Motorsåg och handhållet

Ny motorsåg

37 inlägg 6515 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Vante  
#751686 Ser på gemförelse bilder att av Husqvarna och Stihl har samma lutande båge och brädd på sågen gamla hade rakt kommer i håg att huggare av den anledningen Starkt föredrog Husqvarna då ergonomi på sågen det var chefen på Rolfs såg Kalix som sa det det var 70 talet så de klart de har hänt mycket sen dess.
Senast redigerad av Vante ons 09 mar 2022, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Norrmann123  
#751720 Jag kan bara sammenlikna Husqvarna ock Echo CS-501SX, jag tycker handtaget ser mycket likt ut.

Fant bild på Husqvarna 545 XP mk2:

Bild


550XPG:

Bild


550XPG har lite mer avrundad båge.

Samt Echo CS-501SX:

Bild


Bild


Jag ser ingen stor skillnad på lutning av bågen etc.
Senast redigerad av Norrmann123 ons 09 mar 2022, 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751723 Jag gillar Echo sågarna med men ser inte likheten i varken färg, form eller konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Norrmann123  
#751727 Ja, proffs-sågarna från Husqvarna är lågare ock längre enn CS-501SX ser det ut som.

Men handtagen är ganska lika, vad som är vinklad annorlunda/mera på Husqvarna ser jag inte.

Den nya CS-4310SX är lite mera lik dom nyare Husqvarna, lite plattare.

Bild


Lite mera bilder på CS-501SX:

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Vante  
#751759 Får väl ta en titt på Swedol Haparanda på Echo sågarna. Föndera titta på Echo CS4510ES väger 5 kg. Har en Jonsered 450
från 80 talet denn är vinkel rak om man tog bild uppifrån.
Senast redigerad av Vante fre 11 mar 2022, 17:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Alex Strömberg  
#751762
Norrmann123 skrev:Ja, proffs-sågarna från Husqvarna är lågare ock längre enn CS-501SX ser det ut som.

Men handtagen är ganska lika, vad som är vinklad annorlunda/mera på Husqvarna ser jag inte.

Den nya CS-4310SX är lite mera lik dom nyare Husqvarna, lite plattare.

Bild


Lite mera bilder på CS-501SX:

Är de magnesium vevhus på deras sågar? Eller kör de clamshell och plast?

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Norrmann123  
#751772 CS-501SX, CS-621SX ock CS-7310SX har magnesium vevhus i varje fall. CS-7310SX har i tillegg magnesium sidokåpor på begge sidorna, CS-621SX har magnesium sidokåpa vid svärdfestet.

På den Tyska Echo-sidan står det at CS-4310SX har magnesium "gehause", ock det betyder vel vevhus....

https://www.echo-pro.de/de/produkte/motorsaegen/universal-motorsaegen/cs-4310sx/

Sådan ser vevhus, cylinder ock kolv ut på CS-4310SX delekatalog:

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Wigglo  
#762722 Köpte en trimmad 543 xpg av Bengt i Skeppshult för nåt år sen. Väger väl som den gamla 242:an men bra mycket rappare. För en glad amatör som gör en årsved + tar ett och annat barkborreträd är den perfekt.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

Tralsmo  
#762738 Bengt trimmade en 357 till mig.
Va nog 2006. Bästa såg ja haft.
Den blev stulen för några år sen.
Hadde ochså en Stihl 661 till sågverket blev ochså stulen samtidigt.

Ersatte dom me EN Stihl 462 som ja föralldel är nöjd me.
Dock lite overkill i skogen jämfört med 357an.

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

Hema  
#762771
Tralsmo skrev:Bengt trimmade en 357 till mig.
Va nog 2006. Bästa såg ja haft.
Den blev stulen för några år sen.
Hadde ochså en Stihl 661 till sågverket blev ochså stulen samtidigt.

Ersatte dom me EN Stihl 462 som ja föralldel är nöjd me.
Dock lite overkill i skogen jämfört med 357an.

Blir sugen på att höra vad han skulle ta för att trimma min. Kommer du ihåg vad det kostade 2006?

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Wigglo  
#762776
Wigglo skrev:Köpte en trimmad 543 xpg av Bengt i Skeppshult för nåt år sen. Väger väl som den gamla 242:an men bra mycket rappare. För en glad amatör som gör en årsved + tar ett och annat barkborreträd är den perfekt.

Hittade en filmsnutt när jag kapar barkborregran
https://youtube.com/shorts/ZuqA8HjHH_g?feature=share

Avatar Fallback

Re: Ny motorsåg

Tralsmo  
#762793
Hema skrev:
Tralsmo skrev:Bengt trimmade en 357 till mig.
Va nog 2006. Bästa såg ja haft.
Den blev stulen för några år sen.
Hadde ochså en Stihl 661 till sågverket blev ochså stulen samtidigt.

Ersatte dom me EN Stihl 462 som ja föralldel är nöjd me.
Dock lite overkill i skogen jämfört med 357an.

Blir sugen på att höra vad han skulle ta för att trimma min. Kommer du ihåg vad det kostade 2006?


Det va så att ja hadde egentligen tänkt att han skull trimmat min 346.
Den tyckte han hadde gått för mycke å efterssom min 357 va nästan ny fick de bli den istället.
Det kostade då 2000kr +moms.

Ja har aldrig köpt nån såg av han men ja vet att han tog dessama om han sålde en ny å man ville ha den trimmad.

Dom enda 2 saker som hänt med den sågen för mig är att ljuddämparen vibrerade sönder. Ja köpte en ny modifierad av Bengt.
Samt att spolen till handtagsvärmen lossnade. Den plockade ja bort själv men då visa det sig att han plockat bort kilen i svänghjulet så fick åka dit så han ställde tändningen som han ville ha den.
Annars aldrig några problem.

Användarvisningsbild

Ny motorsåg

Pierre B  
#794246 Hej!

Jag går i funderingarna på att köpa en ny motorsåg, har idag en gammal Partner 420 som är en 42cc med 2kW som ändå går helt ok men tänker att det är skillnad på de nyare sågarna. Vi talar om en mindre avverkning, kanske runt 50 träd och sedan årligt underhåll. Det är framförallt två modeller jag tittat på:

- Husqvarna 550 XPG Mark II Triobrake
- Husqvarna 550 XPG Mark II
- Husqvarna 445e II Triobrake

Vad säger ni mer erfarenhet, kommer jag märka en skillnad med dessa sågar jämfört med den jag har? Vilken av sågarna ovan skulle ni ha tagit? Hur stor skillnad i praktiken tror ni det är på 550 jämfört med 445?

Jag är relativt van att hantera en motorsåg men är inget proffs.

Mycket tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794251 Jag har sett alldeles för mycket av 445 och dess syskon för att säga till nån att köpa nån av dem.

Så ska du ha nytt vill jag nog påstå Husqvarna 550 XPG Mark II Triobrake är det lämpligaste valet.
I mitt tycke skulle inte en såg under 65cc få säljas utan Trio Brake.

Användarvisningsbild

Re: Ny motorsåg

Pierre B  
#794259 Stort tack för svar Mange!

Det är intressant det här med Triobrake som du tar upp. När du skriver att sågar under 65cc inte borde få säljas utan Triobrake, beror det på att dessa sågar är lätta och därmed enklare kastas upp eller vad är skälet. Jag tänker själv att Tribrake är att föredra, särskilt för mig som inte jobbar med sågen proffesionellt och därmed garanterat inte är lika skicklig som en yrkesarbetare, då känns ju den säkerheten rätt given!

Visst borde det också vara skillnad på 550 än den gamla Partner 420 jag har?

Med vänlig hälsning,

Pierre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).