Motorsåg och handhållet

Kokad koppling!?

10 inlägg 1938 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kokad koppling!?

svennefilip  
#753029 Var ute idag och skulle plocka ner lite träd med min Stihl ms261c! När ja tagit ner 2 träd började sågen skena på tomgång och höll säkert 6-7 tusen varv, nollade då den elektroniska förgasaren och märkte efter en stund att det rök i från kopplingen plockade då av svärd och spottade på trumman och det bara fräste bort på 1 sekund!? Plockade av Truman och inget ser kontigt ut men känns ju inte som trumma och koppling skall bli så varma att dom inte går att vidröra?? Detta kan ha skett för att jag när sågen skenade andvände kedje bromsen två tre gånger eller så är det något annat som inte står rätt till. Någon som vet va det kan vara? Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

JohannesG  
#753052 Har inget svar på själva frågan. Men ställer en fråga som kanske kan hjälpa de som kan att svara.
Du skriver att sågen skenar, då tolkar jag det som att den går okontrollerat på maxvarv, sedan skriver du 6-7000 varv, det är ju halvgas på en såg. De brukar toppa omkring 15000varv.
Vilket menar du? 🙂

Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

svennefilip  
#753085 Det ja menar är att tomgången öka till typ 7 tusen varav, har ingen varvräknare i bakfickan så vet inte exakt men extremt hög tomgång iallafall!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

Emanuel90  
#753088 Den blev garanterat varm för att du la i kedjebromsen när den rusade eller vad man ska kalla det, all friktionen där blir till värme

Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

Vante  
#753091 Låter som vevhuset kokade då skenar såg men broms band eller något ligger och ger friktion

Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

anersimyra  
#753129 Kärvar gasvajern..🤔

Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753131 Rusar den nu med eller bara då?

Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

svennefilip  
#753158 Om jag haft full gas en liten stund så blir tomgången så hög att kedjan går i en satans fart men om jag sen trycker kedjan mot tex ett träd så den stannar då går tomgången ner till normalt! Väldigt konstigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

Joakim S  
#753159 Min 241 var så där, men den stannade själv efter några sekunder. Bytte magnetventilen på den, men den uppförde sig likadant, så jag sålde den som repobjekt.


Användarvisningsbild

Re: Kokad koppling!?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754544 Hur har det gått?
Ta reda på vad som strular innan du kör mer annars kan det bli dyrare och mer skador.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).