Motorsåg och handhållet

Gröngölingfrågor

56 inlägg 8518 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#752290 Det är en Mk2 😀 😀 😀 . Hur rengör man en totalt ingrodd cylinder (ifall den ser ut vara användbar)? Jag har inga apparater utan är hänvisade till kem, värme o mekanisk bearbetning. 😀

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gröngölingfrågor

jannee  
#752299 Börja med att köra den ett varv i diskmaskinen, om du bara visste hur effektiv en sådan kan vara.
Annars gör en ångtvätt susen, använde en sådan när vi rengjorde tankarna i tankbilen - efter att kört bl.a färg.
Vattenånga löser nämligen ALLT :!:

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#752300 ok, gömma den mellan tallrikarna 🙂 , det är ju rätt starka grejor i dom där tabletterna så det är värt att prova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#752303 Jag har sökt lite efter 550 för reservdelar. En del finns lite för långt bort från mig typ Växjö o norrut. Är det någon som finns däruppe o vill köpa renoveringsobjekt (eller få) så skicka en rad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#754122 Detta Sandviksvärd tänkte jag låna från en 339xp för att prova en Jred 2152 men justerpinnen är för stor för svärdet. Finns det olika HQ lilla fäste? Eller gammal modell?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#754143
hva555 skrev:Detta Sandviksvärd tänkte jag låna från en 339xp för att prova en Jred 2152 men justerpinnen är för stor för svärdet. Finns det olika HQ lilla fäste? Eller gammal modell?

Har inte 339 en 3/8 hobby och jonsereden en 0.325..🤔

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#754145 Nej, nu ser jag att bilden visar ett 0.325.. 🙃 själv hade jag lite problem att få ett modernt Tsumura att passa på en gammal HVA 44 då spåret för svärdfästet hade i stort sett samma bredd som bultarnas ytterdiameter.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#754495 Hur många små svärdfäste finns det egentligen till Husqvarna? Passar ett "vanligt" svärd från en 346 på min 535i batterisåg som ju har .325 delning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754509
hva555 skrev:Hur många små svärdfäste finns det egentligen till Husqvarna? Passar ett "vanligt" svärd från en 346 på min 535i batterisåg som ju har .325 delning?

Nix! Det är två olika svärdsfästen här. Svärdsfästet till Husqvarnas batterisågar heter A095 på Oregon-språk.

Svärdsfästet till Husqvarnas batteridrivna stångsågar heter f.ö. A318 på Oregon-språk.

På en 346 borde det väl vara det s.k. lilla Husqvarnafästet, som jag dock inte vet vad det kan heta på Oregon-språk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

Alex Strömberg  
#754510
Niking skrev:
hva555 skrev:Hur många små svärdfäste finns det egentligen till Husqvarna? Passar ett "vanligt" svärd från en 346 på min 535i batterisåg som ju har .325 delning?

Nix! Det är två olika svärdsfästen här. Svärdsfästet till Husqvarnas batterisågar heter A095 på Oregon-språk.

Svärdsfästet till Husqvarnas batteridrivna stångsågar heter f.ö. A318 på Oregon-språk.

På en 346 borde det väl vara det s.k. lilla Husqvarnafästet, som jag dock inte vet vad det kan heta på Oregon-språk.
/Niklas

Dock är A095 och K095 väldigt lika. Nästan exakt samma. Lite tight med kedjan när svärdet är nytt med A095 svärd på K095 såg.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#754561 Ja det var nya beteckningar för mig. Jag kan alltså glömma att sätta ett "vanligt" 13" .325 på min 535i då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#754562
hva555 skrev:Ja det var nya beteckningar för mig. Jag kan alltså glömma att sätta ett "vanligt" 13" .325 på min 535i då?

Drivlänkarna på en traditionell 0,325 kedja passar inte i batterimaskinens 325 drivhjul. Men det går som sagt att byta till 3/8 och köra med antingen en oregon eller stihlkedja med 1,3 mm länkbredd.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#754566 Betyder det max 1,1mm med ,325 drevet som sitter från början på 535i xp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

anersimyra  
#754567
hva555 skrev:Betyder det max 1,1mm med ,325 drevet som sitter från början på 535i xp?

Jo, den nya 1,1 mm kedjan med 325 delning är den enda kedja som passar på batterisågarna. Men det är som sagt enkelt att byta till ett 3/8 för att på så sätt kunna montera en kedja med 1,3 mm drivlänksbredd.

Användarvisningsbild

Re: Gröngölingfrågor

hva555  
#754569 Tack för info tydligen lite annan utväxling på 3/8.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).