Skogsröjning

Röjning/Gallring

3 inlägg 1447 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning/Gallring

Skogum  
#753468 Hej! Har gått i funderingar angående röjningen som väntar. Undrar över om jag ska kanske ska prova att gå ner till 17-18 på 5,64. För att underlätta i gallringen senare. Nån som har varit i samma tankar eller till och med provat?

Mvh

TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar

Re: Röjning/Gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753478 Bolagen röjer så eller ännu hårdare.

Användarvisningsbild

Re: Röjning/Gallring

Älgfoderodlare  
Skogum skrev:Hej! Har gått i funderingar angående röjningen som väntar. Undrar över om jag ska kanske ska prova att gå ner till 17-18 på 5,64. För att underlätta i gallringen senare. Nån som har varit i samma tankar eller till och med provat?

Mvh

Om man nu har rel. täta välväxande ungskogsbestånd, så bör man ju även ta in de ev. eko. effekterna av Taxonomin i en snar framtid. Förlusten i tot. växande ungskogsbestånd via röjning, kan ju bli att vara en förlust även i ett längre perspektiv.
För om nu en större / mer väl utvecklad marknad inom Taxonomin infinner sig. Så är det ju just ungskogar med hög tillväxt o därmed CO2 inlagring att vara de mest åtråvärda. Långsiktiga avtal, som ändå inte minskar möjligheten att utnyttja den egna skogens slutliga möjligheter. Men som underhåller / undviker kostnader på vägen dit. Bör vara att föredra / utnyttja ! All röjning o gallring som missgynnar den egna ekonomin, bör ses som en förlust !
Vi privatskogsägare, har ingen självnytta / beroende av den industri vi förser med billig råvara.
Börja tänk på er själva i första hand o gör det som sen blir rätt !

Varför jag inte röjer o inte mer än låggallrar självdöda eller undertryckta träd i mina bestånd. Är för att jag har en vision om en annorlunda framtid ! Där det är de träd som växer, som kommer att ha en allt större betydelse i många avseenden !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).