Traktorn i skogen

transmissionsolja

9 inlägg 8717 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

transmissionsolja

hymas  
#75397 Letar med ljus å lyckta efter en kombinerad transmission å hydraulolja, med låg viskositet vid temperaturer under 0 grader. någon som har erfarenhet av detta?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

corvette87  
#75399 granngården har kombiolja som vi använder i jordbrukstraktor

Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

hymas  
#75400 ja kombi oljor finns de en uppsjö av. men de flesta har rätt dåliga köld egenskaper när de gäller hydraulik

   TS
Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

massa-ved  
#75406 Den med lägst viskositet för hyd/trans våtabromsar är ISO VG 32 New Holland/Ambra har en som heter Multi F
vad motsvarande Agrol eller JD olja heter vet jag inte. Det vanligaste är att man har VG 46 i transm.
En STOU olja ( kombi olja ) 10W motsvarar VG 32. Men kryper det ner mot -10 och kallare blir även de lite
sega i början innan de fått upp tempen.

Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

axwell  
#75454 Gå in på okq8.se-oljeguiden. Där kan du nog hitta ditt fabrikat och modell. Om man tex. rekommenderar Q8 t 2200 så skall du inte ersätta den med någon STOU-olja. Shell skall ha en icke STOU som motsvarar 5w-30 men jag inte provat den ännu.
Om du tex. har power shift så duger det inte med STOU eftersom den innehåller silikat och det är inte skonsamt i längden. Då bör man använda en UTTO-olja, shells heter Donax TD 5w-30(80w).Helsyntet heter Donax TDS http://www.shell.com/home/page/nor/prod ... match.html
Senast redigerad av axwell fre 01 jan 2010, 11:54, redigerad totalt 5 gånger.

Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75484 AXWELL, Kan du ta www. adressen igen den fungerar inte

Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

axwell  
#75491 Inte jag heller, men om man googlar på "ew5.earlweb.com"kommer det upp några förslag, bla med en Ford traktor. Ursprungligen har jag gått in via OK:s okq8.se-oljeguiden


Försök med denna adress http://ew5.earlweb.com/search.php?site=13


Se även Shells norska sida tidigare i tråden.

Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

massa-ved  
#77198 Gulf rekommenderar sina STOU oljor till powershift transmissioner :surp:
Men det finns en typ av våtlameller som inte gillar sån olja :???:

Avatar Fallback

Re: transmissionsolja

Andy Cap  
#77534 Kjører med Donax 5w-30 på min Mezzo, det funkar ok. Har du en traktor med enkel transmisjon uten turbin,hurtiggear el.lign, kjør på rød automatolje ATF Dextron II. Brukte den i 10år på min MF390 og det var suverent! Krana var mjuk direkt ned til -15-20. Senn e det jo int så farlig,billigast å stå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).