Motorsåg och handhållet

Instansade beteckningar på sågkedjor

24 inlägg 11319 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

Vante  
#750720 Gamla EM kjedjan Elektrolux motor ser på drivlänk S23 och partner S25 och 858A vilket borde vara samma som husqvarna H23 och H25 kedja S står det för Sandvik?men 858A vet jag inte tillverkarn av.
En kjedjea som tar bra i björk var origon 34 skulle gå ner från ringhjul 8 till 7 i min Jonsered 450 dämpare trimade såg.
Jo jag testat slip med Einhell slipen den räcker men inte något avancerat vinkel mest skärdjup och av slipnings mängd lite kommit på förskuta vinkel kjedje hållare en mm beroende på sida höger vänster beronde på mitt spänbulten är hål glapp man börjar med slip mängd och sedan djup grunt och sjusterat för aktuell kjedja första länken till lagom djup drar kjedjan baklänges mot stopp plåt.
Kan konstatera det blir lite slipdam som fastnar på djup kloss tornet sätter bra eltejp med bra klister där.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

hva555  
#755249 Handlade några nya kedjor på Tradera. Det står Husqvarna o H25 på asken. På kedjorna står det bara 25 utom på en som det står S25 på. Ser ut som dom andra, vad kan skilja? En stod det 30 på och det har jag förstått att betyder 1,3mm istället för 25. Sen köpte jag ett Oregonsvärd på Jula som det står 138PXBK095 på. Är det billigaste varianten fr Oregon? Jag behöver bitarna för att prova en nyskruvad 550 mk2 lite billigt om nån tycker att det är skräp 🤔 Tycke x-cut lite dyr för provet.
Senast redigerad av hva555 lör 09 apr 2022, 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

anersimyra  
#755250 H25 är en Oregon 21 BPX och är en kedja som funnits i många år..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

hva555  
#755254 Men S25 då? Det står inte oregon på någon ask.

Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755256 H25 och S25 är Oregon Super 20 kedja (21bpx) när de såldes i andra märken.
30 är Oregon 95 kedjan (95vpx)

Det är olika kedjemodeller för olika användning.

95 är upp till 45cc, super 20 över 45cc.

Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

hva555  
#755257 AdvanceCut
Speedcut
Powercut
Versacut

mm.......

Vad betyder allt? Oregons sida vill ju att man ska börja med sågmodell oc få ett förslag men vad utmärker dom olika modellerna? Finns det nån bra sida?

Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755258 Marknadsföring är säljande, inte logiskt.
De här mer gruppnamnen krånglar till det ännu mer så man vet varken ut eller in som kund.
Lättare o prata om modeller som det var innan.

Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

hva555  
#755260 ok, alla funkar nog för att prova sågen 😀

Användarvisningsbild

Re: Instansade beteckningar på sågkedjor

Noobe  
#824228 Hittade det här om beteckningar på Stihl-kedjor.
https://www.stihlusa.com/WebContent/CMS ... tion-6.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).