Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg?

37 inlägg 5475 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken motorsåg?

Skarj  
#755644 Till den ständiga frågan, vilken såg ska jag köpa?
Önskar lite input.

Jag väljer mellan: MS 170
MS 181
MS 194

Jag vill ha en lätt, lättstartad såg, kan låna pappas 550 XPG om det krävs lite mer.
Är MS 170 så lättstartad att det inte motiverar easy2start? MS 181 har jag nog redan valt bort, för liten prisskillnad (ca: 500 kr) till den lättare MS 194.

Frågan är egentligen om det dubbla priset är motiverat upp från MS 170, kommer inte att användas ofta (möjligen om nu pappa föredrar att låna den, då hans 550 är tämligen (läs irriterande mycket) svårstartad, tips? Snarare sur än bränslebrist).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755649 Jag hade nog siktat på 194.

Har du testat byt stift på 550?

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755653 Är det vikten eller styrkan eller kvalitet som gör att du väljer 194:an? Eller en kombo kanske? Eller pga easy2start?

Japp, bytt, även varit inlämnad på service och uppdatering, snarare värre än bättre efter det, går bra när den väl startar, just därför det lockar med en smidig lättstartad såg som komplement.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755655 Jag tycker de håller rätt bra och är prisvärda.
Eftersom ni har större såg finns ingen anledning att ha fler om intresset är att just ha fler i samma klass.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

johan eriksson  
#755673 Av de tre sågarna hade jag valt 194. Dom går bra och är trevliga att använda. Nästan som en riktig proffssåg att hantera. 👍

Och jag tror att du även kommer att få samma svar av Jens.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

Tralsmo  
#755676
Skarj skrev:Till den ständiga frågan, vilken såg ska jag köpa?
Önskar lite input.

Jag väljer mellan: MS 170
MS 181
MS 194

Jag vill ha en lätt, lättstartad såg, kan låna pappas 550 XPG om det krävs lite mer.
Är MS 170 så lättstartad att det inte motiverar easy2start? MS 181 har jag nog redan valt bort, för liten prisskillnad (ca: 500 kr) till den lättare MS 194.

Frågan är egentligen om det dubbla priset är motiverat upp från MS 170, kommer inte att användas ofta (möjligen om nu pappa föredrar att låna den, då hans 550 är tämligen (läs irriterande mycket) svårstartad, tips? Snarare sur än bränslebrist).



Angående 550 som blir sur.

Ja har en av dom senaste 550 mk1.
Vid kallstart så chockar ja å drar 3 gånger. På tredje tänder den.
Lägger ja inte ur chocken då utan försöker dra igen då blir den omöjlig att starta.
Men på fjärde utan choke startar den å går.

Varmstart är aldrig några problem utan choke.

Hadde en tidig som blev stulen å på den va det aldrig så. Alltid lättstartad.

Den här senaste går betydligt bättre än den första. Den första gick inte dåligt men den ja har nu går riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755728 Tack för input.
Ska ta mig till Granngården och känna lite på 170 och 194, lutar åt 170 med ombyggnadssats till kedjespännaren om inte 194:an känns uppenbart trevligare, då jag för 2 st 170 för priset av en 194, bestämmer mig p-plats mao.

Angående 550'n så ska jag se om det kan vara SBS vid start som är problemet, men även en inhyrd "huggare" hade samma problem med sågen ifråga då pappa själv inte orkade med en större yta av röjning kombinerat med gallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755731
Tralsmo skrev:Angående 550 som blir sur.

Ja har en av dom senaste 550 mk1.
Vid kallstart så chockar ja å drar 3 gånger. På tredje tänder den.
Lägger ja inte ur chocken då utan försöker dra igen då blir den omöjlig att starta.
Men på fjärde utan choke startar den å går.

Det var ju det första man lärde sig en gång i tiden att skjuta in choken efter att motorn tänt en gång för att undvika startproblem. Så vad är det som är så speciellt med 550?

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755733 Inte nåt.
Detta ser man väldigt ofta. Missad puff eller felaktig start på nåt vis vilket ställer till det i såg som har minne och kompenserar för detta.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755734 Det är därför jag inte tror att SBS är problemet heller, utan att det är något problem med individen (550´n, men inte generellt med modellen). Eftersom den startar tillsist brukar problemet förträngas, får väl helt enkelt ta tag i det ordentligt, förra försöket blev som sagt snarare till det sämre (märkesverkstad), anledningen till slappheten från vår sida är att den inte används så ofta. Antingen blir det en annan märkesverkstad, eller så försöker vi själva att hitta något, känslan är dessvärre mjukvara eller någon form av elektronik (gissningar).

Går det att nolla minnet som nämns? Kan ju vara så annars att detta hängt med, men det borde ju vara något man åtgärdade vid verkstadsbesöket, jag är heller inte insatt i vad man har utfört vid "uppdatering", pappa hade frågat vad det innebar, -"inte ett förbannat skit" hade svaret varit.


Givetvis hade man ingen 194 inne, så det blev ingen affär idag, kommer just därifrån, men får mer tid att fundera, Husqvarna lockar inte som något alternativ just pga ovanstående anledning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

mareka  
#755738
johan eriksson skrev:Av de tre sågarna hade jag valt 194. Dom går bra och är trevliga att använda. Nästan som en riktig proffssåg att hantera. 👍

Och jag tror att du även kommer att få samma svar av Jens.

Jag har också en rätt ny 194 (dock utan "Easy Start" - finns det både och??).
Den är fruktansvärt stark för att vara så liten, kapar lätt ganska stora stockar. Jag har 14" svärd med 1,1 mm kedja.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755748 Din heter nog C? (eller T om gashandtaget sitter uppe på), den med easy start heter C-E. 14 " är ett argument för mig att välja 194:an, skulle säga priset är huvudargumentet för 170 + att den troligen är bra nog, förutom kortsvärd och bökig kedjesträckare verkar den bra, om den är lättstartad. Synd att jag inte fick känna på starten på 194:an, tror det skulle vara vad som avgör för mig, vill få tag på en löjligt lättstartad såg :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

JeppeS  
#755761 Om du skulle föredra en 194 men tycker den är för dyr kan du kolla på Echo cs3510.
I princip samma specs som stihl 194 men billigare (i Finland iallafall). Akujelppi har en bra testfilm på Youtube.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg?

mareka  
#755796
Skarj skrev:Din heter nog C? (eller T om gashandtaget sitter uppe på), den med easy start heter C-E. 14 " är ett argument för mig att välja 194:an, skulle säga priset är huvudargumentet för 170 + att den troligen är bra nog, förutom kortsvärd och bökig kedjesträckare verkar den bra, om den är lättstartad. Synd att jag inte fick känna på starten på 194:an, tror det skulle vara vad som avgör för mig, vill få tag på en löjligt lättstartad såg :)

Ja, det står bara C på sågen. När jag beställde den (från Maskinklippet) stod det dock C-E på modellen varför jag trodde det var en sådan med EasyStart. Även på följesedeln står det C-E varför jag ska klaga hos/på dom. Lurendrejeri?!?

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg?

Skarj  
#755804 Klaga ska du absolut, du har ju fått något annat, om det är någon skillnad på priset vet jag inte, men dom bör ju skicka vad man beställt, eller skicka dig magnapullen med easy start som reservdel, skulle gissa att sågarna i övrigt är lika, så det mer rör sig om ett enkelt byte (gissning).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).