Motorsåg och handhållet

Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

11 inlägg 2821 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

Dalle76  
#756101 Är det dags att öka oljeblandningen på en sådan här gammal såg som jag för övrigt älskar med tanke på dagens 10% Etanol i bränslet?
Själv kör jag alltid med Aspen men när jag jobbar åt andra så har dom själva fixat en 2% blandning med vanlig bf95.
Jag jobbar inte professionellt utan lite extrajobb på ledig tid så kan inte ställa krav på kunden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756103 Etanol i sig är inte problemet. Det är all annan skit i soppan som ställer till det. Att hitta olja som funkar är viktigt annars blir det en del av bränslet som inte smörjer.

Bränslebyte i sig ger en viss rasrisk. Ser det ofta här. Olika bränsles egenskaper påverkar varandra så försök undvik skifta, det ger större risker.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

anersimyra  
#756105 Tillhandahåller dina kunder bränsle som de har blandat själva.. 😮 ett sådant upplägg hade jag förstås själv aldrig accepterat av flera skäl och där det viktigaste skälet är min egen hälsa..🤒

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

JensSkoog  
#756107 Det håller jag med "anersimyra" i till 100% och lite till. :-bd
Om kunden kommer med bensin, så ska det vara Aspen eller Stihl Motomix.
Mina sågar vill jag inte köra på annat :wink:

Och om det att ställa krav till kunden, så har jag aldrig haft problem
med det. Jag bara berättar för dom att det inte är särskild smart
att byta bränsle på en såg, och det accepterar de.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756124 Skaderisken på sågen är en aspekt.
Vem står för ev reperation om det skiiter sig?
Byta bränslen hit o dit skiter sig förr eller senare. Då kostar det någon nåt på etteller flera vis och jag gissar på att det blir du som är någon.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

hva555  
#756125 Jag hittar ju ofta en slurk bränsle i vrak som jag ska bygga på. Det kanske är bra men man vet ju inte så jag har en dunk med påskriften "Skrotbensin". Den blandar jag med lika mycket 98okt och kör sen i en gammal Stiga Park 2000 -76 på sommaren. Går bra och ryker inte nåt särskilt. Inget går till spillo 😀

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756145 Det som är i tanken när de komner hit åker i reservdelstvätten efter inspektion, vill ju inte ha i vatten i den. Kunderna som inte kör Aspen får ha sitt bränsle med sig hit.
Inte ovanligt problemet är just bränslet.
Inte helt ovanligt de får åka o köpa nytt heller.
Men 5l soppa är ju ofta billigare än delar och timmen.

Avatar Fallback

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756248 Kräv Aspen om du kör åt andra, eller så får de hålla dig med såg.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

anersimyra  
#756283 I mitten av nittiotalet när jag jobbade åt Skanska trädgård så var det en avundsam platschef som krävde att jag skulle använda skanskas sågar och bränsle samt transportera mig med skanskas bil. Sagt och gjort så instruerade jag skanskas personal att packa röjsåg med tillbehör. Väl på plats så kunde jag konstatera att det saknades klingmutter för att få fast den svårt stensågade klingan och det var bara att vända åter till förrådet. Där stöter vi på den avundsamma platschefen som undrade varför vi kom åter. Jo, serdu, din strävan efter att spara pengar genom att jag ska använda era maskiner och transportera mig med din personal har nu kostat dig 1,5 timmar x 3 st manskap samt servicebil på grund av en mutter och det ska du sätta i relation till det jobb som jag med egna maskiner hunnit med under tiden. Då började han faktiskt skrattande säga att: ok, jag fattar, vi gör som förut..🤑🤑🤑 hur som helst så skulle jag i dag tveklöst be vederbörande att dricka sitt bränsle och tvinga upp den egna sågen djupt i arselhålel.. 🤬

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

JensSkoog  
#756310
anersimyra skrev:.....🤑🤑🤑 hur som helst så skulle jag i dag tveklöst be vederbörande att dricka sitt bränsle och tvinga upp den egna sågen djupt i arselhålel.. 🤬

Nu skulle jag mena att det där verkar vara
misshandel av såg, oavsedd märke :D

Användarvisningsbild

Re: Bränsleblandning Husqvarna 242 G Tidig 90 tal.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756350 Jag vet om nån såg som är lämpad för ändamålet om behovet är tryckande..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).