Virkesmätning och Matrisfub

Nybörjare inom vedklyvning, mätning osv. Behöver lite hjälp

21 inlägg 10495 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjare inom vedklyvning, mätning osv. Behöver lite hj

jannee  
#753200 Är det inte chauffören som avgör om denne avser att köra med ett "litet" överlass eller inte.
Ett överlass kan kosta betydligt mer än det smakar men vilka chaufförer har inte då och då kört med överlass?
I mitt fall rörde det sig om ett gammalt trångt villaområde, smidigast att bara köra med bil (oframkomligt med släp) och i stället för att hitta plats för släpet och slippa omlastning blev det ett rejält överlass.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare inom vedklyvning, mätning osv. Behöver lite hj

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753351 Frågan är ju hur mycket brännved i stjälpt kubik det blir. Ligger på kökssoffan och utan tabell och utan att jag är vedeldare i den skalan så är det väl mer än 26 kubik det blir. Är det 40?
Priset är helt ok i dessa tider med ökande pris. Det är högre än vad en skogsägare får betalt för leverans till industri, Killgissar på ca 3-tusen högre.
Den som säljer, om det är vid sidan av beskattningen, gör en ”affär” men har du ett ”vanligt” hus kanske det räcker 2 säsonger och då har man inte lagt ut så mycket kontanter på uppvärmningen jämfört om elmätarn skulee snurra och snurra kommande två år.
Priserna är på väg upp på brännved också. Så det kan definitivt bli dyrare för det vedlasset nästa år.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare inom vedklyvning, mätning osv. Behöver lite hj

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753352 googlade och omräkningstalet är enligt den uppgiften 1,6. Så 26 kbm t som mann mäter 4m-traven där den ligger dvs yttermått med luft och allt blir 1,6 ggr större volym som kapad o kluven volym. Offertmatte 25 x 15 är 37,5 så ca 40 kbm stjälpt mått kapad/kluven är inte så långt ifrån.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare inom vedklyvning, mätning osv. Behöver lite hj

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753410
Mangan skrev:
alias skrev:Tycker att det låter som en hög fastmasseprocent för björk. Tycker att det är vanligare att virkesmätarna uppskattar fastmasseprocenten till i storleksordningen 40-50 % beroende på grovlek och rakhet.


Har aldrig fått under 50%, men om man huggit fallande kanske det blivit lägre. 🤔


Jag mindes nog fel, för nu fick jag 48% och det var inte sämre än vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare inom vedklyvning, mätning osv. Behöver lite hj

Vedproducent  
#753566 Det beror ju på fastvolymprocenten. Men om vi nu säger den är 50 % vilket är högre än medelvärdet för Björk som ligger på 47 % i södra Sverige. Då har du 13 fub och vill du räkna volymen rå så kan du använda omräkningstal 2,3 om du kapar 30 cm. Då får du ganska precis 30 kubik stjälpt. Sen krymper den när den torkar cirka 10 %. Så du får 27 kubik stjälpt 30 cm ved när den är torr. Ska du ha bättre siffror måste du veta exakt fastvolymprocent men det är så du får räkna. Sen blir det lite mer volym om du gör längre längder naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare inom vedklyvning, mätning osv. Behöver lite hj

jannee  
#753580 Finns det någon statistik om hur mycket LÄGRE fastvolymprocenten är när det handlar om fallande längder.
3 meters kan jag tänka mig ligger runt 45 % men fallande?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).