Uppvärmning

Flis/ved/värmepump

6 inlägg 5131 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flis/ved/värmepump

Sne4  
#756645 Ja, valet är inte lätt, eller kanske är det det?

Det finns en äldre flisanläggning som fungerar - så länge man kör lagom fuktig flis. Förugnen från 70 talet eldas mot en stor kokspanna från 1937.
När nu huset tilläggsisoleras allt eftersom så kommer energiåtgången att minska. Förutom det gamla huset så står själva flispanna i ett hus intill där halva byggytan är flisflrråd och e kortare kuvert går emellan husen. För att slippa investera i en större traktor (en liten fordson duger till skogstraktor med mina blygsamma volymer) funderar jag på om en vedmaskin/vedklipp skulle vara vettigare?

Med pannrum i källaren så skulle ett vidbyggt "vedtorn" som matas direkt med vedtra sportör frigöra en stor del av källaren samt ge fifo system på torr ved. En vedmaskin på 16A trefas tar ju grövre stockar än vad nuvarande 70hk traktor med brukshugg mäktar med.

Omräknat till ved stjälpt mått så uppskattar jag att det nu går åt minst 35m3 per år, färdigisolerat och med torr ved så skulle jag gissa att 20m3 är i överkant. varmvatten ej med.

Med 3m ner till berg och en damm med strömmande vatten intill så är ju förutsättningarna för en värmepump inte fel heller. När stora huset är färdigisolerat så bör dT max 30 grader vara ok. Tanken var väl att kunna stoppa dit något sådant den dagen åldern tar ut sin rätt, men dit är det förhoppningsvis 3 årtionden kvar.

Vad har ni för tankar utifrån den beskrivningen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis/ved/värmepump

Elmhult  
#756663 "If it ain't broke don't fix it."

Användarvisningsbild

Re: Flis/ved/värmepump

Sne4  
#756691 Humm, jag kanske var för diplomatisk med beskrivningen...
It is broken....är den korta kommentaren.

Lite mer invecklat: Äldre generationen har haft sitt säkerhetstänk, jag har mitt och det är är inte där anläggningen borde vara. Måttligt roande att se att han hade eldat, gått därifrån och pannan sköt så pass att det brann lite här och där i pannrummet och var ganska kraftig rökutveckling "det blir så ibland", så pass illa att jag bytt lås nu till pannrummet så att han inte kan lägga dit mer saker som han tycker ska eldas, som inte lämpar sig för återgivning i text. En stilla fundering är även hur äldre generationen vet att det lätt kolar bakåt vid för torr flis, eller skjuter vid uppstart. Har fortfarande minnesbilder när min farmor, död sedan mer än 20 år, kom ut ifrån det huset hostandes och med ett stort rökmoln som vällde ut genom dörren. (varför stänga branddörr till pannrummet?) och vilka sotspår detta efterlämnat i taket(bl.a). Rökfylld källare och ta sig utifrån via stege ner till flisförrådet och vädra ur så pass att man kan ta sig in i pannrummet... Inget jag lyckats med hittills att skapa själv, men någon gång lär det väl ske.

Fordrar mao en del övervakning och "finlir" vid eldning under vissa förutsättningar. Inga bekymmer så länge allt är rätt.. Frugan konstarerar lite vänligt att åker du på tjänsteresa så är det inget problem, jag slår på elpatronen.

Behöver svetsa rostret i förugnen så det håller ihop om något år. Dagförrådet borde jag ta ner och svetsa om, det är lappat och lagat en del genom åren. Elen till flismatningen borde dras om och en del delar i matningen behöver fixas och lagringen bytas ut. Flisförrådet fordrar manuell nedrakning med kratta till inmatningsskruven. "Rätt" fuktighet på flis som brinner utan risk för kolning fryser normalt på vintern, vilket fordrar lite extra arbete. Större förråd saknas = flisning behövs med X veckors mellanrum på vintern.

Traktorn har börjat bubbla lite lagom ur kylaren och toppackningen är utesluten. En bild på det som var en traktor en gång i tiden skulle förklara varför det inte är lönt att "bara" renovera motorn. Vatten verkar försvinna ur själva systemet, behöver felsöka detta, men gissningsvis från kulverten som borde gå läck snart pga ålder och att den var gjord av vanliga svarta rör för mer än 40 år sedan osv...

...Eller bara lite löpande underhåll. Nix, en plan behövs för att uppgradera det hela till bättre skick om inte slutbilden är klar så blir det lätt att utgifterna läggs på fel saker. Räknar med att byta ut/bygga om det mesta förutom skorstenen av själva anläggningen oavsett om det blir flis/ved eller någon värmepump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis/ved/värmepump

Cat554  
#756721 Jag skulle gå för en ny flisanläggning. Inklusive varmvattenet. Âr den fortfarande bra kan en pensionär spandera litt pellets på den. Tror tiden med billig el är över. Og värmepumpen skal ha el.
OH

Användarvisningsbild

Re: Flis/ved/värmepump

Sne4  
#756731 Det verkar onekligen komma en del intressanta alternativ där. Jag kollade priset lite snabbt på ETA och bara en panna därifrå landade på mer än vad jag räknar med att en vedpanna + 2,5m3 acktank kommer att gå på. Bara en stoker från annat fabrikat med litet dagförråd verkar gå på drygt 100 tkr inkl.

Denna produkt som säljs via Sunnytek har ju fler egenskaper som är intressanta: Stirling motor samt biokolproduktion. Nackdelen är att den är i princip gjord för pellets. https://www.kiratechnology.com/en-us/our-product/

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis/ved/värmepump

källefall8  
#756786
Sne4 skrev:Det verkar onekligen komma en del intressanta alternativ där. Jag kollade priset lite snabbt på ETA och bara en panna därifrå landade på mer än vad jag räknar med att en vedpanna + 2,5m3 acktank kommer att gå på. Bara en stoker från annat fabrikat med litet dagförråd verkar gå på drygt 100 tkr inkl.

Denna produkt som säljs via Sunnytek har ju fler egenskaper som är intressanta: Stirling motor samt biokolproduktion. Nackdelen är att den är i princip gjord för pellets. https://www.kiratechnology.com/en-us/our-product/


ETA, Hargassner, Fröling är ju fina grejer och så helautomatiska som fliseldning kan bli men ett billigare alternativ kan vara Gotfire. Skulle tro att det är drygt halva priset mot ovan men visst du får se till brännaren nån gång i veckan och aska ut själv ibland och inte riktigt alla finesser. Dock betydligt mindre jobb än ved, allt sköts med traktor och själva eldningen går automatisk inkl tända släcka utefter värmebehovet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar