Socialt (mer om oss)

Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

146 inlägg 20650 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

anersimyra  
#755789 Tvärtom, visst, mat,bränsle mm har gått upp i pris men jag ligger nu utsträckt i soffan med en öl i näven i ”sommarkåken” på 200 kvadrat och inser hur inihelvete bra vi har det i vår del av världen jämfört med miljoner andra människor som lever under extremt svåra förhållanden.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

jannee  
#755795 Nog f*n märker man att ALLT blivit bra mycket dyrare.
Kedjeolja, Nettos rapsolja för 10 kr/liter kostar idag 25 kr på Wlllys när det är extrapris, men det är en baggis mot vad allt annat kostar mycket mer.
Men man får ändå se det positiva i eländet och det är att staten nu får in mycket mer skattepengar.
Den stora smällen får dock jordbruket ta och på sikt kommer maten att bli satans så dyr,
Jag bävar för den dagen jag bli tvingad att fylla på farmartanken. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Ängagärdet  
#755821 Ja, jobbigast är det ju för en snål Smålänning!

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#755823 Skulle nog vilja hävda att det är verkligheten som kommer ikapp västvärlden, vi har byggt ekonomin på expanderande kreditgivning ihop med centralbanker som aktivt hållit ner räntor och expanderat sina balansräkningar genom tillgångsköp för att inte störa festen. Detta ihop med globalisering där lönearbitrage varit drivande för leveranskedjorna som lett till att inflationsmått som KPI ihop med Hedonics (https://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_regression) och liknande inte fångat upp verkligheten, vi har sett och ser enorma tillgångsbubblor byggas upp inom fastigheter, skog, aktier och liknade under minst 20 år utan att "registreras" som inflation. Västvärldens ekonomi har enligt min egen bonneförklaring varit en humla de senaste kanske 20 åren pga dollarns status som reserv-valuta, vilket möjliggjort att väst kunnat komma undan med handelsundeskott utan att valutakursen tagit stryk. Min egen slutsats är att vi i väst lever lite i devisen förvärva, ärva och fördärva, där vi är i fördärva stadiet. Vi var på väg in i ett nytt makro paradigm, jag var helt övertygad personligen att det senaste paradigment började runt 1980 och borde slutat med finanskrisen 2009, dock har jag totalt felbedömt 2010-tills nu och centralbankernas mani att upprätthålla status que "whatever it takes" som Mario Draghi uttrykte det. Min egna gameplan och bonneslutsats utifrån ovan diskussion är följnade: Jorden har ändliga resurser av kritiska tillgångar som mineraler och energitillgångar och leder till en diffusions process. Covid och Ukrainakriget kommer leda till minskad globalisering och att företag kommer att välja mer lokala och regionala leverantörer i sina värdekjedjor. Jag har under ganska lång tid haft svårt med narrativet att vi är en kunskapsnation och skapar så mycket mer värde bara för att vi befinner oss i väst, varför en volvoarbetare på linan på Hisingen tjänar kankse 20 gånger mer än arbetaren på en exakt likadan lina i Luqiao, vi har en flumskola som ändå kommer övertrumfa de vetgiriga barnen med studiemotivation i öst? Hur skulle en ombalansering av väst te sig utifrån min hypotes om att vi levt på pappas pengar och i en värld där enhörningar svävar fram? Jag tycker Maslows behovstrappa är spännande att lyfta in här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshie ... hovstrappa , i detta resonemang, hur många avlönande i Sverige befinner sig inte i stegen 5-3 och hur mycket värde skapar de i en framtid med lägre ekonomisk komplexitet och där resurser behöver omfördelas på det mer basala. Det är nog ingen som kan sia framtiden men utifrån ovan resonemang hanterar vi det iallafall enligt liknande: Räntor är låsta på lång tid, maximera soliditet på egna fastigheter för framtida möjligheter, Sålt av stora delar av aktieportföljerna och köper maskiner för att kunna förädla produkter lokalt, svart men även i andra färger om så efterfrågas. Börjar premiera björk på vissa avdelningar med ved inriktning. Om vi ska återknyta till trådstarten så är det lite komiskt, vi börjar få svårt att teckna kontrakt pga prisökningar, diskussionen är om man ska skjuta fram investeringar, de enda som kör på för fullt är de som har "gratis" pengar som northvolt och liknande, de företag som inte har kassaflöden, det är komikst eller kanske peaken på en bubbla?

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#755824 Som en komplettering till ovan och det jag absolut kommer tycka är mest intressant att följa är hur centralbankerna kommer hantera biffen. Vi har haft fallande räntor sedan 1980 i västvärlden, detta har gett två grupper nöjda, både pensionsfonder som sett sina tillgångar öka samt de som spekulerat i tesen att "fastigheter alltid stiger i värde över tid" som är det svenska talesättet för folk som aldrig riktigt orkat läsa på eller är svagbegåvade. Nu är vi nere på noll ränta och inflationen tar fart, centralbankerna kommer nu behöva välja, endera skonar vi de som sitter med upplåsta tillgångsvärden i fastigheter, skog, aktier. Eller så gynnar vi pensionärernas obligationer genom att höja räntan över den verkliga inflationen och låter de som jobbat och byggt det här landet få sin välförtjänta pension och få njuta av den! Det här dilemmat tror jag väldigt få svenskar förstår och jag hoppas Ingves står upp för våra landsbyggare även om de inte är på Twitter!

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#755830 Ja, eller så är valet redan gjort?

Det känns som att, i alla fall flertalet, centralbanker redan gör "What ever it takes" för att rädda fastighetsmarknaden och/eller börsen. Andreas Cervenkas uttalande om att "den som inte är i skuld är en idiot" kan sammanfatta det hela väl.

Pratade för ett tag sedan med en bekant som gjort sin bostadsresa under 20 år i en storstad i Sverige. När han reflekterar så blir han lite mörkrädd då de först köpte ett hus för 3 miljoner, bodde i det i några år och sålde det för 6 miljoner. Bytte till ett hus som kostade 8 miljoner. Ville för något år sedan bygga en rejäl altan och frågade banken om det gick att låna till altanen. Inga problem sade banken, ditt hus är ju värderat till 12 miljoner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#755831
Fredrik Reuter skrev:Ja, eller så är valet redan gjort?

Det känns som att, i alla fall flertalet, centralbanker redan gör "What ever it takes" för att rädda fastighetsmarknaden och/eller börsen. Andreas Cervenkas uttalande om att "den som inte är i skuld är en idiot" kan sammanfatta det hela väl.

Pratade för ett tag sedan med en bekant som gjort sin bostadsresa under 20 år i en storstad i Sverige. När han reflekterar så blir han lite mörkrädd då de först köpte ett hus för 3 miljoner, bodde i det i några år och sålde det för 6 miljoner. Bytte till ett hus som kostade 8 miljoner. Ville för något år sedan bygga en rejäl altan och frågade banken om det gick att låna till altanen. Inga problem sade banken, ditt hus är ju värderat till 12 miljoner.


Ja, så kan det absolut vara, eller så är vi i samma läge som Sverige var 1989? Se lite gamla grafer från 2017 som jag hittade nu när jag snabbgooglade: http://flutetankar.blogspot.com/2017/11 ... erade.html
Jag hoppas innerligt att Cervenkas spaning inte håller över tid, men tiden får utvisa vad som blir rätt svar. Oavsett om den spaningen stämmer eller inte kommer vi bygga ytterligare enorma lager av "Moral hazard" https://www.investopedia.com/terms/m/moralhazard.asp om folk resonerar så som Cervenka.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#755833 Jag tror det var i Ekonomibyrån eller liknande som han sade detta och det var i kontexten med Göran Perssons "gamla" uttalande om att "den som är i skuld är inte fri". Cervenka var nog sarkastisk då jag uppfattar honom som starkt kritisk till nuvarande ekonomiska läge. Kanske därför han slutade på DI (som i mitt tycke gärna framhåller "framgångssagor" som SBB Nordic med flera...).

   TS
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Robur Clivus  
#755835
Fredrik Reuter skrev:Jag tror det var i Ekonomibyrån eller liknande som han sade detta och det var i kontexten med Göran Perssons "gamla" uttalande om att "den som är i skuld är inte fri". Cervenka var nog sarkastisk då jag uppfattar honom som starkt kritisk till nuvarande ekonomiska läge. Kanske därför han slutade på DI (som i mitt tycke gärna framhåller "framgångssagor" som SBB Nordic med flera...).


Håller med helt i det resonemanget.
Just SBB kan nog vara det allra bästa indikatorn på vart detta tar vägen, https://www.di.se/bors/aktier/sbb-b-949975/ endera så börjar aktiekursen snart vända alternativt så har vi ett Nyckeln 2.0 https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckeln_(f%C3%B6retag)

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#757905 Ny statistik idag från SCB. Inflationstakten i KPIF steg till 6,4 % i april. Det var högre än "proffsen" siade om men kanske mest beklämmande verkar vara att kategorin för energi (el och bränsle) sjönk i april. Det är ju precis detta som Ingves sagt vara "motorn" i denna - mellan raderna - konstlade inflation.

Hur Riksbanken ska göra nu återstår att se. De verkar dock blivit rejält tagna på sängen och DI flaggar idag för att det kan komma en dubbelhöjning av reporäntan i juni. Om Ingves mfl vågar utmana "etablissemanget" i fastighets- och aktievärlden alltså.

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... pril-2022/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

JerryH  
#757965 Men det är ju ändå energin som driver inflationen. Matpriserna kommer stiga framöver ända in i hösten pga energipriserna. Och får vi sen en katastrofal sommar som 2018... Nu ska man ju inte måla fan på väggen, men det känns ju inte bra med en så här torr vår...

Sen är det väl en temporär dipp i bränslepriserna nu med skattereduktionen, snart så har bränslebolagen anpassat sina priser och tar den mellanskillnaden i egen ficka istället :)

Och jag har skrivit på det på andra ställen, det känns som att det finns en risk för kraftig inbromsning på efterfrågan på byggmaterial framöver. Inflationen skenar, riksbanken höjer räntan för att motarbeta det.. När det idag är det många som säger sig få det tung om räntan stiger 1-2%. Att då ge sig på en större renovering / nybyggnation känns ju inte så troligt. Har en kollega som byggde förra året och tyckte redan då att det var dyrt så de valde bort vissa lösningar för att bygga billigare..

Och hur många fler soldäck kan det byggas? Efter 2 år så borde det finnas rätt många trädäck runt om i landet vid denna tidpunkten.
Senast redigerad av JerryH tor 12 maj 2022, 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Mellberg  
#757966 Snart är räntan på 5 %, som den var för drygt 10 år sedan. När uppkommer nu köpläge på skogsfastigheter, alla orkar väl inte betala för tillväxtfastigheter, hela tiden. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Camaro1969  
#757979 regeringen är tvungen att höja skatterna, det är mycket som kostar pengar, samtidigt som färre ska betala kalaset
alla som uppmärksammat detta tidigare har man skrikit rasist och nazist åt

🙃

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

JerryH  
#757981
Camaro1969 skrev:regeringen är tvungen att höja skatterna, det är mycket som kostar pengar, samtidigt som färre ska betala kalaset
alla som uppmärksammat detta tidigare har man skrikit rasist och nazist åt

🙃


Mjo, men just nu så sjunker ju arbetslösheten iaf.. Problemet är ju att det inte går att få tag på kompetent personal då det är lite för många som inte är anställningsbara.

Mitt nuvarande uppdrag är på en stor stålindustri där de söker 6st underhållsmekaniker, helt omöjligt att hitta.


Men något som de inte pratar så mycket om är skatteavdraget.. Varje % räntan går upp på bo- och konsumptionslånen så behöver staten hosta upp 12-15 miljarder om året bara för att de var för fega att börja justera skatteavdraget när vi hade nollränta eller bara riktigt låg ränta under många år. Risken är ju att de nu i panik drar i handbromsen och börjar kasta in div justeringar "on the fly" för att försöka minska återbetalningarna.
En bra metod hade ju varit att de under nollränte-åren infört ett maxtak som man får göra skatteavdrag för..

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

r93  
#757983
JerryH skrev:
Camaro1969 skrev:regeringen är tvungen att höja skatterna, det är mycket som kostar pengar, samtidigt som färre ska betala kalaset
alla som uppmärksammat detta tidigare har man skrikit rasist och nazist åt

🙃


Mjo, men just nu så sjunker ju arbetslösheten iaf.. Problemet är ju att det inte går att få tag på kompetent personal då det är lite för många som inte är anställningsbara.

Mitt nuvarande uppdrag är på en stor stålindustri där de söker 6st underhållsmekaniker, helt omöjligt att hitta.


Det är en helt absurd situation nu, vi har firmor som sagt upp sina ramavtal för att dom helt enkelt inte har personal.
Själva behöver anställa men som du skriver, ingen med kompetens söker, de vi försöker "headhunta" begär 15% högre lön.

Har själv fått bra erbjudande om nya jobb.

Sent i höst så gissar jag att det tar tvärstopp i ekonomin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).