Socialt (mer om oss)

Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

146 inlägg 20665 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#755719 Idag kom SCB med statistik som visar att Sverige nu har den högsta inflationen på 30 år. Vi får alltså tillbaka till 90-talskrisen för att hitta högre inflation i Sverige. Den så kallade inflationstakten var nu i mars 2022 6,1 % och grafen nedan visar hur snabb ökningen verkar vara just nu.

Drivmedel och el verkar vara drivare av inflationen då de ökar mest. Men livsmedel, hushållsvaror och "nyttjande av bostaden" ser nu ut att öka allt snabbare också.

Nyhet från SCB: https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... mars-2022/

Känner du av en ökad inflation i ditt liv just nu? Tänkte vi kunde ha en tråd som diskuterar detta.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Fredrik Reuter  
#755723 Riksbanken hade enligt Nyhetsbyrån Direkt räknat med en inflationstakt i mars på 3,8 %. Nu landade den 60 % högre på 6,1 %. Dagens Industri skriver dock att Riksbanken kan låta bli att höja reporäntan efter en rapport från analysföretaget Prospera. Denna mätning som gjorts mot penningmarknadens aktörer säger att inflationsförväntningarna på fem års sikt landar på 2,1 %.

Hmm...

   TS
Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755725 Iverfall blitt veldig dyr diesel og straum i Norge dei siste månadane.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

hlb  
#755736
Gallring till hösten.
Fick ett kolorerat brev från Eon där man höjer avgifterna med 10%. Dessutom kom det en energiskatt i januari på 45 öre /kw. Inte lätt för en pensionär, man får fortsätta att gneta i skogen och glädja sig åt ickemonitära värden

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

rokon  
#755739 Jag fick ett SMS från Telia idag, "Hej! Du skall inte behöva oroa dig över att surfen ska ta slut, därför ger vi dig som är värdefull kund 100 GB extra surf. Vi hoppas att surfen kommer till användning, .............................................. Surfen är kostnadsfri och gäller i 365 dagar." .............................

Då jag har ett av de billigaste abonemangen hos Telia för mobilen med endast 2 GB surf/månad så kan jag väl säga att idag upplevde jag Deflation!
Jag har dessutom även Telia Mobilt Bredband där jag valt 70 GB/månad.

Jag har inte heller märkt att Elen blivit något dyrare denna vinter här i Norrbotten och jag ligger rörligt i år liksom ifjol och detta utan hänsyn till valfläsket som kom.

Dieseln har ökat i kostnad till traktorerna men tankade först härom dagen då jag hade bunkrat upp lite före årsskiftet.

Bensinkostnaderna till bilen har minskat då jag har annan bil denna vinter som drar minde än hälften än den jag körde med vintern innan.

Eldar med egen ved.
Matkostnader, som exempel, istället för färska tomater köper jag krossade på burk eller förpackning, de är nyttigare med högre halt av lycopen samt de är billigare än färska som stigit mycket i pris.

Nä jag känner mig ej drabbad!

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

rokon  
#755743 Kan väl tillägga att jag har säkrat upp mig mot kostnadsökningar genom att köpa börsnoterade Certifikat för olja, Uran, samt Vete, dvs säga 3 olika certifikat som är lämpliga att inneha längre tid, ej som spekulation utan mer anpassade till min situation.
Går oljepriset upp stiger certifikatet i värde etc, bäst har Uran gått upp, köpte i början av januari i år kollade igår då hade det stigit med drygt 78%

När det gäller priset på gödning köpte jag Yara aktier i fjol, de har till dags datum gått upp med 49,67%.
Jag tror det var 2010 jag lät Sveskog ombesörja helikoptergödsling med Yara can granulerad kvävegödning med Bor tillsats, detta med Bor är viktigt på delar av mina marker. 13 ton på ca 22 ha.

Det kallas väl för att hedga, En hedge är en investering eller position avsedd att minska din riskexponering.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755753 Er det ikkje W. B. som har sagt noko slik som ‘’ you better find a way to make money while you sleep or you will have to work untill you die’’

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

hlb  
#755755 Oj Rokon, du var ju en riktig bror duktig. Vi andra får väl skylla oss själva och klara oss så gott det nu går. Kommer nog igenom, men har aldrig gillat den typ av samhälle vi nu tycks vara på väg in i.

Avatar Fallback

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

hfab  
#755778 Känner av nuvarande situation lika lite som krisen på 90-talet.
Jag sätter in min tusenlapp på ica kortet och tankar bilen för en hundring varje månad.😉

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

rokon  
#755781
hfab skrev:Känner av nuvarande situation lika lite som krisen på 90-talet.
Jag sätter in min tusenlapp på ica kortet och tankar bilen för en hundring varje månad.😉

Är du så ung?
Jag minns bensinransoneringen som infördes i början av 70-talet den varade i några månader och man fick kuponger för en viss tilldelning av bensin, jag började cykla och gå istället för att spara på kupongerna, han aldrig använda en enda förän ransoneringen var slut.
På jobbet blev folk som galna på arabstaterna, en sade man borde släppa en atombomb där och asfaltera. En annan ansåg att Olja var ju allas egendom och de borde dela med sig, jag sade ska de leva på sand då?
Vi har ju alltid tagit betalt för Koppar Malm osv genom århundraderna.
Jag upplever folk som mer sansade idag.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

rokon  
#755783
hlb skrev:Oj Rokon, du var ju en riktig bror duktig. Vi andra får väl skylla oss själva och klara oss så gott det nu går. Kommer nog igenom, men har aldrig gillat den typ av samhälle vi nu tycks vara på väg in i.

Innom vissa områden kanske, men det gäller att finna vägar man orkar att gå, när man tappat 90% av arbetskapaciteten.
Jag har varit dålig på sådant som samhälle, sossarna skrämde nästan livet av mig på 70 talet när de satte upp stora valafficher "Om det starka samhället" Jag hade mött så många som hade kommit i kant med myndigheterna, och önskade mer "starka individer och människor" än starkt samhälle. Men allt var kanske en missuppfattning från min sida? Jag har alltid gått mina egna vägar, ibland är det flera som går samma väg som mig, men jag gör valen själv, ofta är jag helt själv, och ibland går det nästan på tok, men hitintills har jag klarat mig rätt bra. Till och med levt längre än praktexemplaren inom sportens områden och renlevnads förespråkarna som jag gick i skolan med för länge sedan. Till en början som ung vuxen gällde lev hårt och dö ung för mig, men jag är en överlevare, och ändrade mig.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Pannben  
#755784 Förra vintern kostade rapsmjöl och proteinkoncentrat 3,50 / kg.
I höstas tyckte jag att färdigfoder till mjölkkorna var dyrt som kostade 3,45/kg och består till stor del av spannmål.
Nu kostar samma färdigfoder 5,60/kg!
Brukar säga att det är för dyrt att låta korna äta fodret så numera tar jag bara lite i en hink och går en gång fram och tillbaka på foderbordet på söndagarna så de får känna lukten.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

hlb  
#755785 Jo, vi har alla olika livssituationer. För många år sedan kände jag en farbror, som rökt och krökat rätt bra hela livet. När han skulle fylla 90, köpte han ett par vita badbyxor och åkte till kanarieöarna med minimalt bagage. Tyvärr har jag också känt de rökare, som dött i lungcancer långt före pensionen. Och nu, tillbaka till tråden.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

rokon  
#755786 Jag känner många som tidigare har tagit livet av sig och andra har dött ändå. Hoppas nu bara att de som får det för tufft på sina gårdar och företag denna gång och ej mäktar med kostnadsökningar mm, ser andra vägar i livet och att de klarar av att ändra inriktning och mål.

Användarvisningsbild

Re: Högsta inflationen på 30 år, känner du av det?

Brakbrakaren  
#755788 Undra hur företagen tar löneförhandligen i vår med oss lönearbetare. Pengarna vi tjänat är värda mindre men vi ska springa snabbare för att tjäna mer. Den eviga tillväxten...
Upptrissade hus/fastighetspriser kanske mattas av om det börjar justeras i räntorna?
Mat är än så länge väldigt billigt.
Bränslet höjdes en kort stund men är nu som innan. Vadå, priset dubblade inte ens!
Det är inte vi som drabbas först när världsekonomin går knackigt. Det är dom fattiga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).