Skogsröjning

toppbrott pga bristande röjning

38 inlägg 9815 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Älgfoderodlare  
#752037 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:39, redigerad totalt 2 gånger.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

dotcom  
#752039
lerbo skrev:
dotcom skrev:Men skogsindustrin motverkar ju aktivt din vision! Jag törs inte tro på en marknad där råvaran betalas sitt rätta värde inom överskådlig tid. Men jag tycker ändå du gör rätt, tror du på din idé ska du arbeta utifrån den, jag är inget orakel och i mångfalden finns framtida vinnare. Skogsindustrin vill som all industri ha billig helst kostnadsfri råvara, hela det svenska konceptet är uppbyggt utifrån trygg råvaruförsörjning till industrin. Det kan vi utläsa i historiken. Vi är mer eller mindre alla skolade att skogsnäringen är en basindustri som genererar enorma exportintäkter till Sverige, ingen ska ifrågasätta hur och till vilka, Sverige låter bra.
Om, jag skriver om. Alla höll på råvaran ett år (ingen betydelse i skogens mångåriga kretslopp vad gäller ekonomi) skulle det knappast ge någon större effekt på virkespriset, snarare på lagstiftningen. Vi har haft avverkningsplikt förr, det är kapitalet som styr.

Var det här ett svar på mitt inlägg?
nä, men bra du frågade. syftade på älgfoderodlare.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

dotcom  
#752040 "Kvaliteten kommer eller skapas inte via breddgrad, det är skötselmetod o trädslag" Kan vara sant, men resten du skrev, det jag förstod, tillåt mig tvivla. Verkar bra i resonemanget, mycket som ska klaffa dock, Verkar bra gör att kissa i byxorna när man fryser också, men det värmer inte i längden. Nä satsa på volym, det är vad sågverken vill ha, grova stockar. Jävlas med industrin ( i alla fall ni som vi här får betala för förstagallringen) genom att röja bort första gallringe, så får vi se om lagstiftningen snart förbjuder det via någon omskrivning.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Älgfoderodlare  
#752042 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

lerbo  
#752044 Tillväxten beror ju visst på breddgrader/markförhållande, politiker å industrin kan säga vad dom vill

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Älgfoderodlare  
#752046 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

lerbo  
#752047 Ja men du sköter väl skogen efter mesta möjliga tillväxt till godtagbar kvallitet? Finns ju ingen anledning att göra nått annat!

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Älgfoderodlare  
#752051 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Älgfoderodlare  
#752052 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

lerbo  
#752053 Ja där är ju ägande rätten viktig, så man kan sköta sin skog efter eget tänk 👍

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Älgfoderodlare  
#752054 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

hfab  
#752066 Återgår gärna till ämnet
Sommar skrev:Kan jag skriva att toppbrott är en typ av skador som sker om man inte röjer och skapar stabila träd? Om det kommer mycket tung snö, alltså. Jag håller på att skriva ett mail till Skogsstyrelsen och vill undvika att sitta med knasluvan.

Vad handlar skrivelsen om?

Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Sjögården  
#752118 Jo det stämmer.
Röjer man ungskogen i tid och till rätt stamantal minskar risken för toppbrott.
Att få balans mellan stam och krona och mellan rot och träd når man bäst genom att skapa utrymme för varje träd.
Men låter man det stå till självgallring blir det heller inga toppbrott.Då får man heller ingen dimensionsutveckling men mycket volym av klent virke, vilket räcker för en del.
Tyvärr händer det att blötsnönvräker ner och då blir det toppbrott oavsett hur skogen är skött.
Är bara att tugga i sig… 😉

Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Sommar  
#752261
hfab skrev:Återgår gärna till ämnet
Sommar skrev:Kan jag skriva att toppbrott är en typ av skador som sker om man inte röjer och skapar stabila träd? Om det kommer mycket tung snö, alltså. Jag håller på att skriva ett mail till Skogsstyrelsen och vill undvika att sitta med knasluvan.

Vad handlar skrivelsen om?

Jag har blivit uppringd av en konsulent på Skogsstyrelsen som sa att de skickat över ett område på min fastighet till Länsstyrelsen för naturreservat. Dessa avdelningar består av 95 % av den skog som är avverkningsmogen, samtidigt som jag akut behöver röja 110 hektar för att få till växande stabila träd. Jag försöker nu med alla medel motivera för Skogsstyrelsen varför en skog måste skötas. Konsulenten som ringde upp skrattade och sa; "det bryr väl inte vi oss om", när jag sa att jag behövde avverka för att sköta skogen. Lite chockad blev jag av det bristande intresset för växande hållbar skog och det ensidiga intresset för naturreservat. Det finns heller inga hotade arter på avdelningarna i det här fallet och skogen är mellan 80-100 år.
På röjnings/gallringsavdelningarna finns toppbrott, som kanske inte uppstått om träden varit grövre, det var därför jag frågade.

   TS
Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Robbie  
#752360 Du ska väl få en intrångsersättning så den borde finansiera din röjning lika väl som en avverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).