Skogsröjning

Avlägsna rejäl stubbe

9 inlägg 3503 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avlägsna rejäl stubbe

Lokke  
#753251 Hej!

För några år sedan fällde vi ett gigantiskt träd (20 träd är kanske bättre beskrivet) som växt ur samma rotsystem/gemensam stubbe. Ni ser några av stammarna på bilden. Stammen är inväxt i en gammal mur som vi gärna låter vara så orörd som möjligt.

Stubben skjuter många nya skott och jag skulle gärna bli av med den på något sätt. Vad säger ni? Har ni något tips på hur jag kan gå tillväga utan att gräva bort allt?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Avlägsna rejäl stubbe

Lokke  
#753254 Stövel strl 46 för skala 😅

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avlägsna rejäl stubbe

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753265 Trimmar du frekvent bort de späda stubbskotten (innan de hinner förvedas), så lär stubben snart dö.

Sedan kan du i lugn och ro vänta tills stubben förmultnar bort...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Avlägsna rejäl stubbe

zeetorg  
#753276 Du kan borra hål och trycka i ecoplug eller grovsalt så dör den fortare.

Avatar Fallback

Re: Avlägsna rejäl stubbe

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753407 Klipp dem i rötmånaden några år så ger det sig

Användarvisningsbild

Re: Avlägsna rejäl stubbe

Lokke  
#753424 Tack för tips! Ska klippa och gå lös med borrmaskin och salt.

Är det ens ett alternativ att försöka elda upp den, och hur skulle man gå tillväga isf?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avlägsna rejäl stubbe

Sture Andersson  
#753427 Ja skulle elda upp den ,påskeld uppe på .Men det får ju inte vara tort, kommer brinna i flera dar.

Avatar Fallback

Re: Avlägsna rejäl stubbe

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753431
Lokke skrev:Tack för tips! Ska klippa och gå lös med borrmaskin och salt.

Är det ens ett alternativ att försöka elda upp den, och hur skulle man gå tillväga isf?

Undvik det i den muren tror jag. Låt tiden och lite jobb ha sin gång.

Avatar Fallback

Re: Avlägsna rejäl stubbe

jannee  
#753442 Finns många ämnen i ett hushåll som är giftiga gentemot växande grödor (träd och sly) som du kan använda dig av.
Du har bl.a ättika, klorin, glykol m.m.
Varför inte borra några hål för att senare hälla i brandfarlig vätska och tända på, kommer att brinna långsamt - om det över huvud tar sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).