Motorsåg och handhållet

Oljemängd Jonsered CS2152 W

4 inlägg 1321 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oljemängd Jonsered CS2152 W

Bastian  
#756043 Jag har fått liv i min gamla motorsåg som har legat oanvänd i många år. En Jonsered CS 2152 W. Motorn går till min glädje riktigt bra, trots att den ställdes undan i förrådet för minst 8 år sedan. Dessutom skitig och dan 🙈😄

Det som jag däremot inte är nöjd med är att den ger lite för lite olja till 15" svärdet som sitter på. Så som det är nu så blir svärdet lite väl varmt när jag sågar i torrt äppelträd.

Är det någon här på forumet som vet hur man ställer in oljemängden på den? Har någon bruksanvisningen till den så tar jag även tacksamt emot den! 😊

1650229762_20220324_154042.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oljemängd Jonsered CS2152 W

alias  
#756044
Bastian skrev:Jag har fått liv i min gamla motorsåg som har legat oanvänd i många år. En Jonsered CS 2152 W. Motorn går till min glädje riktigt bra, trots att den ställdes undan i förrådet för minst 8 år sedan. Dessutom skitig och dan 🙈😄

Det som jag däremot inte är nöjd med är att den ger lite för lite olja till 15" svärdet som sitter på. Så som det är nu så blir svärdet lite väl varmt när jag sågar i torrt äppelträd.

Är det någon här på forumet som vet hur man ställer in oljemängden på den? Har någon bruksanvisningen till den så tar jag även tacksamt emot den! 😊

1650229762_20220324_154042.jpg


Har för mig att det sitter en försänkt skruvskalle på undesidan av sågen med tre olika lägen för önskad oljedosering (tror att det är instansat + & - i sågkroppen intill).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Oljemängd Jonsered CS2152 W

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756048 Precis. Spårskruv i mässing som syns underifrån.

Användarvisningsbild

Re: Oljemängd Jonsered CS2152 W

Bastian  
#756050 Tack ni har alldeles rätt! Jag gick ut och testade nu på en gång. Hoppas jag inte väckte dom sovande i huset 😁 Hade missat skruven när jag tittade första gången då den var väl gömd bakom en hel del smuts.

På min såg saknades instansningen men jag vred skruven längst moturs och nu smörjer den riktigt bra. Kanske för bra. Men den var på mellan läget innan så detta får bli bra. Ska ändå byta svärdet till ett nytt med tunnare spårbredd på 1,3mm. Då blir det kanske precis lagam mängd olja. Har aldrig kört annat än 1,5mm tidigare men har åtminstone läst någonstans här på forumet att tunnare spårbredd kan kräva lite bättre smörjning 🤷🏽‍♂️

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).