Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

70 inlägg 8277 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#749153 Jag har en Husqvarna 350 som dör vid gaspådrag om temperaturen är under ett par plusgrader. Sågen har varit så sedan den köptes ny, vilket gjort att den blivit sparsamt använd. När det är varmare ute går den fint.

Har testat att justera ut (moturs) både L- och H skruvarna. Dessa begränsat dock kraftigt av en plastbit.
Är denna spärr något man kan ta bort? misstänker att förgasaren kan ha varit felaktigt grundinställd från fabrik.

Finns det något annat man kan testa?

Här kommer ett filmklipp som visar problemet




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749212 Nog låter det som den vill ha mer mat.
Ja det går att dra bort eller skära vingarna.
Jag brukar ta ur dem öppna nålen lite och sätta tillbaks dem.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#749213 Tack för tipset. Är det troligtvis L som ska justeras eftersom den dör vid minsta gaspådrag?
Det kanske är bäst att lämna in sågen till återförsäljaren så får dom göra en ordentlig inställning...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749217 Ja, kanske..

Det kan vara båda som står lite lågt. Kan vara nåt annat med som hindrar bränsletillförseln.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

anersimyra  
#749235 De där 350 är inga höjdare oavsett väderlek. En arbetskamrat fick tyvärr en 350 för ett par veckor sedan och den lämnades in för justering och gick efter detta ” bra ” men började redan efter ett par dagar gå extremt fett. Både H och L skruven var öppnade drygt tre varv vardera. Med grundinställning 1 varv på H/L så startade sågen överhuvudtaget inte men vid två varv på L så startade sågen och H fick ställas på två varv för att få sågen att gå upp i varv. Vid det maximala varv som var möjligt att justera in på H skruven så går sågen ändå som en ” påse skit ” och duger inte till annat än att kapa busk och pinnar i den större trädgården.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749241 Den är det fel på och bör ser över innan den används, Anders.

Har haft många p bänken här denom åren. Jag vill nog påstå de är en helt ok 50cc såg i farmar klass, inte helt olikt 50/55.
Förgasarstrul är det mindre av på de äldre och mindre generellt sett än andra i 300 serien.

Detta är nog inte förgasarstrul mer justerings strul.

Alla såg med begränsare jag sett hittills står rätt snålt från fabrik för att hålla emisionsvärdet.
När man sen har dem o kör dem så justerar man bäst efter prestation hellre än efter emisionsvärde eller varvtal.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

anersimyra  
#749245
Mange skrev:Den är det fel på och bör ser över innan den används, Anders.

Har haft många p bänken här denom åren. Jag vill nog påstå de är en helt ok 50cc såg i farmar klass, inte helt olikt 50/55.
Förgasarstrul är det mindre av på de äldre och mindre generellt sett än andra i 300 serien.

Detta är nog inte förgasarstrul mer justerings strul.

Alla såg med begränsare jag sett hittills står rätt snålt från fabrik för att hålla emisionsvärdet.
När man sen har dem o kör dem så justerar man bäst efter prestation hellre än efter emisionsvärde eller varvtal.

Ajdå, jag tänkte förstås på de där 435:orna.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749248 Ja det är sånt som händer.
Den serien/familjen är inget o skräppa om på krogen.
Oavsett märke.
Lite kul att de svarta och röda var dyrare än oranga. Men senare variaterna är nog jämnare i pris.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Vante  
#749259 Kollade googla på modellen instruktioner bok och sprängskiss drar slutsatsen en sak gemensamt med min vevhuset kokare Jonsered 450 men går inte fynda fixa problemet fabrik garanti ändra ljudämpare ser var det är dels vad bok om inställning förgasaren H 1-1/4 och L 1-1/2 och det på 50 cm2 som på min Jonsered 45 cm2.
Ja ha en 60 mm 2 utblåset blir tyst men orkar inte belasta mycket lång klyva borde vara annorlunda 120 mm 2 under gnist galler det går ta från hjälm visir skrotad hjälm glest nog troligen men utan bäst och resrv öpnad ljudämpare med vinkelslip på utblås plåt lämnad bakant vik upp tita se uppna hålet vik ner svetsa tillbaka då tror jag sågen årkar som gamla 50 kubikare.
Ser det är skillnad på ljudämpare original och efter marknad på utblåset kvadrat men Hq har tätt galler efter marknad glest men lite mindre utblåset? Galler är i gen sotat?

Det ända på jag får ställa om är tomgång när det är varmt ute 1/2 varv in aldrig nålarna H eller L. Plusgrader på dagen minus på morgonen och kvällen lite marginal tilldlsgs varvet kopplingen bör nog bytas på sågen min.

Men är HVA 353G nån vidare utveckling men jag har inte satt mig någonsin in i Husqvarna sortimentet.
Senast redigerad av Vante tis 08 mar 2022, 16:24, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#751190 Uppdatering. Jag har haft sågen inlämnad och felet tycks ha varit för lågt ställd tomgång. Lite oväntat men den fungerade kanon idag (ca -3°C) för första gången så problemet verkar vara löst :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751220 Bra!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#751309 Trodde inte att tomgången kunde ha den inverkan, men det är en rimlig förklaring eller? Återstår o se hur den går vid varmare respektive kallare klimat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751320 Kan ju vara så... Kan ju även vara så att det blev justerat och nu är bättre...
Är det lågt varv brukar det vara lågt oavsett väderlek o temp.
Tror inte de bara skruvar tomgång, det brukar inte bli bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#751323 Ja det gjordes även en justering till det snålare av L och H. Men jag hade ju testat det redan utan att det blev nå märkbart bättre. Så jag drar slutsatsen att det var höjningen av tomgången som löste problemet, möjligen en kombination. Jaja, så länge sågen funkar bra är jag nöjd 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 350 dör vid kallare väderlek

Stammen  
#792177 Uppdatering 2023.

Startade upp sågen idag för första gången denna vinter (-1°C). Dessvärre har problemet kommit tillbaka, den pendlar mellan att knappt kunna accelerera från tomgång till att gå väldigt ojämnt på högre varv 😤
Märkte dock att om man primar ett par gånger så går sågen mycket bättre en liten stund.

I övrigt lättstartad, har bytt ut soppan mot ny Aspen.

Blir väl att åka tillbaka med den till verkstaden.

Ny film

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).