Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20819 inlägg 2809576 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750982
Jagar vindfällen och tjärlyror, bara ströträd.
33 fub idag.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Arso  
#750989

Och inte nog med det, sågen gick sönder 😬.

Nu är 4 sågar av 5 obrukbar och den sista går inte helt hundra.

Kan tillägga att trädet på bilden är en topp av två. Över 40 cm i tjockändan. Granen lämnades kvar vid en avverkning i våras. Antar att de hade varit tvungna att ta ner den manuellt, för rotstocken är rejält grov. Den får stå kvar.

Skulle nog använt en något större såg än 201, men det var långt att gå eftersom fyrhjulingen är trasig. Och den fixar jobbet lätt med en vass kedja.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Williamm  
#750993
Arso skrev:
1646337899_a717380c-7961-4f05-9e38-dd769d04cb94.jpeg

Och inte nog med det, sågen gick sönder 😬.

Nu är 4 sågar av 5 obrukbar och den sista går inte helt hundra.

Kan tillägga att trädet på bilden är en topp av två. Över 40 cm i tjockändan. Granen lämnades kvar vid en avverkning i våras. Antar att de hade varit tvungna att ta ner den manuellt, för rotstocken är rejält grov. Den får stå kvar.

Skulle nog använt en något större såg än 201, men det var långt att gå eftersom fyrhjulingen är trasig. Och den fixar jobbet lätt med en vass kedja.

Samma här, jag har ca 30 sågar. Men nu när jag börjat hugga lite har de 6 " bra fungerande" lagt av. Så nu är det bara några tråkiga reservsågar kvar. Jag får skylla på mina snabbfix.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Arso  
#751011
Williamm skrev:
Arso skrev:
1646337899_a717380c-7961-4f05-9e38-dd769d04cb94.jpeg

Och inte nog med det, sågen gick sönder 😬.

Nu är 4 sågar av 5 obrukbar och den sista går inte helt hundra.

Kan tillägga att trädet på bilden är en topp av två. Över 40 cm i tjockändan. Granen lämnades kvar vid en avverkning i våras. Antar att de hade varit tvungna att ta ner den manuellt, för rotstocken är rejält grov. Den får stå kvar.

Skulle nog använt en något större såg än 201, men det var långt att gå eftersom fyrhjulingen är trasig. Och den fixar jobbet lätt med en vass kedja.

Samma här, jag har ca 30 sågar. Men nu när jag börjat hugga lite har de 6 " bra fungerande" lagt av. Så nu är det bara några tråkiga reservsågar kvar. Jag får skylla på mina snabbfix.


Nu passade jag mest på för att jag fick chansen att vara lite gnällig. Storsågen är på verkstan, behöver ny ljuddämpare, som var restad. Den jag använder mest, ms201, har fjädern till främre handtaget gått av. Ny kostar 55 ink moms och är beställd. De andra två som inte går blev över efter morsans gubbe. Tror jag kan plocka fjädern från en av dem, en liten stihl. Dessa två använder jag aldrig, då jag normalt går jag runt på de första två och har en 357xpg till å kapa ved på gårdsplan. Får ta med den ut i skogen i värsta fall.
Med tanke på läget, värdsliga problem.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#751128

Första gången på hockey på 2 år

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

alias  
#751130
Erre skrev:
1646430488_dsc_2748.jpg

Första gången på hockey på 2 år


I sådana lägen (avser alla sportrelaterade aktiviteter) kan man drömma sig tillbaka till den gamla goda tiden med pandemirestriktioner... 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

tallen100  
#751133 Såna där evenemang lär sätta bra fart på smittspridningen, såvida inte de flesta nyligen varit sjuka.
Skulle inte sätta mej där ens om det var något jag var riktigt intresserad av 😮

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751138 Arbetshästar i samarbete!

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

johan eriksson  
#751151 Blev frukost i kuvösen idag.




Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vante  
#751294 Jag hörde för 10 år sedan det fanns bäver nu ser jag att den varit på min mark har 10 hektar längst uppe nära rår granen och nere vid fornminnen det fellt de är inte aktiva nu men om jag inte tar bort där är hälften av hektaren en vatten dam här kommande sommar det är dam bygge numer två bar två slump träd där men kommande sommar fortsätter de nog där.

Värkar som bäcken är uppdämt av bäver på min mark.
Senast redigerad av Vante mån 07 mar 2022, 19:22, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#751300


Ännu en rad på plats.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

svampbob  
#751307 Det tog väl ca 7 år men idag kom sonen ut i skogen och körde skördare för första gången. Det gick betydligt bättre än när jag började.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

HannuRöj  
#751312 Fel tråd, svampbob..

👍 DET ÄR JU DAGENS GLÄDJEÄMNE!

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

johan eriksson  
#751319 Ett gammalt risigt äppelträd fick stryka på foten idag. Var mer ivägen än vad det tillförde glädje.




Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Fredrik320  
#751331 Jag tog ner en rejäl lönn idag, 261an som jag annars varit väldigt nöjd med kändes extremt svag och plågad idag :lol:
Två lass ris från ett träd blev det dessutom.





Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).