Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63709 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

surjämten  
#741716 Grattis ALLA framgångsrika aktiesparare!
Som helt okunnig bland aktier blir mitt bidrag i denna tråd en dikt av teologen Ulla Britt Berglund.
Särskilt de tre sista raderna.
Längst är ej det liv som längst har varat.
Längst är det liv som fylldes bäst.
Rikast är ej den som mest har sparat.
Nej, rikast är den som givit mest.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#742009 Mitt sparande har haft en blandad utveckling i år. Bland fondsparandet har 2020 års bästa fonder, Ny Teknik haft en mer blygsam utveckling 2021. Den bästa fonden för mig förra året var lite förvånande men roligt BAS75 som är en blandfond med 25% räntor o krediter som ändå ökade nära 20% i värde.

Min aktieportfölj gick bra första halvåret men alla spelbolag jag har tyngde ner på slutet så värdeökningen blev Max ett par procent

Den del av mina aktier som jag använder till räntebetalningar et.c. Hade 2021 en direktavkastning / ränta på 4,8% räknat på inköpsvärde, vilket jag tycker är bra.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Camaro1969  
#742323
surjämten skrev:Grattis ALLA framgångsrika aktiesparare!
Som helt okunnig bland aktier blir mitt bidrag i denna tråd en dikt av teologen Ulla Britt Berglund.
Särskilt de tre sista raderna.
Längst är ej det liv som längst har varat.
Längst är det liv som fylldes bäst.
Rikast är ej den som mest har sparat.
Nej, rikast är den som givit mest.


här kommer en dikt jag tycker är bra

Avundsjuka Gossar är ofta Sossar

:D

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

nilsszzon  
#742324
Camaro1969 skrev:
Avundsjuka Gossar är ofta Sossar

:D



🤣 🤣 🤣 🤣 👍 👍

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

fri  
#745189 Nu känns det helt plötsligt som om jag är för likvid, investor under 195sek känns intressant och borde kanske anskaffas nu.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#745194 Den här sista veckan i månaden är det många som månadssparar i fonder, de köper kanske andelar lite på rea nu?

Några (två iallafall) fastighetsbolag har senaste veckorna varit o guidat om höjd utdelning från o med årsstämman o samtidigt fallit nära 20% på två veckor.

Jag vill gärna spara lite extra denna månad men jag har inte fått elräkningen för dec ännu… så vet inte om jag har råd 🤪

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

fri  
#745303
JörgenO skrev:Den här sista veckan i månaden är det många som månadssparar i fonder, de köper kanske andelar lite på rea nu?

Några (två iallafall) fastighetsbolag har senaste veckorna varit o guidat om höjd utdelning från o med årsstämman o samtidigt fallit nära 20% på två veckor.

Jag vill gärna spara lite extra denna månad men jag har inte fått elräkningen för dec ännu… så vet inte om jag har råd 🤪

Har man inte råd att mista eller vänta länge på att få tillbaka pengarna är ju börsen ett särdeles dåligt ställe att ha tillgångarna på.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745312 Det er derfor du får meir igjen for og ha pengane der-risikoen, penga ein er avhengig av og ha tilgang til må aldri vera der.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

svampbob  
#745458 Rätt bra beskrivning av spekulations ekonomin som har rått de senaste åren.

https://twitter.com/buccocapital/status ... DIDyg&s=19

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753660 Klar over at det er krig og at folk har det vanskeligt men er det nokon her som har spesialisert seg på og kjøpa utbytteaksjar? Er vel ein delulikheter på Norge og Sverige men kanskje det er nokon likheter og. Eg kjøpte mine fyrste aksjar denne veka her, 5000 ca i yara. Yara betalar utbytte, 30 kroner aksjen, eg kjøpte 11 stk.
Hadde eigentlig mest lyst til og kjøpa eit ammerikansk selska som coca cola, Pepsi, mc Donald eller Johnson & Johnson men eg har ikkje klart og finna ut heilt korleis det virkar med skatt på ammerikanske utbytteaksjar. Ammerikanske aksjar kan heller ikkje vera på ein ASK konto, veit ikkje om ASK finnes i Sverige?
Grunnen til at eg helst ville ha Ammerikansk selskap er at dei betalar utbytte 4 gonger årlig og det brukar og auka litt år for år,. Det virkar veldig sikkert, men alltså på grunn av litt meir innvikla greier fekk det bli yara.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Camaro1969  
#753717 utbytte måste vara utdelning?

jo jag har/är inne på det spåret, MEN man ska välja utifrån fler premisser än utdelning/direktavkastning.

jag har en hel del amerikanska bolag, finns de som delar ut varje månad med.

ett välkänt uttryck är ju "dividends dont lie"

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#753726 Jag har också en utdelningsportfölj som betalar mina låneräntor. Det är en blandning av svenska, amerikanska och ett finskt bolag med kvartals och månadsutdelning.
Månadsutdelarna som jag hittat är nästan uteslutande fastighetsbolag så de kvartalsutdelande är mot finans o läkemedel.
De amerikanska har jag valt ut från diverse listor med ”dividend aristokrats” bolag som höjt/ behållit utdelningen minst 25 år i rad.

Det är bra med inkomster i riktiga valutor då SEK, med Ingves hjälp fortsätter dödsdansen ner mot Shithole country status utan att nån reagerar på konsekvenserna för Sverige eller värdet på det vi äger 😫

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755713 Eg og ville valgt ‘’ dividend aristokrats’’ dersom eg viste at eg fekk igjen 15% kildeskatt og eg kunne ha dei på ein Ask konto. Sånn som det er no (eg er heilt i startgropa) så har eg berre for nokre tusen i yara men trur eg fortsett med norske selskap men det blir sånne store kjente som DnB, Orkla, Telenor for og nevna nokre eksempel. Hovedvekta av sparinga mi kjem allikavel til og vera indeksfond som eg har dreve på med i nokre år sjølv om eg synes det er dyrt no. Avogtil lurer eg på om eg skal setta indeksfonda litt på vent, spara i banken så lenge for og ha litt ekstra og skyta inn når nedgangstidene kjem, men timing er ikkje lett. Eg selger aldri så eg blir ikkje frista til det om det går aldri så dårlig men er selvfølgelig kjekt og kjøpa og kunna kjøpa mykje etter eit krakk. Anngåande diktet til surjamten ja er einig i det. Eg har ingen arvinger så kjem jo til og gi vekk alt men vil sjå kor mykje det kan bli fyrst. Anngåande utbytte sjekk ut ho here https://www.dividendgrowthinvestor.com/ ... n.html?m=1

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

rokon  
#755774
can skrev:Klar over at det er krig og at folk har det vanskeligt men er det nokon her som har spesialisert seg på og kjøpa utbytteaksjar? Er vel ein delulikheter på Norge og Sverige men kanskje det er nokon likheter og. Eg kjøpte mine fyrste aksjar denne veka her, 5000 ca i yara. Yara betalar utbytte, 30 kroner aksjen, eg kjøpte 11 stk.
Hadde eigentlig mest lyst til og kjøpa eit ammerikansk selska som coca cola, Pepsi, mc Donald eller Johnson & Johnson men eg har ikkje klart og finna ut heilt korleis det virkar med skatt på ammerikanske utbytteaksjar. Ammerikanske aksjar kan heller ikkje vera på ein ASK konto, veit ikkje om ASK finnes i Sverige?
Grunnen til at eg helst ville ha Ammerikansk selskap er at dei betalar utbytte 4 gonger årlig og det brukar og auka litt år for år,. Det virkar veldig sikkert, men alltså på grunn av litt meir innvikla greier fekk det bli yara.


Vi har något som heter ISK konto som har blivit populärt här i Sverige för man skall ej deklarera för aktieafärer man gör inom ISK, istället så betalar man en årlig skatt baserat på hur mycket kapital man har på ISK kontot.

När det gäller utländska aktier som ger utdelning Så är det bättre att ha dem inom något som kallas Kapitalförsäkring, det är lika enkelt som ISK men formellt så är det Kapitalförsäkringen som står för ägandet av aktierna. Hos den nätmäklare jag nyttjar som heter Nordnet så bevakar de aktieutdelningar som kommer från utländska aktier och ser till att i efterhand återbetala utdelningsskatt som skett i utlandet där det finns avtal som skall hindra dubbelbeskattning på utdelning, det funkar bra hos Nordnet. Men med ISK konto så får man själv göra det jobbet.
Jag vet inte hur det funkar skattemässigt i Norge, men Nordnet finnes i hela Skandinavien.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#755777 Jag har svårt för att betala skatt, försöker undvika det i det längsta.
Därför undviker jag ISK och även Kapitalförsäkringar (vad kostar det i årlig avgift?). Där dras skatten årligt o automatiskt, man tänker kanske inte på det.
I ISK tas ju skatt ut på hela förmögenheten, dvs inte kopplat till om man tjänar eller förlorar pengar.
Och vi lever ju i Sverige… det är ju aldrig långt borta att höja en skatt, särskilt inte på förmögenheter 😁.
Så… jag är skeptisk…
PS det Rokon skriver om att man har ansvar för att själv kräva tillbaka en del av utländska skatter är viktigt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).