Motorsåg och handhållet

Trädfällning, info om olika arter.

27 inlägg 4842 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällning, info om olika arter.

Klyv Bixby  
#754667 Jag har precis fått i uppgift att ta ner en ”stor” ek, men har ingen aning om hur ek är att såga i.

Så tänkte att ni som vet får gärna berätta å sprida kunskaperna vidare 😇
Jag skulle uppskatta att få hjälp med hur brytmånen fungerar i ek lr om man ska tänka på något speciellt?


Senast redigerad av Klyv Bixby mån 04 apr 2022, 20:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Jim_the_one  
#754668 Hårt träd så stor spjälkningsrisk. Såga från brytmån och bakåt allmänt känt som "säkra hörnet". 3-4cm brytmån. Vid risk att brytmånen trycks ihop så slå in kilar bakom brytmånen.

Kolla så att inte eken är k-märkt (om det nu heter så) kan bli dyrt att fälla en sådant skyddat träd.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Klyv Bixby  
#754669
Jim_the_one skrev:Hårt träd så stor spjälkningsrisk. Såga från brytmån och bakåt allmänt känt som "säkra hörnet". 3-4cm brytmån. Vid risk att brytmånen trycks ihop så slå in kilar bakom brytmånen.

Kolla så att inte eken är k-märkt (om det nu heter så) kan bli dyrt att fälla en sådant skyddat träd.


K märkt, är det när dom passerat 120cm bhd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Jim_the_one  
#754670 Skyddsvärda träd är alla över 100cm så kort svar på den frågan är ja.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

anersimyra  
#754671
Klyv Bixby skrev:
Jim_the_one skrev:Hårt träd så stor spjälkningsrisk. Såga från brytmån och bakåt allmänt känt som "säkra hörnet". 3-4cm brytmån. Vid risk att brytmånen trycks ihop så slå in kilar bakom brytmånen.

Kolla så att inte eken är k-märkt (om det nu heter så) kan bli dyrt att fälla en sådant skyddat träd.


K märkt, är det när dom passerat 120cm bhd?

Nej, vid en bhd på 100 cm krävs samråd med länstyrelsen för att eventuellt få tillstånd att fälla trädet. Men ett stort träd av mindre diameter kan ändå bedömas ha såpass högt naturvärde att samråd krävs, det gäller då t.e.x hålträd som hyser häckande Uggla m.f.l arter. I övrigt har ek en dålig draghållfasthet i brytmånen vilken lätt brister.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

anersimyra  
#754672 K märkt gäller träd inom K märkt område och jag vill minnas att gränsen för fällning ligger på 15 cm bhd. I övrigt kan ett träd vara naturminnesskyddat vilket anges med en aluminiumplåt anbringad på stammen i brösthöjd..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Klyv Bixby  
#754673 Okej, ska ta det med han vars träd det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Jim_the_one  
#754676 Tack anersimyra. Där var det långa svaret 🙂

Ska ta en bild på en sån där skylt då det står en sådan ek i min närhet, ska bara jobba klart på jobbet först.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Klyv Bixby  
#754679 Var precis å mätte eken, ca 75-80cm bhd och ingen skylt iaf. Men ska informera ägaren iaf 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

anersimyra  
#754683
Klyv Bixby skrev:Var precis å mätte eken, ca 75-80cm bhd och ingen skylt iaf. Men ska informera ägaren iaf 👍

Den där kräver inte samråd men å andra sidan är det synd att ta bort en såpass ståtlig ek.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Klyv Bixby  
#754684
anersimyra skrev:
Klyv Bixby skrev:Var precis å mätte eken, ca 75-80cm bhd och ingen skylt iaf. Men ska informera ägaren iaf 👍

Den där kräver inte samråd men å andra sidan är det synd att ta bort en såpass ståtlig ek.. 😮


Ja det tycker jag å frun oxå. Men ägaren vill se Lönnen bakom å slippa löven 😮

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

anersimyra  
#754689
Klyv Bixby skrev:
anersimyra skrev:
Klyv Bixby skrev:Var precis å mätte eken, ca 75-80cm bhd och ingen skylt iaf. Men ska informera ägaren iaf 👍

Den där kräver inte samråd men å andra sidan är det synd att ta bort en såpass ståtlig ek.. 😮


Ja det tycker jag å frun oxå. Men ägaren vill se Lönnen bakom å slippa löven 😮

Aj aj aj..det var illa att någon väljer att ta ned ett såpass stort ståtligt träd för att slippa en timmas jobb med löven.. 😮

Avatar Fallback

Re: Trädfällning, info om olika arter.

jannee  
#754691 En ek är lätt att fälla - åt det håll den lutar eller åt det håll de största grenarna är.
Annars är stor brytmån (ca 3 cm) att fördra, det säger nästan bara klick när brytmånen brister.
Större gör att det kan bli osedvanligt tungt att bryta upp trädet + sämre stabilitet.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Jim_the_one  
#754692
1649005817_img_20220403_190832.jpg
1649005801_img_20220403_190845.jpg
1649005780_img_20220403_190808.jpg

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning, info om olika arter.

Klyv Bixby  
#756489 Idag föll eken 🌳
Var bitvis riktigt kraftiga vindbyar, men iaf lite bakifrån.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).