Uppvärmning

Droppande säkerhetsventil

7 inlägg 3480 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Droppande säkerhetsventil

mooos73  
#751646
1646811332_20220309_082044.jpg
Bytte säkerhetsventil 9 bar då den gamla droppade alltjämt. Den nya ventilen börjar droppa då temperaturen börjar stiga i acctanken med varmvattenslingan för att efter någon timme sluta droppa.
Kan någon förklara detta för mig? Har jag fått en defekt ventil eller kan det vara ngt annat i systemet som späkar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Droppande säkerhetsventil

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751648 Det är precis som det ska vara. Vattnet expanderar när det värms och då får ventilen släppa ut lite av det.

Avatar Fallback

Re: Droppande säkerhetsventil

mooos73  
#751664 Ok....

   TS
Avatar Fallback

Re: Droppande säkerhetsventil

Ent  
#751667 Säkerhetsventilen droppade inte hos mig i den gamla anläggningen men när vedpanna (och ventil) byttes noterade jag att det droppade. Frågade mokisen och han förklarade att den gamla säkerhetsventilen saknade backventil vilket innebar att den tryckutjämnade mot kallvattensidan. Det anses sen länge mindre bra så i moderna grejor går övertrycket ut i spillröret i stället. Tror jag han sa, om jag förstod rätt...

Avatar Fallback

Re: Droppande säkerhetsventil

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751681
Ent skrev:Säkerhetsventilen droppade inte hos mig i den gamla anläggningen men när vedpanna (och ventil) byttes noterade jag att det droppade. Frågade mokisen och han förklarade att den gamla säkerhetsventilen saknade backventil vilket innebar att den tryckutjämnade mot kallvattensidan. Det anses sen länge mindre bra så i moderna grejor går övertrycket ut i spillröret i stället. Tror jag han sa, om jag förstod rätt...


Utjämnar man trycket mot kallvattensidan så lär man riskera få temperaturer som är lämpliga för legionella i kallvattenledningen.

Avatar Fallback

Re: Droppande säkerhetsventil

Ent  
#751687
busholle skrev:
Ent skrev:Säkerhetsventilen droppade inte hos mig i den gamla anläggningen men när vedpanna (och ventil) byttes noterade jag att det droppade. Frågade mokisen och han förklarade att den gamla säkerhetsventilen saknade backventil vilket innebar att den tryckutjämnade mot kallvattensidan. Det anses sen länge mindre bra så i moderna grejor går övertrycket ut i spillröret i stället. Tror jag han sa, om jag förstod rätt...


Utjämnar man trycket mot kallvattensidan så lär man riskera få temperaturer som är lämpliga för legionella i kallvattenledningen.

Precis, det är väl det man kommit fram till med åren. Vet inte vid vilket pannbyte den gamla ventilen monterades, kan ha varit -73 eller -83 som senast.

Avatar Fallback

Re: Droppande säkerhetsventil

mooos73  
#751709
Ent skrev:
busholle skrev:
Ent skrev:Säkerhetsventilen droppade inte hos mig i den gamla anläggningen men när vedpanna (och ventil) byttes noterade jag att det droppade. Frågade mokisen och han förklarade att den gamla säkerhetsventilen saknade backventil vilket innebar att den tryckutjämnade mot kallvattensidan. Det anses sen länge mindre bra så i moderna grejor går övertrycket ut i spillröret i stället. Tror jag han sa, om jag förstod rätt...


Utjämnar man trycket mot kallvattensidan så lär man riskera få temperaturer som är lämpliga för legionella i kallvattenledningen.

Precis, det är väl det man kommit fram till med åren. Vet inte vid vilket pannbyte den gamla ventilen monterades, kan ha varit -73 eller -83 som senast.

Min tidigare ventil droppade inte heller från början så det låter logiskt att dom gjort om dem...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).