Motorsåg och handhållet

Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

14 inlägg 6066 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

_blues_notes  
#754786
1649083497_img_20220404_162840.jpg


Vet inte om jag fick ett måndagsexemplar men redan från första startförsöket så var den fördj_vlig på att ge backslag o det blev inte bättre efter att ha kört o tankat den några gånger. Enda sättet att dra igång den, utan att riskera att förlora handen, var att ta ett djupt andetag o sen dra för kung o fosterland utan minsta tillstymmelse till tvekan. Men till slut gav alltså "startapparaten"/kåpan upp...

Kan väl inte vara därför Jula rear ut dessa nu?

En hint kan väl vara att googlar man "SP 426" så är det andra jag får upp i resultatlistan... en bild på en startapparat o en länk till reservdelar online...

Blir retur på denna alltså. Ska försöka övertala dem att behålla den, vill inte ha en ny likadan, ej heller ny kåpa på denna. Det lär ju hända igen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

Nyborg  
#754789 Jag gick in på ett Jula-varuhus för några år sedan och såg att det låg en motorsåg på disken. På den en lapp som det stod: "Kunden startade sågen en gång. Sedan startade den aldrig mer..." 😀 🤓 🤣

Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

_blues_notes  
#754791 🤣

Nyborg skrev:Jag gick in på ett Jula-varuhus för några år sedan och såg att det låg en motorsåg på disken. På den en lapp som det stod: "Kunden startade sågen en gång. Sedan startade den aldrig mer..." 😀 🤓 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754792 En lokal mororsågshandlare brukar säga "NÄMN INTE STIGA I SAMBAND MED MOTORSÅGAR!!!"

Kan tillägga att han säljer Stigas gräsklippare och finner dem rätt ok.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

_blues_notes  
#754794
Niking skrev:En lokal mororsågshandlare brukar säga "NÄMN INTE STIGA I SAMBAND MED MOTORSÅGAR!!!"

Kan tillägga att han säljer stigas gräsklippare och finner dem rätt ok.
/Niklas


Att en Stigasåg inte är ett arbetsredskap, ja det är ju klart att det inte är, men i min enfald så tänkte jag att den kunde vara en extra "braatthasåg" som jag kunde använda lite försiktigt, bara ibland, men inte ens det dög den till. 🤔 👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754795
_blues_notes skrev:
Niking skrev:En lokal mororsågshandlare brukar säga "NÄMN INTE STIGA I SAMBAND MED MOTORSÅGAR!!!"

Kan tillägga att han säljer stigas gräsklippare och finner dem rätt ok.
/Niklas


Att en Stigasåg inte är ett arbetsredskap, ja det är ju klart att det inte är, men i min enfald så tänkte jag att den kunde vara en extra "braatthasåg" som jag kunde använda lite försiktigt, bara ibland, men inte ens det dög den till. 🤔 👎


Det är väl just därför som motorsågshandlaren säger det han säger...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

_blues_notes  
#754798
Niking skrev:
Det är väl just därför som motorsågshandlaren säger det han säger...
/Niklas


Helt säkert är det så...
/ Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

jörgent  
#754834 ...det är dyrt att vara snål... 😤

Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

Rotvältaren  
#754845 Skriver utifrån mina egna erfarenheter så tyckonomerna må tycka om det bäst det de vill...

Fick en 50 cc Stiga röjsåg av en dam som påstod att den var omöjlig att starta för den höll på att slita fingrarna av henne. Det visade sig att den hade en typ av "easy start"-funktion som krävde att man drog ut snöret till man kände ett distinkt mothåll innan man ryckte. Gör man så funkar det klockrent, glömmer man att göra så får man obönhörligen ett rapp över fingrarna när den slår bakut.
Oavsett har jag alltid för vana att dra "slacket" så klackarna lägger an innan jag rycker för jag tror att om man inte gör det så är det stor risk att man drar sönder något.
Nej, Stiga är inte ett höjdarmärke men jag tycker inte att deras produkter är så genomkassa som vissa vill göra gällande. Jag röjer gräs med tråd med Stigan och tycker den funkar ypperligt.

Kan det möjligen vara så att även SP 426 har "easy start" funktion och att det är den som orsakar backslaget?

Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

_blues_notes  
#754872 I manualen så nämns inte något om "Easy Start", men det nämns att man bör dra tills linan blir sträckt o det tar stopp så att säga, o därefter dra vidare.


4. Håll apparaten stadigt på marken med en
hand på det främre handtaget och med
en fot i det bakre handtaget för att inte
förlora kontrollen under starten (Fig. 18).

5. Dra långsamt ut starthandtaget cirka
10-15 cm ända tills du känner på ett lätt
motstånd och dra därefter ytterligare
4 gånger tills den börjar komma igång.
Motorn startar inte under detta skede.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

Rotvältaren  
#754903 Hakarna brukar vanligtvis ta tag i svänghjulet efter att man dragit några cm så troligtvis har den någon typ av "easy start". Känns det som att dra i en gummisnodd är det säkerligen så.

Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

_blues_notes  
#754986
Rotvältaren skrev:Hakarna brukar vanligtvis ta tag i svänghjulet efter att man dragit några cm så troligtvis har den någon typ av "easy start". Känns det som att dra i en gummisnodd är det säkerligen så.


Precis som du beskriver så tar hakarna även på denna redan efter 2-3cm (beskrivningen i manualen, lätt motstånd efter 10-15cm, stämmer inte alls...), därefter är det förvånandsvärt stumt när man ska dra igenom kompressionen, känns som att kompressionen är ovanligt hög. Första gången jag skulle starta upp den upplevde jag den så pass stum o hård att dra igenom kompressionen att jag började leta efter en dekompressionsventil både på såg o i manualen... men det finns ingen på vare sig på sågen eller i manual... Så då tänkte jag bara att den kanske var så tung att dra pga att den var ny o att den förmodligen skulle bli bättre efter några tankar. Men nope!

Så någon "Easy start" finns inte på den, varken i manualen eller i vekligheten... 😀

En skitsåg helt enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

Rotvältaren  
#754996 Verkar så tyvärr....

Användarvisningsbild

Re: Jularea på Stiga SP 426 visade sig bli en dålig affär...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755055 Start teknik påverkar. Starta under knät är en sån grej som gör nytta och låtrt starten jobba rätt. Sönderdragen start finns i alla modeller ocv märken.
Man får anpassa sig och lära sig efterhand.
De produkter som finns väljer vi om vi ska köpa eller inte.
Vill man ha nåt billigt köper man det. Då blir det ofta att man får hantera det billiga lite annorlunda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).