Traktorer och processorer

County med hakki 400

80 inlägg 23963 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#725405 Halm körning. Den gamla stora weckman vagnen ej optimal för rundbalekörning men jag flytta dom bara till åkerkanten.

Hur skulle man kunna bygga "nollning" av måttet när de passerar svärdet, loksom som på hypron?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#731057
1633846185_dsc_1655.jpg


Nu är kabar samt dess kolingar uppgraderade. Gammafex 7x1,5, fiboxar, wago 221or, amphenol koplingar och in i limmande krympsockor och skydsrör som är med drag avlägsnare fäst i maskinen. Är ju numrerade kablar som var i orginal? kopplingar även numrerade i logisk ordning i stöpselns botten. Är med orginal kabel djungeln från sina ställ dom kommer från venltiler och övrigt sedan i samma nummerordning koplat in i fibox med wagor, möjiga trubbel, lite läätare se om kabelvindan är hel på detta vis. Borda, kop-kop i träet, vara pålitligheten i strömväg nu fiksat. Såklart genast tröskande undanmed allt där runt och vagnar befriade från säd, så test köra med ved till 32-34cm och dess pålitlihet het och få vanan med denna
1633846185_dsc_1655.jpg


1633846020_dsc_1756.jpg

Var ju sk. långved som ej behövs nödvändigt klyvas, och typ kortta, så rätt snabbt tog jag ut hela styrboksen och matade för hand. En åtta årings top punkt denna dag, han fick "köra" den. Bra gick det, fattas ju tredje autoläget, så endast matning till förvalt mått och kapning manuelt, med skild handrörelse. Såå tungt de...
1633845955_dsc_1759.jpg

En vedhög var behändligt vid ett dike med nivåskilnad så gick att backa ner och prossesera kapade över balk.

Lite plöjning och sådant sen om vädret hålls tort, så fars det till skogs!

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#737878 Vika somriga bilder där ovanför. Nu skrivandes stund - 15, och de nu varit så under helgen. County under tak, men kranen ryms ej så uppvärmt ej möjligt.

Bakhjul loss, kardan, pedaler samt rörlinjer loss ur vägen.

Bakaxel oljan byten senast fjol på hösten, men traktorn hydraulik och kopplingen till pto fungerar ej när de är minus rejält. Kom typ halva mängden olja ut ur proppen, dit är nu klumpig gegga att skövla ut. Målningen och packningen ser ut som de aldrig varit öppnad, så filtren suttit där nära femtio år......

Skruvare, vi vet ju normal oljebyte tar ca 80% oljan ut, så kondens och 'roten' bildats där nu 50 år.

Nu idg självständighet dag, så inga delar idag, men nog att göra, putsa ut och bär in oljan så den är varm och lättare slå i.
Skulle man nu med ny olja i, borda fronthydraulikens retur i fat och köra ny olja upp och ner ett varv tills de kommer ny olja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#737886 😮 Det var ju dags..
Har du något gratis olja, gammal hydraulikolja t ex som kan användas för sköljning? Krävs flera byte, köra varmt och byta igen.. Tror den börjar fungera, har sett lika som har haft inget annat fel än vatten i lådan. Bromsarna och kraftuttagkoppling kan tillfälligt bli lite on/off.

👍 Trevligt att följa detta.

Avatar Fallback

Re: County med hakki 400

Bosse1  
#737887 Olje och filterbyte när det blivit vitt slem, står väl i instruktionsboken 😀
Påminner lite om gamla grävaren här hemma, fuskade lite jag och bytte bara oljan i hydraultanken .
Fortfarande lite "mjölkig" 🙃

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#737898 Äldre chauförer och skruvare ej rigtigt trott hur mycket vatten de är denne. Några sidor bakåt, navet, 6L olja, när den var isär, halv L mönja i bottnet. Nästa sommar borde denne få ett tak, med väggar. Ända där nu är mellanväggen till bakdelen son är svårt att slippa till via denne lucka, men skall försöka. Paff är bra att skövla och fås nog ut därifrån, segflycktig så den är på detta sett lätt hanterlig.

Hydrauloljan skölde jag ifjol hela kranen med tryckluft, nu ännu isknappar i tanken. Men om jag fyllär nära full, så blir de ju mindre rumm att kondensera i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#738750 Nu är den ihoplockad och kedjorna. 600 däcken, dennes trygg smt 13mm, la sig, men 60cm för korta.

Rigtit prövade med ofa tapio 16,9 34 ock dom gick på, men lie för lite häng över kanten, Funderar nu, köpa ett par, använda och lägga en kedja med shackel innersirkel, liksom rigtiga skogskedjor, och pröva hur 16,9 30 trygg som är slitna och långa skulle lägga sig på 6600 med16,9 34, eller köra 7810 4wd som vinch maskin ochlåta 6600 ha vinterdvala, då behöver jag ej köpa till kedjor

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#741894 Kedjorna börjar sätta sig. Fick 18.4 x 34 tapio kedjor som nu äe snäppet för långa, men går mer ner på sidorna än 16,9 x34 kedjor grode.

Nogranheten att byta cetop 6 som nu sköter matning som on/off ersätta den med propo och des styrning och sedan ännu få pmw signaler att tala med gamla fungerande mätsystem får nu ännu vara på hyllan.

Nyttan till slutändan marginell. Granmassa huvudsakligt den gör. Nu fabriksmätning och måtten är 27? upp till 53? Så nogrann behöver man väl ej vara man måsta få innom tiotal cm att stanna.

Men, ett "öga" som hypron har, som liksom nollar när träet pasera förbi sågen. Hur de nu fungera?

All enkelhet eller mer opålitlighet, Vet va där är inne i mäthjuets box, mät enheten får + och - , sedan signalerna. Vad om, måttete ej får ström när ögat ej ser nåt i och aktiveras när trädet paserar? Skulle de gå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#743964 Med barnen med nu tre motorsågs tankar fät och devis vinchat ca 10 träd per hög till körstråket, inte mycket men mer än ingenting. Nu stamkvistat de träd som skall bort som är nära körstråket, sedan djupare in och sedan bakifrån fällt bakåt, gått skapligt, en den spring, 9åring inte rigtit styrka dra tillräkigt i bandet, lite rädd kopplingen slits i olag.

Blev ju nu ej bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#751291 Var och startta countyn, rigtigt lätt sparkade den igång. Men nån orsak ej karnen rör på sig. Minns bara ej nu, Hur varför? men olja i tanken borde vara( slipper ej och se i tanken utan massa skruvand) och gjorde ju rent med att flucha genom sangar i burk så huvudslangarna är med ny olja och is borde där ej nu mera vara. Akseln roterar till pump, tanken ovanpå pumpen ej heller olja på golv eller dylikt

Edit

Tog av locket ti tanken, olja rätt ok färg, men bottnet ser man ej. Sedan med värmeblåsare på insuget till pumpen, ca 25cm stump, så ändrade motor ljudet. Och kranen sakta börja röra på sig,

Oljan i hydrauliken bytt 3 g på några år, nu senast i höstas/vintrast även hade tanken för rengörning och returen loss och i en hink spolade så ny olja kom genom. Kan dit nu ännu vara kondens vatten så de sluppit bli is i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#752105 Nu borde man rycka på sig, räknade till 100 stycken topbrutna, av snö. Nå lätt, de är ju stämplat nu. I manualen är där hydraul schema en ventil, slow reverse, som är på linjen till matning. Endast ej igång och X som för linjerna i kors. Månne de finns på riktigt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#752279 Till skogs for jag på morgånen. Igår tankat smort allt färdigt. Väl i skogen så skulle inte problemen komma. Nu då fortfarande vid köld pto kopplingen ej vill koppla. Sen den väl koppla och vingpumppen tog i, så slirar kopplingen.

Några träd gjorda, börja gå, flytta på, fick en stam i, då sluta allt fungera. El trodde jag, men ventilerna knackar osv. Pumpen fick nå fel. Suck. Nu funderar jag om jag skall driva med countyn frampump eller riva loss pumpen ur hakkin.

Båda ej billigt igen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#752721 Hakki 400 bara ej nu starttar, slang konventerat, den får olja. Den får ström, framtills, i den ordning den skall.

Talat med gurun som kan. Elgubbe till skogen, för att säkerställa. Med externt batteri testat cetoppar, dom slår, drar.

Sedan i skemat hela ventil paketet avskruvat och blåst rena, inga synliga rosk eller skador. Var med paketet och scheman till gurun, pekade ut vilken del som den måste vara som ej funktionerar som den skall. Nya oringar skall jag söka ännu för sista gången?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#752905 De började klarna, sedan kom nya fel, rullorna roterade hela tiden och rullorna öppnade sig ej. Nå, magneten till denne funktion bort, sen öppna och ut med sliden. Sen börja allt fungera, förutom sågen. Sedan dennes ventin loss, ingenting ekstra där. ej denne fungera. förtrycket höjer trycket, men sågen vill ej. Sedan vill ej nånting fungera igen........

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#753109 Den fungerdae lördag kväll och igår. rigtigt trevlit att skörda nu. Vincha toplessa träd, snön bär bra, och sedan skörda i.

Kom på, fler g som toppen kommer mot maskinen. Matade hela trädet fel i, när roten var nära, stammen bort, vände prosessorhuvudet 180grader och sedan var de ju rätt för apteringen.

En sak som lite störde, i skogen rotröta individer. Fäller ju manuelt, tar ju sin tid pluss vinchnins så törnar ju rotänden i snö osv. Sen när man sitter i hytten och skulle vilja veta vad det är, så ser man ju ej , måla med spray samband med fällning? Hur gör ni?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).