Socialt (mer om oss)

Sluta med Alkohol ??

349 inlägg 212238 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Kse  
#677027 Att vara utan alkoholen kan göra stor skillnad, alla som tvivlar bör prova en vit månad.
Sömn, vikt och allmänt välmående märks ganska snabbt om man har haft aningen för högt intag.
Jag har själv provat med vit månad som en rolig grej i kompisgänget, om inte annat får det en att tänka efter lite vad vi har för alkoholkultur.
Problemen som jag upplevt med att ta en vit månad är bara rent sociala, folk har svårt att acceptera att man inte dricker alkohol och vill gärna att man iaf. tar en liten öl.

Det börjar visst en ny månad just idag...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

anersimyra  
#677033
Kse skrev:Att vara utan alkoholen kan göra stor skillnad, alla som tvivlar bör prova en vit månad.
Sömn, vikt och allmänt välmående märks ganska snabbt om man har haft aningen för högt intag.
Jag har själv provat med vit månad som en rolig grej i kompisgänget, om inte annat får det en att tänka efter lite vad vi har för alkoholkultur.
Problemen som jag upplevt med att ta en vit månad är bara rent sociala, folk har svårt att acceptera att man inte dricker alkohol och vill gärna att man iaf. tar en liten öl.

Det börjar visst en ny månad just idag...

Förvånande är även hur lite det krävs för en negativ ” dagen efter ” effekt. Två stora starköl låter inte mycket men ger såpass negativ effekt på sömnen så att i stället för att vara ” uppe med tuppen ” så blir man liggande i sängen till efter 09.00 en lördag när planerna var att vara ute på fototur redan vid 08.00..😴🥱

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

tallen100  
#677046 Ja det behövs inte mycket för att morgondagen ska bli halvt förstörd, det tar på krafterna.
Och är väl ofta inte värt det egentligen, så nån vit månad är inte så dumt.
Senast redigerad av tallen100 sön 01 nov 2020, 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677047
Uvskogen skrev:Nu vill jag inte på något vis jämföra mig med den kämpainsats som flera i den här tråden gjort.
Men tänkte ändå berätta om vilka effekter total nykterhet har haft på mig själv.
Jag stoppade allt alkoholintag för drygt 3 månader sen. Av hälsoskäl. Det var inte särskilt svårt avstå rent fysiskt, knepigare är det sociala. Men här hjälpte faktiskt pandemin till. Men man har så många vanor i livet där alkohol hör till, typ "fredagswhiskyn". Inte varit helt lätt hitta alternativ till det.
Nu har jag inte tänkt bli helt alkoholfri för all framtid, men ska väl i ärlighetens namn säga att jag får allt svårare hitta en anledning att dricka alkohol igen. Men kanske lite glögg till jul 🤔
Men nu till det tydligt positiva. Jag har fått lägre blodtryck (bra för mitt hjärta), sover otroligt mycket bättre, gått ner massor i vikt ( men det beror på flera saker som samverkat), blivit lugnare och samtidigt mer energi över hela dagen. Sen har jag på något konstigt sätt fått mer tid över för allt jag har att göra. Spara in på utgiftskontot gör man. Men det åts snabbt upp av huggarbyxor och annat nödvändigt till verkstan och skogen 😉
Så ovan sagt i all ödmjukhet och kanske som lite inspiration till någon. Det har gett förvånsvärt stora effekter, helt oväntat för mig. 😀


Jag har gjort samma sak, inte av hälsoskäl men avstod alkohol en period och upptäckte bara fördelar med det så det har rullat på, är nog minst 5 år nu. Har druckit nån drink vid sociala tillställningar men det är egentligen för de andras skull, folk verkar bli väldigt provocerade av att man är nykter. Förmodligen säger det mer om deras eget förhållande till alkohol än något annat.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688951 Ja det blir längre mellan kontakterna men det händer mycket i min omgivning så tankarna är åt flera håll men dagarn går så nu blir det min 15de Jul utan starvaror och jag känner mig trygg men man får inte va säker. 5390 dagar är det gågna nu.

Ha det bra över helgerna och även i fotsättningen. Hälsar en gammal Man.
Senast redigerad av backman tor 24 dec 2020, 11:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

hfab  
#689012 Bra jobbat @backman!
God jul och gott nytt!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Bax  
#689015 God Jul och Gott nytt år backman.
Kämpa vidare 👍

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

totte  
#689097 Trevligt att pratas vid en stund i dag Åke! God Jul och Gott Nytt år önskar jag även på detta sätt!

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706497 Hej på er. Ja kom på att jag har passerat 15 års gränsen i min nykterhet och det fungerar bra. 23/3-06 var startdatum då tanken kom och blev till handling. Trodde inte det skulle fungera efter ca 49 års nyttjande i stigande skala men 5482 dagars nykterhet visar att det fungerar. Ha det bra hälsar en trött (alkoholist) ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

totte  
#706635 Det är bra Åke, vi uppskattar att du hör av dig och berättar. Såg på sågforumet att du hittat en fin Stihl BLK, en prydnad för samlingen. Få se om det kan bli nån resa framåt sensommaren om virus och FHL så tillåter, skulle vara väldigt trevligt att träffas igen.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733483 5700 skrev jag i boken i dag en dag i taget fungerar än, tycker inte det är några problem men man vet inte va morgondagen har att bjuda.
Ha det bra hälsar en Trött Alkoholist.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753353 Ja idag är det 16år sedan jag tog hjälp mot mitt drickande 5844 dagar har gått och inte en har jag ångrat mig. Har även avstått från lättöl, enbärsdricka är det starkaste ett par glas har det blivit . Får se hur länge det varar har inte varit på AA möten på 2år som läget har varit med all smitta.

Ha det bra hälsar jag eder alla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Samlarn  
#753367 Härligt att höra, hoppas vi ses under sommaren. Detta år planerar vi att ha vår maskinträff igen och du är hjärtligt välkommen om hälsan tillåter.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Umea  
#755319 Läsvärd artikel i Expressen.

https://www.expressen.se/amelia/polisen ... -promille/

Ge inte upp, fortsätt kämpa !

Ha det så bra och hoppas ni alla får en fin vår !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755399 Tack för ett bra inlägg jag blir riktigt berörd när man tänker tillbaka på tiden på nämdemansgården i Uppsala 2006. Så nu ser jag fram mot den 17 påsken utan sprit.
Hälsar en Gammal Alkoholist.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).