Skogsnyheter

Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

16 inlägg 5976 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Fredrik Reuter  
#75079 It´s in the eye of the beholder...

http://www.dagensarbete.se/home/da/deba ... _skog_med_



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

masterchief  
#75082 Gäller inte marknadsekonomi även för staten?

Användarvisningsbild

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Christer j  
#75151 Stackars lilla skogsindustrin som bara har skogen som råvarulager.

Räkna på vad virkespriserna är i ett historiskt perspektiv till fast penningvärde så ser man att
virket bara blir billigare och billigare och lönekostnaden högre och högre.

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75157
masterchief skrev:Gäller inte marknadsekonomi även för staten?


Facket och i synnerhet Pappers har aldrig gillat marknadsekonomi.

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

axwell  
#75171

Skogs Land 18 dec 2009


Ofattbart att inte Norra Skogsägarnas medlemmar har agerat mot sin "beskyddare" Tomas Mörtsell. Jag känner bara en person som är med i den nordligare föreningen och han har agerat genom att begära sitt utträde.
Pappers inblandning får mig att hamna i konflikt med mitt samvete, skall jag lämna pappers nu eller vänta på att de kommer med någon avbön.

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75190 Att Pappers och Billerud sitter i samma båt och ville ha gratis råvara är ju inget förvånande, men vad gör Norra på deras sida i kampen?

Även jag undrar dock vad Sveaskog gör i virkeshandeln egentligen? Men, synd att klaga om det blir fler köpare...

Användarvisningsbild

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75197 Med sådana vänner som Tomas Mörtsell behöver man inga fiender som skogsägare b-( ~x(

Det var med stor vånda jag lämnade dåvarande Västra skogsägarna vid fusionen med Mellanskog, men med rådande utveckling i rörelsen vette f---n om jag inte gjorde rätt :?:

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75221
The Boxer skrev:Det var med stor vånda jag lämnade dåvarande Västra skogsägarna vid fusionen med Mellanskog, men med rådande utveckling i rörelsen vette f---n om jag inte gjorde rätt :?:


Man skall nog inte klumpa ihop alla skogsägareföreningar till samma "rörelse".

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Axl  
#75301 Jag ser ingen anledning till att mina skatte pengar ska gå till sveaskogs virkesköpare. Dom har som sagt ingen egen industri så varför ska dom ha virkesköpare? Jag håller däremot inte med debattörerna om att dom itne ska ta ås mycket betalt dom kan för sitt virke av industrin.

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75310 Vad jag förstått så är sveaskogs virkeshandel lönsam,dvs inga av dina skattepengar går till extra virkesinköpare.Man utnyttjar sin storlek som skogsägare för att förhandla fram bra avtal med sina kunder.Kan de då köpa in privatvirke billigare är det väl en bra affär? Det är väl fritt fram för alla att köpa virke av Sveaskogs leverantörer? Bara att bjuda över.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

axwell  
#75315
Axl skrev:Jag ser ingen anledning till att mina skatte pengar ska gå till sveaskogs virkesköpare. Dom har som sagt ingen egen industri så varför ska dom ha virkesköpare? Jag håller däremot inte med debattörerna om att dom itne ska ta ås mycket betalt dom kan för sitt virke av industrin.



Jag tvivlar på att dina skattepengar går i fel riktning. Vare sig Sveaskog eller någon annan aktör idkar någon välgörenhet utan vill tjäna pengar till sina ägare genom att betala vad som krävs för att det skall bli affär. Om Sveaskog bara ville köpa timmer till sina *(hel-?) eller delägda sågverk skulle dom missa fler uppgörelser.
Inom mitt närområde finns Norrskog som saknar massaindustri på nära håll, så deras intresse för massaved är svagt. SCA har egna virkesköpare men deras entreprenörer kan betala bättre och dessutom erbjuda service samtidigt som de tjänar till sitt uppehälle.
Om "Norra" fick sitt eftersträvade monopol kunde man betala mindre till sina medlemmar (så länge man har dom kvar)och diktera villkoren till sina köpare.
Jag tror inte att Sveaskog behöver sälja någon massaved utan att tjäna en slant till dig, mig och Göran P.


*Är det någon som har koll hur Sveaskog äger sina virkesköpare?

Avatar Fallback

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

marcus1  
#75473 pojkar ni skall vara glad att det finns lite konkurrens om virket billerud är bara lesna då de måste betala mera för virket och pappers bryr sig knappast om skogsägarna. går fabrikerna bra genom att de får billig råvara, kan de kräva högre löneökningar åt sina medlemmar vid nästa kollektivavtalsförhandlingar. hälsn. torparen

Användarvisningsbild

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Skogshuggarn  
#76294 http://www.skogsaktuellt.se/?p=32998&pt=108&m=1422

Är dom inte lite dåligt pålästa här gällande prisutvecklingen på massaveden?,,,,,,
Dessutom får vi (fortfarande), ingen ersättning för biomassa + vrak som enligt Admins uppg uppgår till ett nationellt värde av 2 miljarder Sekr.

Användarvisningsbild

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76638 Nu ger Sveaskog svar på tal http://www.skogsaktuellt.se/?p=33005&pt=108&m=1422
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Staten höjer virkespriset, tusentals kan bli arbetslösa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78503 Nu höjer i alla fall staten lövmassavedspriset med 25 kr http://www.skogsaktuellt.se/?p=33102&pt=108&m=1422 Återstår att se om det resulterar i några varsel...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).