Motorsåg och handhållet

Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

15 inlägg 2164 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

kungsis  
#755095 Har en kompis som lyckas att bryta bort flärpen ovan "gashantaget" på sin 346.a. Det är alltså den som sitter ovan och som man måste hålla inne för att kunna gasa. Jag lyckas inte dela handtaget och därmed inte byta den. Tips 😀

Mvh
Kungsis



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

Alex Strömberg  
#755097
kungsis skrev:Har en kompis som lyckas att bryta bort flärpen ovan "gashantaget" på sin 346.a. Det är alltså den som sitter ovan och som man måste hålla inne för att kunna gasa. Jag lyckas inte dela handtaget och därmed inte byta den. Tips 😀

Mvh
Kungsis

Är ju bara att ta bort alla skruvar så ramlar allt isär?

Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

kungsis  
#755098 Vilka skruvar???

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

kungsis  
#755099 Jag kanske ska förtydliga. På äldre sågar så sitter det ju 2 skruvar och lossar man de så ramlar allt isär. På denna finns det bara 2skruvar som håller någon platta. De är inte genomgående. Och handtaget är ju rätt stort och några andra skruvar hittar jag inte. Pressat ihop?

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

hva555  
#755101 Tror att du kan trycka ner den omvänt som du tog bort den. Det finns små hakar på den som man pressar ner, den främsta först.

Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

kungsis  
#755102 Den är inte helt borta. Bara avbruten. Främre delen sitter fortfarande kvar.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

hva555  
#755103 Lät det skumt? Tryck lite i sidled så poppar dom ner. Fast hur kom den loss? Är hakarna avbrutna så blir det värre.

Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

kungsis  
#755105 Allt utan det som är själva delen som fäster i handtaget är avbrutet. Hur det gick till? Det var väl skogsarbete helt enkelt = kan det hända, så är det bara en tidsfråga när.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

Nonkan  
#755106 Bänd uppåt med en mejsel så hoppar den loss. Den nya gasspärren trycker man bara dit, är som u-hakar i tanken som spärren låser i.
Brukar vara hyfsat enkelt (om man inte rullat stock över så hela tanken är skev).

Användarvisningsbild

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

JohannesG  
#755111 Såhär ser det ut på 346. Inga skruvar behöver lossas.

Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

kungsis  
#755182 OK, nu har jag fått loss den. Främre ledade delen var alltså bara intryckt i ett spår. Känns väldigt billigt, men visst, det har ju suttit kvar.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755194 Sällsynt dessa krånglar jämfört med tidigare kondtruktionslösningsar.

Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

Nonkan  
#755209
kungsis skrev:OK, nu har jag fått loss den. Främre ledade delen var alltså bara intryckt i ett spår. Känns väldigt billigt, men visst, det har ju suttit kvar.

Mvh
Kungsis


Ordet du letar efter är "smart", inte billigt 😉

Användarvisningsbild

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

hva555  
#755216 Just det, har man gjort det på en 444 så är ju 346an ett framsteg.

Avatar Fallback

Re: Byta ut flärp på handtag Husqvarna 346

kungsis  
#755279
Nonkan skrev:
kungsis skrev:OK, nu har jag fått loss den. Främre ledade delen var alltså bara intryckt i ett spår. Känns väldigt billigt, men visst, det har ju suttit kvar.

Mvh
Kungsis


Ordet du letar efter är "smart", inte billigt 😉


Jo, så är det faktiskt.. Sågen är väl 10år+ och det har fungerat bra 😀 .

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).