Motorsåg och handhållet

Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

15 inlägg 2972 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

mareka  
#753048 Sågen har inte använts på nå´t år och nu kommer ingen kedjeolja fram. Har försökt med tryckluft från svärdsidan men inte lyckats få fram en enda droppe och märker inte att någon luft kommer ut i tanken. Är det täppt eller fel på pump, tror ni. Troligtvis har det varit rapsolja i den. Tacksam för alla ev. förslag på (helst enkel) åtgärd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

Joakim S  
#753062
mareka skrev:Sågen har inte använts på nå´t år och nu kommer ingen kedjeolja fram. Har försökt med tryckluft från svärdsidan men inte lyckats få fram en enda droppe och märker inte att någon luft kommer ut i tanken. Är det täppt eller fel på pump, tror ni. Troligtvis har det varit rapsolja i den. Tacksam för alla ev. förslag på (helst enkel) åtgärd.

Bort med koppling och kolla att de här är hela.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

mareka  
#753065 Tack för tips och skiss!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

enbhen  
#753073 Hade samma problem som dig, köpte en ny olje”pump” enligt ovan, sen kom det olja!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753136 Brukar inte bli tätt elker stelna med raps efter vad jag sett hittills.

Stopp i sugledning? Bara o riva o kolla.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

mareka  
#755546
Joakim S skrev:
mareka skrev:Sågen har inte använts på nå´t år och nu kommer ingen kedjeolja fram. Har försökt med tryckluft från svärdsidan men inte lyckats få fram en enda droppe och märker inte att någon luft kommer ut i tanken. Är det täppt eller fel på pump, tror ni. Troligtvis har det varit rapsolja i den. Tacksam för alla ev. förslag på (helst enkel) åtgärd.

Bort med koppling och kolla att de här är hela.

Vet du eller någon annan om det är samma drivhjul till Jonsered 2150 som t ex Husqvarna 340, 345, 350 vilka jag fick svar från en USA-site när jag sökte på art nr 503 89 22-02 (som jag tror det ska vara eftersom jag hittade det nånstans - minns ej vilken sida det var). Jag har en Hva 346 XPG men drivhjulet på den är inte samma som 2150

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755550 Har du fast eller ringdrev?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

mareka  
#755637
Mange skrev:Har du fast eller ringdrev?

Fast. Det är större innerdia på pumpdrivhjulet (C:a 13 mm) och större "tänder" (7 st) på Jons 2150 än Hva 346.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

hva555  
#755641 Flytta över kopplingen också inkl drev om du vill prova

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755643
mareka skrev:
Mange skrev:Har du fast eller ringdrev?

Fast. Det är större innerdia på pumpdrivhjulet (C:a 13 mm) och större "tänder" (7 st) på Jons 2150 än Hva 346.

Det är kopplingstrumman som driver med hhjälp av drevet. Olika drev på trummorna men det går bra att flutta över om man inte blandar dem.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755645 Glöm inte kolla så pumpen går lätt innan montering.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

mareka  
#755646
Mange skrev:
mareka skrev:
Mange skrev:Har du fast eller ringdrev?

Fast. Det är större innerdia på pumpdrivhjulet (C:a 13 mm) och större "tänder" (7 st) på Jons 2150 än Hva 346.

Det är kopplingstrumman som driver med hhjälp av drevet. Olika drev på trummorna men det går bra att flutta över om man inte blandar dem.

Nej, det verkar inte funka eftersom 2150 har några mm grövre motoraxel längst in (där drivhjulet ska in) än 346. Likaså skiljer det därmed några mm av innerdiameter på resp prumpdrivhjul. Längre ut är det däremot samma grovlek på axlarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755648 Ok. Nä då går det inte.

350 och 2150 är samma. Jag har kluddat med detta några ggr .en minns inte nu.
Det finns ringdrev och dess oljepumpdrev till dem för det har jag satt dit när de fasta varit slut

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

mareka  
#755650 Ok. Tack för hjälpen Mange m fl. Jag beställer nog både drivhjul och komplett oljepump på samma gång - inte så dyr på nätet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2150: Ingen kedjeolja kommer ut!

hva555  
#755651 Skumt, skogsverktyg säljer samma till båda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).