Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

9 inlägg 2062 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

Joakim S  
#755220 Jag har en Husqvarna 545 Mark ll som gör ett knirkande ljud när den är i gång. Detta kommer fram speciellt när den läggs med svärdsidan uppåt. Jag har demonterat allt rörligt på svärdsidan (där ljudet kommer ifrån), såsom koppling och oljepump. Det är bara lagret kvar. Jag har även delat sågen och bytt lager, men ljudet kvarstår. Jag åkte till min förhandlare och hörde med honom om vad han trodde det kunde vara, men han hade inte hört det ljudet förr. Han blev då nyfiken och tog fram en helt ny 545 Mark ll från kartong, och startade upp den, och den gjorde samma ljud. Han skulle ta det vidare, men har inte hört något än. Jag tror han är sjukskriven, och jag vill inte masa för mycket.

Någon av er förhandlare som haft samma problem? Han plockade också fram en 550 Mark ll och startade den, men den gjorde inte samma ljud.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

anersimyra  
#755223
Joakim S skrev:Jag har en Husqvarna 545 Mark ll som gör ett knirkande ljud när den är i gång. Detta kommer fram speciellt när den läggs med svärdsidan uppåt. Jag har demonterat allt rörligt på svärdsidan (där ljudet kommer ifrån), såsom koppling och oljepump. Det är bara lagret kvar. Jag har även delat sågen och bytt lager, men ljudet kvarstår. Jag åkte till min förhandlare och hörde med honom om vad han trodde det kunde vara, men han hade inte hört det ljudet förr. Han blev då nyfiken och tog fram en helt ny 545 Mark ll från kartong, och startade upp den, och den gjorde samma ljud. Han skulle ta det vidare, men har inte hört något än. Jag tror han är sjukskriven, och jag vill inte masa för mycket.

Någon av er förhandlare som haft samma problem? Han plockade också fram en 550 Mark ll och startade den, men den gjorde inte samma ljud.

Jag upplevde att jag plötsligt fick ett lagerljud från min nya 550 och var på väg att lämna in sågen. Men då kamratens 550 hade ett identiskt ljud så antog jag att ljudet är normalt och inget att bry sig om. Hur ljudet låter är dock svårt att återge i text men det är av typen ”plåtigt gnälljud.”..😅👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

Joakim S  
#755226
anersimyra skrev:
Joakim S skrev:Jag har en Husqvarna 545 Mark ll som gör ett knirkande ljud när den är i gång. Detta kommer fram speciellt när den läggs med svärdsidan uppåt. Jag har demonterat allt rörligt på svärdsidan (där ljudet kommer ifrån), såsom koppling och oljepump. Det är bara lagret kvar. Jag har även delat sågen och bytt lager, men ljudet kvarstår. Jag åkte till min förhandlare och hörde med honom om vad han trodde det kunde vara, men han hade inte hört det ljudet förr. Han blev då nyfiken och tog fram en helt ny 545 Mark ll från kartong, och startade upp den, och den gjorde samma ljud. Han skulle ta det vidare, men har inte hört något än. Jag tror han är sjukskriven, och jag vill inte masa för mycket.

Någon av er förhandlare som haft samma problem? Han plockade också fram en 550 Mark ll och startade den, men den gjorde inte samma ljud.

Jag upplevde att jag plötsligt fick ett lagerljud från min nya 550 och var på väg att lämna in sågen. Men då kamratens 550 hade ett identiskt ljud så antog jag att ljudet är normalt och inget att bry sig om. Hur ljudet låter är dock svårt att återge i text men det är av typen ”plåtigt gnälljud.”..😅👍

Ok😊. Jag ska se om jag får lagt upp en film sen, som jag får med ljudet på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755229 Bara tomgång?
Kopplingsljud?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

Joakim S  
#755234
Mange skrev:Bara tomgång?
Kopplingsljud?

Lite svårare att höra om ljudet är vid mer fullgas. Hörs tydligast vid tomgång. Jag har kört den när jag demonterat koppling och oljepump. Samma ljud då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

totte  
#755237 På vissa sågar gnäller tankluftningen rätt ordentligt. Ingen aning om det är det, bara nämner det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

anersimyra  
#755317
Joakim S skrev:
Mange skrev:Bara tomgång?
Kopplingsljud?

Lite svårare att höra om ljudet är vid mer fullgas. Hörs tydligast vid tomgång. Jag har kört den när jag demonterat koppling och oljepump. Samma ljud då.

Kul.. 😀 det är exakt det där ljudet jag menar och jag hör nu att en bättre beskrivning är ett rasslande ljud snarare än ett ”gnälligt plåtljud”. Men du kan vara lugn då ljudet är detsamma på samtliga 550 mkII jag hittills stött på, alternativet att de samtliga är behäftade med ett lagerfel är mindre troligt men man vet ju aldrig.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

Williamm  
#755318 Jag har en teori.

Tomgången på datasågar är väldigt låg. Jag tror att fjädrarna för hakarna på svänghjulet är för starka, så hakarna bankar i startapparatens drev.
Därav ett rasslande ljud. Tomgången är så låg att det också hörs.

Det kan också vara en avvibreringsfjäder som låter lite. Felet är nog att sågens motor låter för lite... 😉

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 Mark ll knirkljud

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755341 Starthakar tror jag inte, det birde ge skador snabbt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).