Uppvärmning

Bygga en ved panna själv för minst metersved!

30 inlägg 21845 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501485 Bor du i närheten så kan du koma förbi och hämta en AgroBust jag har stående. Det är en metervedpanna av Passat typ.

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503652
ulfgustav skrev:Danska Pasat pannor var ju tillverkade för halm ursprungligen, men tog också emot ved upptill 1 meters längd,kan det vara något att ta efter och förfina?

Är att elda som i ett oljefat vad jag har hört

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

rokon  
#505612
Göt skrev:blir det inte krångligt med meterved

Jag eldar själv i en panna med meterved och tycker att det är toppenbra. Färre vedträn att hantera lättare att trava, kan elda grovt även hela stammar som ej är klyvda, fast jag föredrar att klyva till 2 delar och en del klenare för upptändningen. För att det skall fungera bra gäller goda förutsättningar för logistiken och det har jag. Eldstaden är liggande och jag fyller den en gång per dygn till 2/3 delar vintertid. Lucköppningen är 58 cm i diameter. är det grovt så tar jag med timmersaxen med vänstra handen och trycker på med högern.

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Rolfnilsson400  
#505618 Tänk på att det är ett tryckkärl du bygger. Det är ruggiga krafter som kan komma lösa om det går fel.
Räkna på storlek på säkerhetsventil och nödkylning av pannan.
Går det fel kan pannan lätt flytta ut på gården av sig själv.
En vanlig 300l varmvattenberedare med 2kW elvärme kan flyga mer än 50 meter om säkerhetsventil och överhettningsskydd inte fungerar...

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

TimmberJack  
#505629 Givetvis kommer panna att provtryckas o säkerhetsventil är ett måste. Blir lätt en bomb annars. Är lite rådvill hur man ska göra för att luckan inte ska bli så het. Några tips

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

rokon  
#505675
TimmberJack skrev:Givetvis kommer panna att provtryckas o säkerhetsventil är ett måste. Blir lätt en bomb annars. Är lite rådvill hur man ska göra för att luckan inte ska bli så het. Några tips

Jag har flera tips, börjar med en beskrivning av min panna som är avsedd för eldning av meterved med överförbränning den pannan är ett svetsat hemmabygge men jag har inte byggt den men jag känner konstruktören/byggaren väl.
För det första pannan bygger på rundhetens princip det ger minst med spänningar i materialet eldstaden är rund med en diameter av 58 cm och ett djup av 135 cm.

Luckan där jag lägger inn all ved direkt och som räcker till att värma upp min acctank på 1800 liter håller också 58cm i diameter. Luckan är invändigt isolerad med sådan där keramisk gjutmassa vad den nu heter, ca 40 - 50 mm tjock.

Pannan har inget roster utan man låter alltid en viss mängd aska ligga kvar i botten som isolering.

Pannan har i övrigt ej någon keramik. Då eldstadsutrymmet är så pass stort och att all ved lägges in med en gång och fast man tänder uppe på veden så tillåts all ved att successivt ganska snabbt ta eld med god syretillförsel i olika nivåer och spjäll så får jag så hög temperatur att alla sotpartiklar och tjära förbränns.

Jag har en hög murad skorsten med bra area och drag så ingen rökgasfläkt.

Grova rör mellan panna och acctank så där får självcirkulation råda dvs ingen cirkulationspump däremellan.

Rökröret som går upp från inre delen av pannan strax före bakre gaveln är 205 mm i diameter invändigt där vänder det och går fram till främre gaveln och vänder sedan åter och går ut genom bakre gaveln. Dessa rör är liksom eldstaden vattenomsluten, dock så är första ca 10 cm av röret som går rätt upp från eldstaden till röret som går fram ej vattenomslutet.

Jag kompletterade pannan nu i januari med 2 st grova turbulatorer, jag tog helt enkelt nedre delen av 2 st isborrar med diametern 200mm skruvade bort skärstålen och lade in dem i bägge delarna av rökröret.

Nu har jag ett väl avvägt drag i förhållande till pannan, draget var för stort tidigare, samt får den varma röken att cirkulera runt bättre så att den avger värmen jämnare och inte mest bara till övre delen av de liggande rören. Det är nu som förbränningen blir så pass ren.

Jag har panna nr 2 som är tillverkad den har något djupare eldstad men i övrigt så är konstruktionen lika som panna nr 1 och ettan fungerar utan reparation sedan ca 30 år!

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

TimmberJack  
#505682 Finns det någon möjlighet att du skulle kunna ta några bilder på skönheten. Intresserad av olika lösningar. Hur stora rör har du för att det ska bli självcirkulation?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Hema  
#505686 Finns det praktisk möjlighet att installera en hemmabyggd panna efter 1:a Juli, såvida inte "lagen" bryts upp efter valet?

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

rokon  
#505691 [quote="TimmberJack"]Finns det någon möjlighet att du skulle kunna ta några bilder på skönheten. Intresserad av olika lösningar. Hur stora rör har du för att det ska bli självcirkulation?[/quote
Har mätt utvändigt på den släta ytan på röret och det är 60mm vad det kallas i tum bland rörkrökarna avhåller jag mig ifrån att gissa.

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505743
Hema skrev:Finns det praktisk möjlighet att installera en hemmabyggd panna efter 1:a Juli, såvida inte "lagen" bryts upp efter valet?

Pannor för centralvärme omfattas redan av miljöregler så det gör nog varken till eller från.

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Hema  
#505795 Okej.

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Sedvall  
#732553 Har projektet realiserats ännu?

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

izvek  
#756042 Intressant med någon som vill svetsa egen panna, va själv inne på detta för några år sedan. Men hittade inget matrial eller ritningar för detta.
Intressantnvore att fått mått på en österikspanna typ eta eller liknande så man kunde kopiera. 👍 😎
Sedan borde folk här på forumet sluta skrämmas med att pannan kan sprängas eller flyga iväg osv, det är inga tryck det handlar om. Tänker man bara till och installerar säkerhetsventil i anslutning till pannan så är det inga problem. Har dessvärre testat eller råkat ut för det mesta , men ingen panna kommer flyga iväg 🤣

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

j-eg63  
#808737 Har en Weda 70 sen många år finsktillverkad vedpanna för metersved med fläkt
Den är ju valsad som ett 80 cm rör med lika stor lucka med eldfast tegel i Elden går ju genom ett antal tubrör omslutna av vatten före röken går ut i skorstenen https://varmeackumulator.se/veda-70-100-150-kw/

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

machonisti  
#808872
rokon skrev:Har mätt utvändigt på den släta ytan på röret och det är 60mm vad det kallas i tum bland rörkrökarna avhåller jag mig ifrån att gissa.

Yttermått på 2" är 60,1 mm så rokon har 2 tums rör mellan panna och tank.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).