Traktorer och processorer

Skaffa gårdstraktor

12 inlägg 4895 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skaffa gårdstraktor

Sjobusen  
#749458 Hej
Är ny på detta forum och även inom detta område med traktorer.

Har för avseende att skaffa en 4wd gårdstraktor med lastare för skottning, plogning, vedhantering, lyfta säck, kanske dra nån huggarvagn i framtiden. Från 60hk



Behöver inte vara stor, liten smidig med stark lastare (mer än 1000kg)

Har gluttat lite på följande. men skulle vilja veta skillnad på
IH 585XL -83 och CASE IH 585XL slutet på 80.
Är det samma maskin?
Vilken är att föredra?

Har även kollat på Valmet 604-4 -83

Tacksam för tipps och råd

Kan det finnas andra bra alternativ, vilka?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skaffa gårdstraktor

djkj  
#749798 Valmet 604-4 som du tittat på är ett bra val.
Snäppet ännu bättre är Valmet 505 och 605 som är lite nyare med turbo och större hytt.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa gårdstraktor

Sjobusen  
#749983 Ok, tack för svar. Är det nått speciellt man ska hålla koll på?
Svagheter, sjukdomar eller andra problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa gårdstraktor

jannee  
#750026 Finns i princip inga svagheter, är servicen ordentligt skött bör den gå över 10 000 timmar utan problem.
Viktigt att olje och filterbyterna är gjorda med rätt intervaller.
Kontrollera för säkerhets skull så det inte finns något glapp i framaxeln, kopplingen kan börja ge sig efter 10 000 timmar annars borde den gå 15 000 utan att något allvarligt inträffar.
Ventilationen är för övrigt kass, men man kan inte få allt :-bd
Annorlunda ställer det sig kanske för dem med ac
Sedan finns det lite skilda åsikter om reglagen, några är inte riktigt optimalt placerade eller utformade.
De tidigaste modellerna hade väl vissa problem med tätningen av motorn har jag hört ryktesvägen, dock ingen kunskap om detta.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa gårdstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751056
1646406081_nht455s.jpg

https://promotions.newholland.com/small ... ffOHu6ySlA

https://assets.cnhindustrial.com/nhag/e ... den-sv.pdf

Steget från begagnad till ny är inte så stort!
New Holland har en kampanj på deras enklare S modell, kolla detta en T4.55 S för 299000kr

Avatar Fallback

Re: Skaffa gårdstraktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751101 505-605 är en bra traktor till skogen med en hytt som fungerar att sitta bakvänt i även om du är 195 och IOM att rutorna är högt uppdragna bak går de att se även när vältan blitt hög.
Största nackdelen som jag tycker är den inte har fram/backlåda så 1a backväxeln blir hög i förhållande till 1a låg fram

Användarvisningsbild

Re: Skaffa gårdstraktor

Ängagärdet  
#751136 Den här hade jag kikat på i ditt läge! Troligen går den att sälja om tio år för minst 250tusen!

Avatar Fallback

Re: Skaffa gårdstraktor

Emil83  
#751137 Jag har nyss varit i samma situation och det är klart som folk skriver att en ny traktor för 299.000 är en riktigt bra deal! Men har man nyss skaffat sig en massa lån för inskaffandet av en gård är även 299+moms mycket pengar. Jag köpte en Valmet 602 turbo 4wd i mycket bra skick för 85+moms. Den har kompromisser jämfört med en dyrare traktor såklart men jag är jättenöjd med att ha fått tag på nått som funkar för den pengen! På denna sitter det en magnetventil som gör att även servopumpen verkar till hydrauliken när man kör huggarvagn. Blir dubbla flödet! Förmodligen får jag tillbaka pengarna när jag har råd att skaffa en traktor för 299 utan lån.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa gårdstraktor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751140 Jag håller med i det, om man inte har ordentligt med likviditet så är det vettiga att gå stegvis. Jag började med en Nuffield, gick vidare till en Ford från 90-talet för att sedan göra ett hopp till en Valtra från 2015.
Fick tillbaka lika mycket som jag köpt Forden för. Den såldes efter bara 3 dagar. Massor med potentiella köpare direkt.
(Finansiering via lån kan vara en bra ide om man använder traktorn för att tjäna pengar i affärsverksamhet. Då blir frågor som arbetsmiljö och effektivitet mer centrala.)

Användarvisningsbild

Re: Skaffa gårdstraktor

Sjobusen  
#751175 Hej
Tack för alla svar
Att köpa en ny traktor för ca 300 + moms är inte aktuellt, även om de skulle vara kul att ha.

Blir nog att invänta och se om de dyker upp nån lämplig, gärna med lite tillbehör/utrustning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa gårdstraktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751182 Kolla även den norska marknaden på finn.no

Användarvisningsbild

Re: Skaffa gårdstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751186
Sjobusen skrev:Hej
Tack för alla svar
Att köpa en ny traktor för ca 300 + moms är inte aktuellt, även om de skulle vara kul att ha.

Blir nog att invänta och se om de dyker upp nån lämplig, gärna med lite tillbehör/utrustning.

Helt rätt, invänta läge och hugg.
Men om man inte vet om nypriset känns det nog snopet att köpa en åttiotalare för 200K
så nypriset är bra att ha i bakskallen medan man inväntar läget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).