Motorsåg och handhållet

Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

200 inlägg 28482 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755552 Tittade runt på nätet, väldigt många ger sig på öppningen under nätet. Då har man ju kvar "trumpeten" som verkar vara det smalaste stället! Kan det bli nån betydande förbättrijng? Jag är inte ute efter stora effektökningar utan tänker närmast på tråden om varför 550 skär. Vill alltså öka tillförlitligheten i första hand och tittar på dämparens roll i det sammanhanget.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Alex Strömberg  
#755553
hva555 skrev:Tittade runt på nätet, väldigt många ger sig på öppningen under nätet. Då har man ju kvar "trumpeten" som verkar vara det smalaste stället! Kan det bli nån betydande förbättrijng? Jag är inte ute efter stora effektökningar utan tänker närmast på tråden om varför 550 skär. Vill alltså öka tillförlitligheten i första hand och tittar på dämparens roll i det sammanhanget.

Rensa allt i och försök håll utblåset till 80% area av avgasporten så blir de super 👍

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#755554
hva555 skrev:Den här kommer från en 550mk1 och var så intryckt att jag blev nyfiken på insidan. Det verkar inte vara nåt problem med buckliga dämpare såvitt jag kan se. Ska migga ihop den men då kom tanken på om kan göra en mindre förändring för bättre utblås. Trumpeten i utblåset ser avancerad ut men det kanske går att göra något mer? Förslag?

Det där är likt den så kallade SLR kammaren som återfinns på de större Dolmarsågarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Klyv Bixby  
#755555 Här kommer ett klipp som visar lite olika dämpare.

Avatar Fallback

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

dunderkullen  
#755558
hva555 skrev:Den här kommer från en 550mk1 och var så intryckt att jag blev nyfiken på insidan. Det verkar inte vara nåt problem med buckliga dämpare såvitt jag kan se. Ska migga ihop den men då kom tanken på om kan göra en mindre förändring för bättre utblås. Trumpeten i utblåset ser avancerad ut men det kanske går att göra något mer? Förslag?


Kapa bort röret som går upp till gnistskydd gör hålet 16-20mm stort!
(Gnist skydds funktion kvar på sommaren kör utan annars)
Tunndeln från utblåset borra större hål i den kapa bort den eller bryt sönder den = ta bort så mycke av den som du har verktyg till.. enklaste åtgärden som garanterat ger 💪 💪 sen varmkör å håll full gas konstant i 5 min när du klyver en stock! Då har den garanterat ställt om sig klart... Låt sågen gå 1 min på tomgång innan du stänger av den 😎

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755561 Intressant, har ju fler dämpare så kanske man skulle prova en värsting också 🙂

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755613 Kapade röret och borrade o slipade hålet. Det här kräver ju att man kommer åt insidan om inte vill ha röret skramlande inuti. Om man är rädd om passformen på dämparen så är det nog svårt att rensa bort tunneln i botten helt. Har nån sett en Kinadämpare inuti? Dom brukar ju spara material om det går så det kanske är en enklare väg.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755636 Hur svetsar ni sånt här. Jag trodde migen på låg ström skulle fixa men den var för varm. Gamla gassvetsen löste det om inte snyggt, ingen bild 😀 . Nu sitter den på en 550xpg 2018 och katten vad den går. Lite högljudd men spelar nog jämt med en Mk2. Om detta ökar tillförlitligheten så räcker det för mig. En annan gång ska jag skära ut delen med gnistfångaren, då får man upp rörbiten (den är punktad på undersidan mot gnistfångarplåten) och kan ta bort den o öka hålet lite.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Klyv Bixby  
#755652 Så här ser iaf min putsade 661a ut innuti nu. Du får googla hur den ser ut original 😇

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755654 Ser ut att vara lite mer lättdelad. Är de 2 torxskruvarna fäste i cylindern? Var dom längre i org o med distanser?

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Klyv Bixby  
#755657
hva555 skrev:Ser ut att vara lite mer lättdelad. Är de 2 torxskruvarna fäste i cylindern? Var dom längre i org o med distanser?


Precis 2 skruv in i cylindern. Nä samma längd, dom är ju utanför baffeln.

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

hva555  
#755664 Ok, så man öppnar dämparen i de 4 hörnen först om den ska tas bort?

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#755665
Det blev gott gry i gäddan..🙂👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

Klyv Bixby  
#755666
hva555 skrev:Ok, så man öppnar dämparen i de 4 hörnen först om den ska tas bort?


Precis

Användarvisningsbild

Re: Trimmning av olika sågmodeller i varierande storlek.

anersimyra  
#755667
1649865802_ab7ef2e5-aa3b-42d6-b338-54375e8482a1.jpeg
1649865802_2bf17541-6ddc-4cec-b25f-59d96991bcad.jpeg
Andreas fick dit ett betydligt bättre luftfilter till en 242 än originalet som mer liknade ett billigt kaffefilter..🙂

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).