Logistik, Transport

Vägbygge över mosse

42 inlägg 26744 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

hlb  
#754954 Detta har visats tidigare på SFO, men tål att upprepas.
1 m grovt granris, 5 m brett, packas med lätt traktor. Gyttja från kantdiken sprides över riset för att stoppa syretillförsel. 50 cm bra bärlagergrus. Toppas efter ett år med 10 cm bergkross 0-50. Efter ytterligare två år 3 cm 0-30, Sedan kan fullastade timmerbilar dansa över myren i över 100 år.
Ca 100 fullastade timmerbilar med släp har passerat de senaste 10 åren. Håller sig jämn och fin. Över 5 m till fast mark.
Varför lägga plastprodukter i naturen????

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

jannee  
#754956 Urgammal kunskap som hlb tar fram.
På 40 talet och tidigare byggdes nuvarande länsvägar på detta vis.
Håller än i dag och då för 63 tons lastbilar, visst det har med åren bildats smärre svackor över myrar och mossar men de bär fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

hlb  
#754958 Rätt Janee, vi har sådana i närheten. Svackorna blir av ihållande tung trafik i hög fart. Blir oerhörd belastning när en fullastad lastbil i hög fart går ner i en svacka. En skogsbilväg, med normal användning, håller hur länge som helst.
Viktigt med rätt vattennivå i kantdikena. Risbädden ska inte torka ut och exponeras för luftens syre.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754967 Hur får man tag i riset, måste man göra en avverknineg i närheten?

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Emanuel90  
#754969 Hlb kör hypro vet jag, så han åker väl och plockar ris efter det.
Jag tycker detta är väldigt intressant, när jag bodde i västergötland så hörde man ibland att grusvägarna var byggda på en risbädd på lerjordarna.
Den delen av vägen på mossen som håller sämst är kanske övergången mellan fast mark och mosse?
Rör sig vägen när tunga ekipage går på den?

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

hlb  
#754972 Man passar på, när man gör en slutavverkning. Första året kunde jag se en krusning på vattnet i kantdikena, när en timmerbil passerade, men får kolla nu om jag passerar med traktorgrävaren. Får återkomma med besked.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Amatörhuggare 62  
#754974 Alträd har också användts. Som kavling.
Rätt över, en gölgunga.
Men så, mitt i natten.
Körde en flisbaljebil.
Av vägen (kolla Gps n )
Å knäckte den gamla bädden. Så nu välter vägen, i bottenlösa gölen.
Man måste vara, rädd om.
Bädden som hlb skriver,då håller det länge.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Järnoxen  
#754983
jannee skrev:Urgammal kunskap som hlb tar fram.
På 40 talet och tidigare byggdes nuvarande länsvägar på detta vis.
Håller än i dag och då för 63 tons lastbilar, visst det har med åren bildats smärre svackor över myrar och mossar men de bär fortfarande.

De flesta utav landets järnvägar är ju byggda på detta sätt, bland annat malmbanan där det passerar tåg på 6700 ton dagligen utan problem.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Amatörhuggare 62  
#754997 Men för lite, sedan.
Så la dom ju, ett antal vagnar, i en stor hög.
Men det var, nog ingen kavelbros fel ??
Än rälsen va lös, så d spåra ur.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Järnoxen  
#755000
Amatörhuggare 62 skrev:Men för lite, sedan.
Så la dom ju, ett antal vagnar, i en stor hög.
Men det var, nog ingen kavelbros fel ??
Än rälsen va lös, så d spåra ur.

Jag är inte särskilt insatt i den incidenten och jag tror att utredningen fortfarande pågår. Jag kan dock med stor säkerhet säga att det inte hade att göra med den risbädd som banan vilar på, troligtvis var det skador på antingen vagnarna eller själva spåret som orsakade urspårningen.

Vid återställningsarbetet var man noga med att inte gräva bort för mycket och därigenom tillföra syre till risbädden, om så hade skett så hade man blivit tvungen att gräva ur myren helt och fylla upp med makadam från botten eftersom trafikverket inte vet hur man bygger en så kallad granrisbana. Det vill säga att det är samma risbädd nu som när banan byggdes för hundra år sedan.

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

jannee  
#755001 Banverket har inte "råd" att byta ut räls i samma takt som den slits ned.
Det har t.o.m. banverket erkänt i ett inslag på rapport för något år sedan.
Om så var fallet vid denna olycka återstår att se, men alla försöker självklart skydda sin rygg, skylla på något oförutsett.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

Järnoxen  
#755002
jannee skrev:Banverket har inte "råd" att byta ut räls i samma takt som den slits ned.
Det har t.o.m. banverket erkänt i ett inslag på rapport för något år sedan.
Om så var fallet vid denna olycka återstår att se, men alla försöker självklart skydda sin rygg, skylla på något oförutsett.

Tyvärr så är de nog just det som har hänt, jag vill minnas att man i samband med olyckan lyfte fram någon besiktningsrapport där det konstaterades att spåret på den aktuella sträckan var dåligt. Lite norrländsk vinterkyla och tunga malmtåg på det så är det inte mycket annat att vänta, man får nog vara glad att det var ett malmtåg och inte ett fullbokat nattåg som gick ur spår. Nu har vi dock lämnat trådens ämne :wink:

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

nilsszzon  
#755023
jannee skrev:Banverket har inte "råd" att byta ut räls i samma takt som den slits ned.
Det har t.o.m. banverket erkänt i ett inslag på rapport för något år sedan.
Om så var fallet vid denna olycka återstår att se, men alla försöker självklart skydda sin rygg, skylla på något oförutsett.



Det är ju politikerna som bestämmer hur mkt pengar som går till järnvägen , det var väldigt stora bekymmer för ett par år sen då flera projekt stod stilla och blev försenade då inuti budgetpaketet så ingick några vägsträckor med om det uppskattades iintr av MP som satte stopp länge för pengarna


Du tänker nog på händelsen vid Sthlm södra när en gammal växel orsakade en urspårning , det var infranord som pratade med media där och säkert en gammal stofil som var missnöjd med det mesta , anläggningen är i stort i bra skick och rustas för fulla muggar varje dag

Avatar Fallback

Re: Vägbygge över mosse

Amatörhuggare 62  
#755044 Sorrry va jag, som spårade ur lite.
Får lägga växlen, i annat läge.
Å komma till, mossen igen.

Användarvisningsbild

Re: Vägbygge över mosse

hlb  
#755058
hlb skrev:Man passar på, när man gör en slutavverkning. Första året kunde jag se en krusning på vattnet i kantdikena, när en timmerbil passerade, men får kolla nu om jag passerar med traktorgrävaren. Får återkomma med besked.


Körde över med A75 o tom timmervagn, tot ca 5-6 ton i dag och kunde då inte se någon krusning på vattnet i kantdikena trots blank vattenspegel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).