Motorsåg och handhållet

Hur tänker ni andra kring brandrisken i skogen?

6 inlägg 2427 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur tänker ni andra kring brandrisken i skogen?

Pålle82  
#756624 Hej… hur tänker/gör ni vid arbete i skogen nu när det börjar bli torrare o brandrisken ökar?
Mvh/pålle



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur tänker ni andra kring brandrisken i skogen?

Forestry  
#756628 Kör slutavverknings skotare på hälsinge kusten, mkt stenig terräng bitvis.

Extra utrustar maskin med fler stora brandsläckare samt en liten bärbar container med ytligare 6st 9kg brandsläckare, dunkar med vatten, hacka och massa skyddsutrustning som munskydd mm. Denna bär jag med mig ut på hygget och ställer på lämpligt avstånd där man skotar för stunden eller efter basvägen.

Utöver det så har vi samråd med skogsbolaget vid brandrisk 3 och däröver.

Brandvakter använder vi mycket också.

Vår och sommarhalvåret är trevligt att jobba i skogen men brandrisken är mycket stressande.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker ni andra kring brandrisken i skogen?

Pålle82  
#756630 Nu är det hemma vi håller på, med motorsågar o en Valmet o mowivagn. Kompisen kör skogsmaskin i Halland o han har pratat om något som heter Fire weather index (FWI) dem kör efter. Har du hört talas om det Foresty?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänker ni andra kring brandrisken i skogen?

Amatörhuggare 62  
#756635 Tar av kedjorna.
Å försöker, undvika.
Grundstötning.
Extrasläckare.
Å dunkar m vatten.

Brandsäsongen börjat.
Brinner 5 hektar Hovmantorp.
Msb på väg, helikopter.

Avatar Fallback

Re: Hur tänker ni andra kring brandrisken i skogen?

Forestry  
#756753
Pålle82 skrev:Nu är det hemma vi håller på, med motorsågar o en Valmet o mowivagn. Kompisen kör skogsmaskin i Halland o han har pratat om något som heter Fire weather index (FWI) dem kör efter. Har du hört talas om det Foresty?



Ja det där FWI har jag hört talats om , vet dock inte riktigt hur det fungerar. Men den där Brandrisk skalan som många entreprenör/skogsvårdare mm går efter när dom avgör brandrisk, den skalan går från 1 till 5 och slutligen 5E då ''E'' står för extrem brandrisk, tror att den skalan baseras till stor del av FWI. Mer än så vet jag inte.

Men det finns en app för det här som är gratis som du kan ladda hem, den heter Brandrisk ute och kommer från MSB.

Kollegan min tände idag med virkes skotaren på nyavverkat hygge. Brann ca 5m2.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker ni andra kring brandrisken i skogen?

PRN  
#782284 Ja den finns säkert för de som ser med Allseendebrunögat .. he finns satans ingen risk ! Står du å försöker hugga sken med en Såg ja då får du nog skylla dig själv !

Hur varmt Kör du isf så du är rädd för skogsbrand ? Går en såg varm så görs Något FEL . finns inget annat Svar .
Hälsningar Paul Roger

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).