Traktorer och processorer

Omvänd förarplats?

7 inlägg 4726 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Omvänd förarplats?

trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7544 Har tittat på Valtras omvända förarplatser. Dels finns det inte som alternativ till mindre modeller i exv N-serien, dels tycker jag de är onödigt "påkostade". Jag skulle vilja ha en extra fram-back-parkeringsbromsspak (den som sitter till vr under ratten), med knappar för snabbväxlarna, samt en (el)manövrerad styrventil (liten spak). Dessutom vore det bra om alla funktioner gick att spärra och låstes automatiskt om exv högväxelområdet valdes.

Känns onödigt med kopplings- och bromspedaler samt ratt för att kunna förflytta sig i knappt promenadfart i skogen. Det borde inte behöva bli så komplicerat och dyrt eftersom det redan är elhydraulisk manövrering av allt utom styrningen på high-tech modellerna (och många andra fabrikat också)

Någon som vet om det finns någon som bygger/ eller har byggt (själv) något sådant? Har för mig att jag läst om radiostryrning av traktorer. Det är väl egentligen bara ett steg ytterligare av ovanst. Dock inte nödvändigt för mina önskemål



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7547 Om du inte kan bygga om din traktor som avanstående så är ju radiostyrningen ett hett alternativ.

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7555
MasseyFerguson skrev:Om du inte kan bygga om din traktor som avanstående så är ju radiostyrningen ett hett alternativ.


Jo, men radiostyrningen måste väl ha en bra lösning på nödvändiga ventiler etc som borde gå att använda utan radio. Hittade hydagent KB (eshydagent.se) som visst bygger radiostyrningar till bl a traktorer. Ska höra med dem

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7557 Gör det :lol:

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7573
MasseyFerguson skrev:Gör det :lol:


Gjort! Kostar knappt 30 kkr exklusive montering. Ingen större prisskillnad med eller utan radiostyrning, eftersom mottagaren ändå var inbyggd i den styrenhet man använde. Verkar mycket elegant för den som använder gallringsprocessor. De använde en extra on-off ventil för styrningen. Övriga funktioner är redan el el elhydrauliskt manövrerade.

Skulle räcka med styrventil med manöverspak samt en extra fram-backspak och knappar för snabbväxlarna. Gaspedal bakåt finns redan. Får nog undersöka lågbudgetspåret vidare...

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26194 Såg den här disskutionen nu, å ja har funderat på det där med omvänd förarplats många gånger, å då om man kan snida ihop nått enkelt billigt själv, å då på en traktor me mekanisk låda å riktig koppling...
om man skulle göra plats för fötterna riktigt bakåt, skulle det vara så svårt att ordna gas/koppling/broms pedaler? å ordna styrningen på nått enkelt vis me spak kanske? för det måste ju vara enkelt att (på en traktor med TYP Manuell frambacklåda) göra en länk bak å en spak bak åxå, eller va tros om detta? för nog måste det vara skönt att sitta riktig å kunna förflytta sej kortare sträckor sittandes bakåt....

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26253
trädsamlare skrev:
MasseyFerguson skrev:Gör det :lol:


Gjort! Kostar knappt 30 kkr exklusive montering. Ingen större prisskillnad med eller utan radiostyrning, eftersom mottagaren ändå var inbyggd i den styrenhet man använde. Verkar mycket elegant för den som använder gallringsprocessor. De använde en extra on-off ventil för styrningen. Övriga funktioner är redan el el elhydrauliskt manövrerade.

Skulle räcka med styrventil med manöverspak samt en extra fram-backspak och knappar för snabbväxlarna. Gaspedal bakåt finns redan. Får nog undersöka lågbudgetspåret vidare...

'
Hur fungerar radiostyrningen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).