Motorsåg och handhållet

Yxor – Om de kunde tala …

12 inlägg 1815 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Yxor – Om de kunde tala …

Pelle Skog  
#754457 Det pågår en rensning på ett för mig närstående lantställe. Saker plockas fram, sorteras, sparas, slängs och väcker frågor. Bland alla grejer hittades bland annat ett antal yxor av olika storlek och modell, förmodligen i olika ålder också. Han som samlat på sig de flesta av dem finns tyvärr inte längre bland oss, så en del frågor saknar svar. Kanske kan man få svar här?
1648801503_axes_iv.jpg

Olika modeller
Mot bakgrund av att det är en bondgård vi talar om utgår jag ifrån att de flesta av yxorna har använts till ved och stängselstolpar. Det syns tydligt på några av dem att det är ”den slöa”/platta sidan som använts mer än den vassa.
Av yxorna på bilden nedan, som bara är några av de upphittade, har jag själv bara använt Husqvarna-yxan (syns på färgen), som råkar vara min, och den bortre av de två små i mitten. Jag har kluvit ved med bägge, vilket gick mycket bra i bägge fallen eftersom storleken på veden var rätt. Men Husqvarna-yxan använder jag mest till att banka kil vid trädfällning. Det var det jag köpte den till.
1648801503_axes_vii.jpg

Två av yxorna utmärker sig. Jag skulle vilja kalla dem för ”bilor” men jag kan ha fel. Om jag inte minns helt fel så har jag sett liknande yxor i samband med hustimring. Kan det vara så? Jag har kluvit mycket ved med yxa genom åren och har svårt att tänka mig att dessa två passar till det. Men då måste jag påpeka att jag heller inte provat.
Hur som helst: Det vore trevligt att höra mer om dessa två (på bilderna nedan), och naturligtvis om de andra om det finns något att berätta.
1648801503_axes_x.jpg

1648801503_axes_xi.jpg

Om de kunde tala
Det är lite kittlande att fundera på vad de här yxorna har varit med om. Hur många gånger har de orsakat svordomar och personskador när man missat stolpen och slagit i benet? Hur många vintrar har veden de kluvit värmt innevånarna på gården? Hur stor investering var de? Har de använts i skogen?
Min första kollega när jag började jobba i skogen 1980 hade börjat sin bana på 30-talet med att kvista med yxa. Han kunde inte räta ut sina fingrar sedan dess. Men han kunde svinga en yxa. Det märktes när vi använde kilar.
Det är ju ganska hypotetiskt men nog skulle det vara intressant att höra deras historia från dem själva.
1648801500_axes_ii.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Westra Aros  
#754476 Jag kunde tänka mig att köpa den mindre bilan om den är till salu?

Avatar Fallback

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Pelle Skog  
#754744
Westra Aros skrev:Jag kunde tänka mig att köpa den mindre bilan om den är till salu?

Ursäkta senfärdigt svar. Det är lite oklart huruvuda någon yxa är till salu. Ägaren ville ha lite betänketid. Jag ber att få återkomma.
(Det är bara Hva-yxan som är min och som jag "basar" över. Den är inte till salu men finns å andra sidan hos alla Husqvarna-säljare 😉 )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Bax  
#754759 Om inte bilden ljuger (visst är skaftet lite svängt uppåt?) så är den större bilan en skrädningsbila för att skräda höger sida av stocken vid timring.

Avatar Fallback

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754783 Härikring är skaften svängda utåt så man inte ödelägger knogarna. Uppåt har jag inte sett till. Kanske det finns?

Man har en sväng beroende på hur man är hänt. Sen bilar man stocken när den ligger lös och skräder nerifrån och uppåt så det inte blir "fjälligt" och samlar regnvatten uppifrån. Alltså stocken ligger med draget uppåt.
Man går runt stocken när man bilar/skräder så nån dubbel uppsättning med vänster/högeryxa finns inte.
Eggen är lagd så man bara täljer med ena sidan mot stocken.
Kanske det är så i nån annan trakt? Men det låter inte troligt i mina öron.

Användarvisningsbild

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754814 Visst finns det både höger o vänsterslipade.

Användarvisningsbild

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Arvid0  
#754815
Mange skrev:Visst finns det både höger o vänsterslipade.


Absolut, tror man kan få det från gränsfors tom.

Avatar Fallback

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754820 Visst men brukar ha en sort inte båda. Man brukar vara yxhänt åt ena eller andra hållet.

Användarvisningsbild

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Arvid0  
#754836
Orsa skrev:Visst men brukar ha en sort inte båda. Man brukar vara yxhänt åt ena eller andra hållet.


Jo men de som jobbar med timring vill ofta ha ställda åt båda håll. Särskilt om du ska snygga till en redan timrad stomme.

Användarvisningsbild

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754839 Jag högg både höger o vänsterhänt.
Så jäkla unik är jag inte..
Grann, men inte unik.

Användarvisningsbild

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Bax  
#754856
Orsa skrev:Härikring är skaften svängda utåt så man inte ödelägger knogarna. Uppåt har jag inte sett till. Kanske det finns?
Man har en sväng beroende på hur man är hänt....


Jag kanske tänkte och uttryckte mig tokigt, det var "uppåt" relativt den position yxan har på bilden, dvs ligger.
Så att skaftet alltså är svängt utåt från stocken när man håller i den och ska skräda, såsom du beskriver.

Det går en historia här i trakterna om en man som kom hem från "Amerikat".
Han hade en bila med lååångt skaft och gick baklänges på stocken medan han skrädde den.
I Amerika hade han jobbat med att tälja järnvägsslipers.

Användarvisningsbild

Re: Yxor – Om de kunde tala …

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754858 Långa skaft fanns här med på de större bilorna.
Både höger och vänsterslipade. Rätt raka som släggeskaft de flesta jag sett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).