Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Pergonova Scorpion tdi

13 inlägg 3399 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pergonova Scorpion tdi

Peter_T  
#755638 Hej,

Har försökt hitta information om Pergonova Scorpion tdi, har hittat broschyr bland annat.

Vore roligt att höra om det är någon som har erfarenhet av dessa, hur har det fungerat? Brister, barnsjukdomar mm.? Hur många maskiner tillverkades?

Mvh Peter



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Camaro1969  
#755656 hej! kul att du hittat till forumet, är du själv skogsägare?

Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Peter_T  
#755672 Ja, vi har ca 120 hektar skog där mycket är i behov av gallring. Har idag en Valmet 855 med huggarvagn, dock är det lite svårt att ta sig fram med det ekipaget överallt, framförallt att ta sig fram till vindfällen. Terrängen är inte den bästa på sina ställen. Därför sneglar vi lite efter någon miniskotare av något slag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Torbjörn Johnsen  
#755674 Scorpion gjordes i Forshaga tror jag. Var väl en pionjär för små 8-hjulingar? En som kanske vet mer om Scorpions historia är Mats Myrwold i Årkäng. Jag tror att han var involverad i något skede?

Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Kallkällene  
#755694 Mats Myrvold har tyvärr gått bort, men sonen Daniel vet nog en del, dom tillverkade dom i Årjäng i mitten/slutet av 90 talet, Daniel driver Myrvolds maskiner i Årjäng om någon vill ha tag i honom

Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Torbjörn Johnsen  
#755717 Ah, det var tråkigt att höra. Tack för info Kallkällene.

Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Camaro1969  
#755721
Peter_T skrev:Ja, vi har ca 120 hektar skog där mycket är i behov av gallring. Har idag en Valmet 855 med huggarvagn, dock är det lite svårt att ta sig fram med det ekipaget överallt, framförallt att ta sig fram till vindfällen. Terrängen är inte den bästa på sina ställen. Därför sneglar vi lite efter någon miniskotare av något slag.



låter toppen!

jag ska vara ärlig att säga jag trodde det var ett fejkkonto, när jag googlade på "maskinen" var det kcr trimboxar som dör upp, samt ditt första inlägg på forumet :)

låter som en spännande maskin, lägg gärna upp de bilder och broschyrer du fått tag i så man får se vad det är för något

återigen välkommen och ursäkta min misstänksamhet :)

Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Fredrik Reuter  
#755724 Scorpionen har diskuterats i flera trådar genom åren på Skogsforum:

Lite bilder: Ola1992 - Scorpion 903, veckans klipp på blocket?

Broschyr: 970D - 8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Peter_T  
#755727 Jo jag har som sagt läst en del på forumet men det mesta rör den första mindre modellen utan hytt. Den jag söker info om är större med riktig hytt, Mohedakran ca 6.10m, elspakar mm. Vad jag förstått tillverkades den av Pergonova som tog över efter första konkursen.
Broschyren har jag hittat här på forumet där mycket teknisk specifikation går att läsa. Det jag önskar är att höra från någon som har eller har haft en sådan maskin som har praktiska erfarenheter!

Mvh Peter

   TS
Avatar Fallback

Re: Pergonova Scorpion tdi

Gaffe  
#755958 Du har säkert sett denna...
https://www.blocket.se/annons/kalmar/sk ... a/99632158

Avatar Fallback

Re: Pergonova Scorpion tdi

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756920 Skulle nog satsat på att komplettera Valmet med en Alstor

Användarvisningsbild

Re: Pergonova Scorpion tdi

Skogs julle  
#756946 Tycker det är alldeles för lite Scorpion tdi här på forumet
Men det är väl för att de inte finns så många!?
Farsgubben har en från 2011 som han är nöjd med.

Avatar Fallback

Re: Pergonova Scorpion tdi

8wdHypro500  
#757003 Saknar den vel inte, stadig angst for når nesta hjul trilla den. Underdimensjonert i stikkakslinger og boggilådor. Ellers en trevlig maskin, passade absolutt inte i Norsk skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).