Motorsåg och handhållet

Partner modell?

83 inlägg 30549 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

jlhp  
#711292 Ooops, ja jag skrev ju i början att jag inte är någon mekaniker...

Hmm, jag får sova på den saken. Kan ju i alla fall ta av kåpan med startapparaten, sen får jag se. Bär lite emot att strula med svänghjulet när det inte är nödvändigt, "if it ain't broken, don't fix it", men å andra sidan är det ju retligt att ge upp när vi kommit så här långt i detektivarbetet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

jlhp  
#711825 Sovit några dagar på saken nu och jag tror jag avvaktar med att riva av svänghjulet tills vidare. Tack för hjälpen så långt med identifierandet, jag återkommer om jag kommer på andra tankar eller om det blir att svänghjulet ändå måste av.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Williamm  
#711827
jlhp skrev:Sovit några dagar på saken nu och jag tror jag avvaktar med att riva av svänghjulet tills vidare. Tack för hjälpen så långt med identifierandet, jag återkommer om jag kommer på andra tankar eller om det blir att svänghjulet ändå måste av.

Jag hade också avvaktat.
Jag tror att kubarna inte har någon krysskil till svänghjulet, och då blir det svårt att få tillbaka det rätt.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

totte  
#711840 Jodå, krysskil finns (från R522 IPL, likadant på R22):

1620156243_kil.jpg


Hindrar inte att det är ytterst klokt att inte riva av svänghjulet. Bättre att kalla sågen för en R22 så länge och vara nöjd än att riskera krångel. Laga inte det som funkar.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Williamm  
#711845
totte skrev:Jodå, krysskil finns (från R522 IPL, likadant på R22):

1620156243_kil.jpg


Hindrar inte att det är ytterst klokt att inte riva av svänghjulet. Bättre att kalla sågen för en R22 så länge och vara nöjd än att riskera krångel. Laga inte det som funkar.

Tack!
Bra att jag hade fel. (alltså att dem har krysskil)

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711847 De behöver ha nåt som visar vägen vid montering. Det har alla på nåt vis.

Jo, att kalla den R22 är nog inte helt fel.

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

Hepo  
#711935 Hej orange r12 vad var den ämnad för?

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Williamm  
#711938
Hepo skrev:Hej orange r12 vad var den ämnad för?

Civilförsvaret eller Televerket är min gissning.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

totte  
#711943 Rätt säkert civilförsvaret.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711944 Cevilförsvars styrelsen levererade till järnväg, televerk, elverket etc.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Williamm  
#711951 Då gissade jag rätt med båda!

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

jlhp  
#752998
Mange skrev:1973 kom R22, 1974 kom R522.
R22 och R522 hade båda Tyristor tändning. Båda har kedjefångtapp, bakre handtags knogskydd och nästan samma kedjebroms..
Vevhustätning på 522 sitter mellan oljepumps drev och lager, på R22 närmast svänghjul.
Delar i kedjebroms skiljer men jag brukar bortse från det då det är lätt bytt en bromskåpa.


@Mange:
Var ju bara tvungen att få klarhet i det här med R22 eller R522 så nu har jag haft av svänghjulet och tagit en bild. Nu kan du äntligen fylla på i listan med nummer 935790 :-)
Såvitt jag kan förstå är det en R522.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753007 Ok. Den är i listan nu. O länkat hit så vi kan hitta bilderna här sen.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Lowe  
#794992 Hej
Går det avgöra vad detta är för modell på dessa bilder?

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Williamm  
#794995
Lowe skrev:Hej
Går det avgöra vad detta är för modell på dessa bilder?

Brödrost.. Kub...

Troligen en R55 av toppkåpan att döma. Men kan vara vilken som helst. Någon bild under kåpan vore bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).