Motorsåg och handhållet

Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

53 inlägg 8204 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

jlhp  
#753655 Det är kanske bara jag som är gammal, men reagerade med lätt höjda ögonbryn på slutpriset på denna:

https://www.tradera.com/item/301792/530 ... m-carousel

Motorsåg Partner 5000 Renoverings-Reservdelsobjekt
Slutpris
1 730 kr
Slutade 19 mar 16:28
Avslutad
Bud (visa)
46 st

Partner 5000
Motorsågen i behov av renovering. Den startar
och går men tar in sågkedjeolja. Ryker


(har inte varit involverad i budgivningen och det är ingen såg jag är intresserad av för egen del utan bara råkade se det. Inte menat som kritik heller om nu någon här händelsevis är köparen. Saker är ju värda det köparen är villig att betala men visste bara inte att de var så eftertraktade.)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

totte  
#753677 För mycket. Beroende på vad som var felet så mellan 300 - 800 tycker jag vore rimligt. Men när bjuddjälvulen kommer igång i en auktion ...

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Williamm  
#753678 Hur bra Partner än är. Så är 5000 inge vidare smart byggd. Jag har inte stött på en enda utan problem. Max 600 för en fin som går bra skulle jag säga. Jag tycker dock de är bland de coolaste sågarna.
en trasig 254:a däremot skulle jag kunna ge en 500 för kanske.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753700 Att köpa grisen i säcken o chansa är för mig 300, max. Detta är om det är nåt saknar eller behöver på nåt vis.

Williamm.
Dessa 5000 är stort sett samma som 50, 51, 55 och är de såg som öppnade en ny era av sågmotor design.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Williamm  
#753701
Mange skrev:
Williamm.
Dessa 5000 är stort sett samma som 50, 51, 55 och är de såg som öppnade en ny era av sågmotor design.

Motorn är bra, den har jag inget emot.

Men en del saker runt i kring gillar att krångla.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

dotcom  
#753711 Som du skriver, den är värd vad budgivaren ger. Vad är guld och konst värt om ingen budger, de ger varken skydd, värme eller mat om ingen sätter värde på inbytet.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753723 Jo visst klart man ska ha nåt referensvärde.
En såg som inte är fungerande, inte har nåt större affektionspris är värd sin vikt i skrot eller delar.
I detta fall Finns det så pass många att 300:- är ett generöst pris.
Vad det gäller samlarsåg är det rätt stående priser för samlarna.
300 för skrot/reservdelssåg, 3-500 för komplett och ok samlar såg, 500-1000:- om det är nåt mer roligt, 1-3000:- om det är udda eller speciellt. Och uppåt om det är nåt hisnande.
Att låta nån lura sig själv är lika illa som att lura nån. Och att ge dessa summor för såg det finns drivor av är vansinne.
Jag har en trasig torktumlare jag säljer billigt. 2700:- i samma prissättning.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

jlhp  
#754441 Skönt att se att det inte bara är jag som är gammal och inte hänger med 😉
Jag håller helt med er om vad som vore en rimlig prisnivå, och inte minst i detta fallet då det uttryckligen står att den är defekt. Men, när jag kikar på Tradera så upplever jag generellt att prisnivåerna är rätt uppdrivna, särskilt om man betänker att man köper grisen i säcken. Ja, ja, det är ju bara att gratulera säljarna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

anersimyra  
#754552
1648892006_bf87c641-8f56-471b-a24e-cf1ad9367d09.jpeg
1648892004_bae637ed-3c95-4af0-925c-017dc5313f3c.jpeg
1648892001_8f4c7356-92e5-4355-8e63-183a70b44745.jpeg
. Den här gamla uven gick på 900 inklusive frakt. Sågen gick rätt hyggligt men hade jag känt till hur den såg ut invändigt så hade 200 spänn känts mer rimligt..🤑🤑😂

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

anersimyra  
#754553
Men den billigare och finare practican är det numera gott gry i..🙂

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754555 Det händer ltg grejer när skit av gammal olja löses upp.
Jag brukar rengöra först innan start, så händer inget pga gamla synder i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754556 Dessa hade sålt bra om de gjorts idag.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Williamm  
#754563
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=paiINifHtnA Men den billigare och finare practican är det numera gott gry i..🙂

Den där går mycket bättre en mina tre gratis tillsammans. Vad fixade du på den? Den låter trimmad.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

anersimyra  
#754565 Ja, den är uppskrämd från 2,7 hp vid 8500 rpm till 3,7 hp vid 10.000 rpm och det ska enligt Andreas som trimmat sågen gå att få ut ännu mer med ett större luftfilter. Så nu söker jag då den höga kåpan till 44 practica..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kan en gammal trasig såg vara värd?

Williamm  
#754574
anersimyra skrev:Ja, den är uppskrämd från 2,7 hp vid 8500 rpm till 3,7 hp vid 10.000 rpm och det ska enligt Andreas som trimmat sågen gå att få ut ännu mer med ett större luftfilter. Så nu söker jag då den höga kåpan till 44 practica..👍🙂

Vilket år kom den höga kåpan? Jag kanske har en.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).