Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32227 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#743208 Sossarna vill förstatliga allt som går, det är nämligen deras grundidé.
Egentligen inte alls dåligt, dock kan oftast en sosse inte driva ett företag, när folk som inte har något eget vinstintresse (mer än personligt) blir inte sällan resultatet dåligt, för att inte säga helt orimligt dåligt.
Privat i all ära men i dag är vinstintressen kortsiktiga, aktieägarna vill ha så hög utdelning som möjligt på kortast tid, finns absolut inget långsiktigt tänkande.
Sossarna har under den senaste perioden taget en del dåliga beslut, men det är ändå inget mot vad de borgerliga gjort.
Eftersom vi väljare inte ställt några krav på vara folkvalda politiker, VI HAR VARIT MESIGA, RENT UT SAGT.
Nu går det till så att en mindre begåvad politiker ger direktiv till en maktfullkomlig tjänsteman att genomföra ditt och datt.
Tjänstemannaansvaret är borttaget så vad f*n som helst kan ske och gör så görs.
Alla skyller på alla, men i grund och botten är det vi väljare som valt FEL politiker - vi är för bekväma, nöjer oss med de namn som står på valsedeln.
Svensk kärnkraftsteknologi var tidigare mer eller mindre världsledande, detta är idag ett minne blott.
Hade inte sossarna tvingat fram det valresultat som de gjorde hade det med största sannolikhet sett helt annorlunda ut idag.
Alternativet till fortsatt obegränsad kärnkraft fanns nämligen inte som alternativ.
Därefter har sossarna med bistånd från miljöpartiet gjort ALLT för att förhindra fortsatt utbyggnad och drift av kärnkraften.
Nu blåser det "lite", vindkraften lär producera för fullt, bra, priserna går ned, folk blir nöjda och snart är allt glömt - ELLER?
Tänk efter lite, ni med era imbecilla hjärnor (även jag känner mig träffad) vem ni lägger er röst på till hösten.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

skogshare  
#743212
Robur Clivus skrev: Teknikuveckling och nya energislag innebär stora prisförändringar som kräver nya beräkningar. Det behövs aktuella siffror både för energibranschen och för samhället i stort.

Rapporten ger läsaren en övergripande aktuell och jämförbar bild av elproduktionskostnader för kommersiellt tillgängliga tekniker med en beskrivning och redovisning av de faktorer som påverkar elproduktionskostnaderna. Den innehåller även diskussion om värden av fler funktioner och tjänster till energisystemet (än produktion av kilowattimmar) vilket är nödvändigt för att ge en uppfattning om vilken roll olika anläggningar och aktörer kan få i ett framtida energisystem.


När vi nu kommit så långt i satsningarna på förnybar energi, som vi gjort, måste det fortsättningsvis ske så kostnadseffektivt som möjligt, genom att bl.a. med utgångspunkt från befintliga/planerade havsbaserade vindkraftparker skapa energikombinat där vindkraften kombineras/integreras med optimala förutsättningar för produktion av sol- och vågkraft, grön vätgas(som reglerkraft) och syresättning av havsbottnar - och på sydliga breddgrader med avsaltning av havsvatten.

En fråga är också vilken prisskillnad det kommer att vara mellan el från uppgraderade reaktorer resp. 4G-reaktorer med eventuella möjligheter till intermittent drift.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#743215 Jag skulle vilja se en kalkylen på havsbaserad vindkraft utanför Bohuslän där det är 50 meter djupt, kriegers park i Danmark är det 20 meter djupt, undrar vad ett sådant fundament väger?
Det blir några betongbilar.

Undrar om betongen räknas in i koldioxidutsläppen?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743216
r93 skrev:Jag skulle vilja se en kalkylen på havsbaserad vindkraft utanför Bohuslän där det är 50 meter djupt, kriegers park i Danmark är det 20 meter djupt, undrar vad ett sådant fundament väger?
Det blir några betongbilar.

Undrar om betongen räknas in i koldioxidutsläppen?


Räknas det med i kärnkraftsel? Räknas kostnaden för slutförvaringen med i priset för kärnkraftsel?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Grålle52  
#743219
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Jag skulle vilja se en kalkylen på havsbaserad vindkraft utanför Bohuslän där det är 50 meter djupt, kriegers park i Danmark är det 20 meter djupt, undrar vad ett sådant fundament väger?
Det blir några betongbilar.

Undrar om betongen räknas in i koldioxidutsläppen?


Räknas det med i kärnkraftsel? Räknas kostnaden för slutförvaringen med i priset för kärnkraftsel?



Eftersom vi redan måste lagra gammalt avfall så är väl kostnaden redan tagen? Eller hur stor volym avfall ger en reaktor per år?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#743222
Grålle52 skrev:
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Jag skulle vilja se en kalkylen på havsbaserad vindkraft utanför Bohuslän där det är 50 meter djupt, kriegers park i Danmark är det 20 meter djupt, undrar vad ett sådant fundament väger?
Det blir några betongbilar.

Undrar om betongen räknas in i koldioxidutsläppen?


Räknas det med i kärnkraftsel? Räknas kostnaden för slutförvaringen med i priset för kärnkraftsel?



Eftersom vi redan måste lagra gammalt avfall så är väl kostnaden redan tagen? Eller hur stor volym avfall ger en reaktor per år?


Jo men den verkar "mellanlagras".

" Enligt lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet, även kallad kärntekniklagen, måste den som producerar kärnkraft ta hand om avfallet från kärnkraftsreaktorerna."

Kan ju knappast bli koldioxidneutralt att bygga slutförvaringen:
https://skb.se/publikation/2655542/Fakt ... rvaret.pdf

"Idag innehåller Clab cirka 6 500 ton använt bränsle.
Varje år tillkommer ytterligare ungefär 200 ton. När alla de ursprungliga tolv reaktorerna i det svenska kärnkraftsprogrammet har tagits ur drift kommer de att ha gett upphov till 12 000 ton. Det är denna mängd som Slutförvaret för använt kärnbränsle, Kärnbränsleförvaret, dimensioneras och byggs för."

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Stigberg  
#744360
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
Elis76 skrev:Sex miljarder till hushåll med höga elpriser
Regeringen lägger 6 miljarder på att lätta kostnaderna för de 1,8 miljoner hushåll som har drabbats hårdast av höga elpriser.

Som mest kan det handla om 6.000 kronor för ett hushåll.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/


Vilken tur vi har storebror som kan gå in och hjälpa de som haft oturen att inte tidigare kunnat se över sina elavtal, uppvärmning, elkonsumtion.


Skön inställning!

Vilka idioter som inte fattade att elen skulle bli ath när vi stängde ner verken.


Folk får skylla sig själva för att dom trodde på Miljöpartiet.

För övrigt så är det klockrent med 2000kwh, så dom som har försökt spara på elen så gott det går straffas!

Det är som vanligt när arbetarpartiet socialdemokraterna styr, de som blir hårdast ansatta är arbetarna konstigt nog.


Kan inte annat än att hålla med 🤣 Åh, andra sidan är jag en av idioterna som fortfarande har rörligt avtal trotts att vi bor i villa på landsbygden. I och med att vår decemberräkning låg på nästan 17 tusen i december inte konstigt med tanke på att elpriset (spotpriset) var i genomsnitt över 180 öre i SE3. Kan ju däremot vara lite irriterad på att det hade varit 66 öre om jag bodde några få mil nordligare då gränserna för elen är i närheten. källa: https://elavtaldirekt.se/spotpris-el/. Oavsett glad över pengarna om de nu blir av. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

HannuRöj  
#751747 Olkiluoto 3 produserade i dagens testkörning 110MW. Vad jag har det som testats var koppling till nätet.
Korta stunder, men i allafall det var första el som kom till marknaden från nya värket. 😀

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Alvarsson  
#751776
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Jag skulle vilja se en kalkylen på havsbaserad vindkraft utanför Bohuslän där det är 50 meter djupt, kriegers park i Danmark är det 20 meter djupt, undrar vad ett sådant fundament väger?
Det blir några betongbilar.

Undrar om betongen räknas in i koldioxidutsläppen?


Räknas det med i kärnkraftsel? Räknas kostnaden för slutförvaringen med i priset för kärnkraftsel?

När kärvfallet är placerat i slutförvaring nere i marken så övergår kostnaderna för denna förvaring till skattebetalarna i 100 000 år!

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#751777 100 000 år är bara några siffror.
Är INTE problemet löst hur man ska förvara eller göra med kärnavfallet inom 1 000 år spelar det ändå ingen roll för då är jorden redan utdöd.
Vi är idag på god väg att ta död på oss själva, prata om siffror långt in i framtiden är endast hypoteser.
Försök i stället vara lite realistisk, en farsot, vad det än månde vara, som utrotar 90 till 95 % % av jordens befolkning är vad som ska till.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#751782
Alvarsson skrev:När kärvfallet är placerat i slutförvaring nere i marken så övergår kostnaderna för denna förvaring till skattebetalarna i 100 000 år!


Europas energipolitik som stärkt rysk militär genom gasberoende, tvingar nu alla EU länders skattebetalare att kraftigt rusta upp eget försvar till betydligt högre kostnader.

Risken för radioaktiva utsläpp i denna konflikt ligger nog närmare en 5 årsrisk än 100 000 år.

Förlusterna i människoliv kan vi redan nu börja räkna.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Arvid0  
#751783 Men då tolkar jag Janne och gurkans inlägg som att det inte är lönt att göra något alls? Hur lång horisont ska vi ha? 5 år? 100år? Är det ens lönt att plantera och röja? Är väl bara att belåna sig till max, säga upp sig och leva loppan, kommer ju liks gå åt h-e.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#751786
Arvid0 skrev:Men då tolkar jag Janne och gurkans inlägg som att det inte är lönt att göra något alls?


Gör inte den tolkningen. När ordet risk används innebär det att det finns en möjlighet för att det händer.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#751787
gurka skrev:
Alvarsson skrev:När kärvfallet är placerat i slutförvaring nere i marken så övergår kostnaderna för denna förvaring till skattebetalarna i 100 000 år!


Europas energipolitik som stärkt rysk militär genom gasberoende, tvingar nu alla EU länders skattebetalare att kraftigt rusta upp eget försvar till betydligt högre kostnader.

Risken för radioaktiva utsläpp i denna konflikt ligger nog närmare en 5 årsrisk än 100 000 år.

Förlusterna i människoliv kan vi redan nu börja räkna.


Så är det, tyskarna har skrotat sina planer på att lägga ner mer kärnkraft, frankrike ska bygga, belgien läste jag så sent som igår ska bygga nytt istället för att avveckla.

Uran behöver man inte köpa av skurkstater.

Kommande tid blir ett uppvaknande för många länder när det gäller mat och energi.

Till alla jägare så råder jag till att köpa ammunition till höstens jakt, det råder redan brist i världen, den kommer att bli värre!

I den takt bönderna slaktar av sina besättningar nu så kommer det bli tomt i hyllorna i höst.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#751788
Arvid0 skrev:Men då tolkar jag Janne och gurkans inlägg som att det inte är lönt att göra något alls? Hur lång horisont ska vi ha? 5 år? 100år? Är det ens lönt att plantera och röja? Är väl bara att belåna sig till max, säga upp sig och leva loppan, kommer ju liks gå åt h-e.


Det har det redan gjort!

Tiden framöver visar hur mycket det gått åt h-e, det vet nog ingen än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).