran kan jag tänka.)

Framkomligheten är dock suverän på maskinen. Körde ut vindfällen åt en granne här i dagarna, och det var bara att snirkla sig fram mellan träden. Behövde inte hugga undan ett endaste träd för att göra väg. Men en sådan körning blir ju ganska oekonomisk. Körde ca 40 kubik och det tog en massa timmar. En normal skotare hade ju tagit det på max 4 vändor. Men då hade man fått bekosta transport samt huggit väg för den större maskinen.

Men i lite sämre terräng där en jordbrukare får proiblem kan man snirkla sig fram med vimeken. Skall nog helst enbart vara massaved man kör med den även om det naturligtvis går att krångla fram enstaka grövre timmerstockar. Se det som en fyrhjuling på anabola så förstår du säkert hur den är att bruka ;)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764 Jag startade tråden, och tycker det är helt OK att ni diskuterar Vimek 101... :lol:

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766 Lite fult kanske att sno din tråd så vi återgår till Ödbjörn.

Har kikat lite på nätet och sett att det verkar vara manuell låda i maskinen. Är lite allergisk mot tanken att behöva köra en maskin med manuell låda i skogen, men det kanske funkar vad vet jag. Converter känns då lite roligare om ni frågar mig. Hydrostat är ju riktigt roligt att köra men riktigt uselt om man skall hjula maskinen längre sträckor. Sliter ju satan på åkmotor och pump.

Svårt detta med stora maskiner för hempulare. En rottne blondin med robsondrift är väl det absolut bästa en självverksam människa kan ha.

Den kan man ju hjula hur långt man vill. Man kan ju även ha band bak på boggien (vilket man inte kan ha på en drivax). Dessutom har man ju converter på en blondin medans drivaxen har manuell låda.

En halvrisig blondin brukar dock ligga på runt 100.000 just eftersom den är populär bland hempulare.

Vill själv ha en "riktig" skotare gärna en bruunett eller en ösa 250. Eller någon liten valmet. Men det som gör att jag är tveksam är problemen vid transporter samt att det faktiskt kostar hur mycket som helst när väl något går sönder. Man skall nog undersöka maskinen man tänker köpa väldigt noga och ta sig ett par extra funderare innan man kommer springandes med slantarna och gör en affär.

Ringde på en hel del maskiner innan jag köpte vimek, men sedan kom gudrun och totalförstörde beg marknaden på maskiner. En maskin som jag tittade på var en ösa 250 som hade sålts för 90.000 efter gudrun bytte den ägare några gånger och sista gången jag såg samma maskin till salu kostade den 180.000 dubbla priset på bara några månader. Helt sjukt och ja den blev såld.

Tycker det snart borde dyka upp en hel del prisvärda maskiner på marknaden igen. Men många har väl körts sönder av glada optimister nere i stormskogen. Jag menar det gick ju att sälja allt till folk som skulle ner och skära guld med täljkniv. Skulle inte ens tänka tanken att dra iväg med en 868:a från 1973 och försöka tjäna pengar. Men det var många som försökte. Skulle vara kul att veta hur det gick för dem.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768 Ja, jag ändrade rubriken så att ni kunde fortsätta. Är själv intresserad av ämnet.

Men om nu Ödbjörn har en manul låda, betyder det att man kan köra den till Spanien och tillbaka utan problem? Eller är det något i boggien som slits å de grövsta? Robsondrift som blondinen har, är det rullarna eller?

Ang-. beg marknaden. Det kan ju vara som så att alla begagnade maskiner nu har körts sönder och samman, så det inte finns något vettigt köp kvar?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar